روز درختکاری در شهرستان های خراسان رضوی

روز درختکاری در شهرستان های خراسان رضوی برگزار شد.

فرمانده تیپ ۳۸ زرهی ارتش تربت جام گفت: همزمان با روز درختکاری ۱۷۰۰ اصله نهال در تیپ ۳۸ زرهی ارتش غرس و هرنهال با پلاک به نام یکی از شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم ارتش مزین گردید.

سرهنگ زرهی ستاد مهدی سعیدیان گفت: با توجه به اهمیت توسعه و گسترش فضای سبز و تاثیر آن در سلامت و شادابی جسمی و روحی، ایجاد و گسترش فضای سبز در این اماکن نقش بسیار موثری بر افزایش روحیه دارد.

او گفت: پیوند میان انسان و درخت پیوندی ناگسستنی و بسیار سودمند بوده و این سرمایه ملی متعلق به نسل آینده می‌باشد که باید درحفظ و نگهداری آن کوشش نماییم.

هزار اصله درخت در تربت‌حیدریه کاشته شد

علیرضا قادری گفت: ۳۰ هزار اصله درخت در چارچوب "طرح پویش سبز" تاکنون در مناطق شهری و روستایی این شهرستان کاشته شده است.

طرح پویش سبز امسال با همراهی مردم در هفته بسیج آغاز شد و تا پایان هفته منابع طبیعی در تربت حیدریه ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه گفت: ۵۰ هزار اصله درخت در چارچوب این طرح در نقاط مختلف شهری و روستایی شهرستان تربت‌حیدریه کاشته می‌شود که تاکنون ۳۰ هزار اصله آن غرس شده است.

او گفت: تداوم پدیده خشکسالی ظرف دو دهه اخیر، منطقه "الله‌آباد" واقع در جنوب شهر تربت‌حیدریه را در معرض فرسایش بادی قرار داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه گفت: پهنه وسیع عرصه منابع طبیعی در تربت‌حیدریه ۷۰ درصد مساحت این شهرستان است و بحران خاک به مراتب بدتر و خطرناک‌تر از بحران آب و گواه این مهم وجود ریزگرد‌ها در جنوب و غرب کشور است که حاصل آن تاکنون انهدام پوشش گیاهی در آن خطه بوده است.

او گفت: هم‌اکنون شدت فرسایش خاک در سطح کشور ۱۵.۵ تن فرسایش به ازای هر هکتار خاک است که مردم و مسوولان همه دستگاه‌های اجرایی باید برای حفظ و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی تلاش کنند.

یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از زمین‌های خراسان رضوی در مناطق بیابانی متاثر از کانون‌های فرسایش بادی قرار دارد که شامل حدود ۳۰ درصد از وسعت این استان است. همچنین خراسان رضوی دارای ۱۵ کانون بحرانی فرسایش بادی در ۱۷ منطقه و ۱۵ شهرستان است.

حفظ منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود

امام جمعه تربت‌حیدریه نیز در این مراسم گفت: حفظ و توسعه منابع طبیعی زمانی به طور کامل محقق می‌شود که موضوع حفظ منابع طبیعی، به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

حجت‌الاسلام محمدرضا عصمتی گفت: زمانی که این امر محقق شود، مردم به صورت خودجوش، خودشان وارد عمل خواهند شد و حفظ منابع طبیعی به عنوان یک تکلیف که خداوند برای ما مشخص کرده، وارد زندگی می‌شود و همه خود را مقید به انجام تکلیف الهی می‌دانند.

کاشت درخت به یاد شهدا

وحید فرخ تبار شهردار تربت‌حیدریه هم در این مراسم گفت: امروز به یاد هزار و ۱۰۳ شهید این خطه، همین تعداد درخت در این شهر کاشته می‌شود.

او گفت: سرانه کنونی فضای سبز تربت‌حیدریه را با احتساب بوستان جنگلی "پیشکوه" واقع در حومه این شهر را ۸.۵ مترمربع است و این میزان ۲.۵ متر مربع کمتر از میانگین کشوری فضای سبز در اختیار شهروندان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خوشاب جوان
۰۸:۵۲ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
درختکاری یک کار بسیار نیکو هستش فقط مسئوالان امر مواظب باشند درختان مثمر و مناسب مناطق کاشته بشه، داستان نشه بعدا....
اجرکم عندالله، ان شاءالله