هنر اصیل ایرانی را در فرش‌های دستباف آن بیابید

فرش‌ها و دست بافته‌هایی با اصالت و کیفیت بالا و دارای نقشه‌های کاملاً متناسب با هنر و معماری اصیل ایرانی در حرم مطهر رضوی تولید می‌شود.

مدیر عامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: شرکت فرش آستان قدس رضوی در مدت فعالیت خود توانسته فرش ایرانی را به عنوان یک هنر فاخر همچنان در صدر و به عنوان یک هنر اصیل حفظ کند.

شرکت فرش آستان قدس رضوی، بزرگ‌ترین مرکز تجمیعی و کارگاه متمرکز تولید فرش دستباف در کشور و بلکه در دنیاست، چراکه تمامی حلقه‌های زنجیره تأمین فرش دستباف؛ اعم از طراحی، رنگرزی، ریسندگی، بافت، مرمت و پرداخت را در کنار یکدیگر دارد و فرش‌هایی با بهترین کیفیت عرضه می‌کند. در حال حاضر، این شرکت به‌طور متوسط سالانه بیش از ۴۵۰۰ مترمربع فرش دستباف تولید می‌کند که بخشی از آن در حرم مطهر رضوی و برای میزبانی از زائران حضرت رضا (ع) استفاده می‌شود و بخشی دیگر در بازار عرضه شده و در اختیار علاقه‌مندان به فرش ایرانی قرار می‌گیرد.

هنر اصیل ایرانی را در فرش‌های دستباف آن بیابید

حمید کارگر گفت:  اگرچه در سال‌های گذشته، هنر فرش ایرانی توسط برخی تولیدکنندگان داخلی و همچنین بدخواهان خارجی و رقبای قدرتمند ما در این حوزه، دچار غرض‌ورزی‌ها، دست‌اندازی‌ها و نقایصی شده است، اما آستان قدس رضوی توانسته همچنان اصالت هنر صنعت فرش ایران و نام و نشان ارزشمندش را همراه با طرح و نقش اصیل، کیفیت بالای بافت و همچنین رنگرزی باثبات و باکیفیت طبیعی و گیاهی، حفظ کند.

جابه‌جایی  ۲۰۰ هزار تُن فرش دستباف

به گفته وی در سال کرونایی گذشته که شاهد حضور کمترین تعداد زائر در حرم مطهر بودیم، بیش از ۱۵ میلیون مترمربع فرش دستباف در نوبت‌های متعدد اقامه نماز در حرم مطهر پهن، جمع و به قالی‌شویی منتقل شد.

همچنین در این مدت شاهد جابه‌جایی بیش از ۲۰۰ هزار تُن فرش دستباف بودیم و دلیلش اینکه فرش‌های حرم مطهر به طور مکرر جابه‌جا می‌شوند تا همنواخت پا بخورند و متناسب با مکان‌هایی باشند که در آنجا مفروش می‌شوند. 


هنر اصیل ایرانی را در فرش‌های دستباف آن بیابید
مدیر عامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر نیز بیش از ۵۰۰ قالی‌باف در ۳ کارگاه فرش وابسته به این شرکت شامل کارگاه کنه بیست در نزدیکی مشهد، کارگاه کاشمر و کارگاه راور کرمان مشغول به کار هستند، ضمن آنکه پروژه برون‌سپاری تولید و افزایش اشتغال را نیز در دستور کار داریم.

اما یک نکته مهم این است که در صنعت فرش با ایجاد اشتغال مستقیم برای قالیبافان، به شکل غیرمستقیم برای بسیاری دیگر از فعالان اقتصادی نیز اشتغال‌آفرینی و رونق کسب و کار ایجاد می‌شود.


هنر اصیل ایرانی را در فرش‌های دستباف آن بیابید
در حال حاضر فعالیت حوزه بازرگانی شرکت فرش آستان قدس رضوی به طور عمده متمرکز بر فروش فرش‌هایی است که پس از یک دوره استفاده در حرم مطهر رضوی از این آستان مقدس خارج می‌شود و بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند که این فرش‌های حرم مطهر را خریداری کرده و استفاده کنند. 

او گفت: در مسیر توسعه بازار، علاوه بر افزایش مشتریان داخلی، روی جذب مشتریان برون مرزی نیز هدف‌گذاری کرده‌، همچنین برنامه تنوع‌بخشی سبد محصولات مطابق با سلایق و کاربرد‌های مختلف را از یک سال قبل آغاز کرده‌ایم.

صادرات فرش ایرانی

کارگر گفت:  سند راهبردی فرش دستباف شرکت فرش آستان قدس رضوی هم تنظیم شده است که از مهمترین شاخصه‌های این سند در کنار تنوع بخشیدن به سبد محصولات، افزایش کمی تولیدات و گسترده‌تر کردن دامنه مخاطبان و مشتریان است.

تردیدی نیست که یکی از الزامات توسعه فعالیت‌ها، شناساندن نام و نشان تجاری شرکت فرش آستان قدس و خدمات و توانمندی‌های آن به مخاطبان و تلاش خواهیم کرد چشم‌انداز شرکت در سه سال آینده، که رسیدن به تولید سالانه حدود ۶ هزار مترمربع فرش دستباف خواهد بود، را محقق کنیم و بخش قابل توجهی از این تولید به حوزه برون مرزی و صادرات فرش اصیل ایرانی اختصاص یابد.

هنر اصیل ایرانی را در فرش‌های دستباف آن بیابید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۵:۴۷ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
خدا قوت به هنرمندان ایرانی
آخرین اخبار