نایب‌رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی

کاهش ترانزیت در مرز دوغارون به عوامل مختلفی بستگی دارد

نایب‌رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: در کاهش بار‌های صادراتی و ترانزیتی در مرز دوغارون تایباد، دلایل مختلفی نقش دارند.

محمود امتی گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و افغانستان به عنوان عوارض متقابل وضع شده که طبق آن دو طرف مبلغى را بابت عوارض ورودى دریافت می‌کنند و ایران از کامیون‌های ورودی افغانستانی به پایانه مرزی دوغارون برای بارگیری در گمرک و منطقه ویژه اقتصادی، ۱۲۰ دلار اخذ می‌کند.

او گفت: شنیده شده که در برخی از پایانه‌های مرزی ایران با افغانستان این عوارض متقابل دریافت نمی‌شود؛ اما اجرای این تفاهم‌نامه باید در تمام گمرک‌های افغانستان و ایران با یکدیگر یکسان باشد.

به گفته او بخش زیادی از کالا‌های صادراتی ایران به افغانستان از طریق بازارچه مرزی دوغارون صادر می‌شود و در عین حال از کامیون‌های افغانستانی ورودی به این مکان، عوارض ۱۲۰ دلاری دریافت نمی‌شود.

در مجموعه مرز دوغارون، پایانه مرزی، گمرک، منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه مرزی در امر صادرات و ترانزیت دخیل هستند.

نایب‌رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: علت کاهش حجم بار صادراتی و ترانزیتی در مرز دوغارون و گرایش آن به دیگر گذرگاه‌های مرزی کشور، فقط مربوط به اخذ عوارض ۱۲۰ دلاری نمی‌شود و ۲ دلیل عمده در آن دخالت دارد.

او گفت: سختگیری‌های موجود در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان و ارزانی کرایه‌های حمل بار به مناطق جنوبی افغانستان از مرز‌های خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان، ۲ علت عمده‌ای هستند که باعث کاهش حجم بار در دوغارون شده اند.

به گفته او امسال در مجموع، همه گمرک‌های ایران با افغانستان به دلیل عدم ثبات اقتصادی و تغییرات سیاسی در این کشور همسایه، با کاهش حجم بار و تردد ناوگان تجاری مواجه بوده اند؛ به طوری که قبل از تحولات افغانستان روزانه حدود ٤٠٠ تا ۵۰۰ کامیون از مرز دوغارون خارج می‌شدند و اکنون این عدد به حدود ۲۰۰ تا ٣٠٠ کامیون رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.