نکات بهداشتی به منظور پیشگیری از وقوع کیست هیداتید

‬رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: کیست هیداتید، بیماری خطرناک و مشترک بین انسان و دام است که می‌تواند منجر به کاهش محصولات دامی و ابتلای انسان شود.

مهدی بمان دشتی گفت: کیست هیداتید، بیماری انگلی است که به وسیله کرم پهن اکینو کوکوس گرانو لوزوس ایجاد می‌شود و این کرم در روده کوچک سگ و سگ سانان (گرگ، روباه و به ندرت گربه) زندگی می‌کند.

او می‌گوید: بیماری کیست هیداتید (هیداتوز) یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است که همه گیری جهانی دارد و در جمعیت انسانی، نسبت مستقیم با همه گیری بیماری در حیوانات مانند سگ، گاو، گوسفند و بز دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: راه‌های انتقال این بیماری به انسان تماس نزدیک و مستقیم با سگ‌های آلوده یا مصرف آب، غذا و سبزیجات آلوده شده به مدفوع سگ است و در صورتی که کبد، ریه یا عضو مبتلا به کیست هیداتید در گاو یا گوسفند به نحوی مورد تغذیه حیوانات دیگر مانند سگ قرار گیرد، کیست‌ها در داخل روده کوچک باز می‌شوند، جوانه‌های داخل کیست به جدار روده کوچک می‌چسبند و بالغ می‌شوند و سرانجام، کرم بالغ با تولید تخم، چرخه را در طبیعت ادامه می‌دهد.

او گفت: بر همین اساس، زندگی روستاییان و ارتباط نزدیک آن‌ها با سگ و گله و دامداری سنتی در کنار کشاورزی و همچنین کشت سبزیجات و مصرف آن‌ها که گاه بدون شستشو و ضدعفونی مصرف می کنند، ضرورت آشنایی شهروندان با این بیماری را دو چندان می‌کند، زیرا میوه جات و سبزیجات آلوده به مدفوع سگ و گربه و حیوانات وحشی دیگر می‌توانند موجب انتقال آلودگی‌های انگلی، مانند: کیست هیداتید و ... به انسان شوند؛ بنابراین، قبل از مصرف باید به خوبی شسته و سپس ضدعفونی شوند.

بمان دشتی با تاکید بر اینکه با متخلفان ذبح حیوانات (گاو، گوسفند، بز) که در محلی خارج از کشتارگاه اقدام به این کار می‌کنند، برخورد می‌شود، از شهروندان خواست که گوشت قرمز مورد نیاز خود را از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز دارای مهر و نشان دامپزشکی بر روی لاشه هستند، تهیه و از مصرف گوشت‌های غیرمطمئن، به ویژه به صورت کبابی و نیم پز، خودداری کنند.

او می‌گوید: شهروندان باید با کنترل سگ‌های خانگی و گله و درمان ضدانگلی آن‌ها با دارو‌های لازم تحت نظر دامپزشک و خودداری از در اختیار قرار دادن احشام آلوده و خام به گوشت خواران مختلف، از همه گیری این بیماری در میان انسان و دام، جلوگیری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.