ژل موضعی تهیه شده از بلوبری درمان کننده زخم‌های پوستی

محققان اثر بلوبری بر زخم‌های پوستی خصوصا در بیماران دیابتی را کشف کردند.


یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در بلوبری ممکن است به التیام زخم‌های مزمن مانند زخم‌های فشار پوستی مرتبط با دیابت نیز کمک کنند.

برای بهبود زخم، رگ‌های خونی باید در آن رشد کنند. این فرآیند رشد، که بافت آسیب دیده را با مواد مغذی بسیار مورد نیاز حمل شده در خون تامین می‌کند، به عنوان عروق خونی شناخته می‌شود.

متاسفانه، در زخم‌های فشاری که اغلب روی پا‌ها یا سایر قسمت‌های بدن افراد مبتلا به دیابت ایجاد می‌شوند، رشد عروق و رگ سازی کند اتفاق می‌افتد. در نتیجه، این جراحات بسیار کند بهبود می‌یابند، گاهی اوقات عفونت‌هایی ایجاد می‌شود که ممکن است منجر به قطع عضو یا حتی مرگ شود.

طبق تحقیقات آنتی اکسیدان‌های موجود در بلوبری، به نام فنل‌ها می توانند موثر واقع شوند. در مطالعه قبلی که توسط دانشمندان دانشگاه مین انجام شد، مشاهده شد که فنل‌های مشتق شده از بلوبری باعث افزایش عروق و مهاجرت سلولی در سلول‌های بند ناف انسان می‌شوند.

با تکیه بر این یافته ها، تیمی به سرپرستی دکتر زاکاس اخیراً با استفاده از یک ژل موضعی حاوی عصاره فنلی بلوبری وحشی به درمان زخم‌های پوستی موش‌ها پرداختند.

در مقایسه با گروه کنترل از موش‌هایی که هیچ درمانی دریافت نکردند، گروه فنل افزایش ۱۲ درصدی در بسته شدن زخم پس از شش روز درمان، همراه با مهاجرت بهتر سلول‌های اندوتلیال به محل زخم نشان داد. سلول‌های اندوتلیال دیواره رگ‌های خونی را می‌پوشانند و تبادل ترکیبات بین جریان خون و بافت‌های اطراف را تنظیم می‌کنند.

ادی کی نویسنده اول این مطالعه گفت: بلوبری وحشی پتانسیل افزایش مهاجرت سلولی، تشکیل رگ‌های خونی جدید (رگ زایی) و عروقی شدن و تسریع بسته شدن زخم را دارد. این امر به ویژه در شرایطی که نیاز به بسته شدن بیشتر زخم در بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن مانند زخم‌های دیابتی، سوختگی و زخم‌های فشاری دارند، بسیار مهم است.

این تحقیق در فیلادلفیا، در کنفرانس زیست شناسی تجربی ۲۰۲۲ ارائه شده است.

منبع: سایت نیواطلس منتشره از اکسپری منتال بیولوژی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.