ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در خدمت توسعه شهر و استان قم

رئیس جهاد دانشگاهی قم با تاکید بر اینکه کشور باید به سمت دانش ورزی و خردورزی در خدمات برود، گفت: جهاد دانشگاهی در خدمت توسعه کشور و نظام اسلامی و شهر مقدس قم است.

دکتر محمد حیدری، رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم، در دیدار با شهردار قم و اعضای شورای شهر قم، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب همواره در جریان فعالیت‌های جهاد دانشگاهی قرار می‌گیرند و به مسئولین ارشد نظام، استفاده از ظرفیت‌های آن را توصیه می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی قم با بیان اینکه جهاد دانشگاهی شبکه‌ای گسترده است که نمونه آن در کشور وجود ندارد،گفت: با توجه به اینکه این نهاد کاملا انقلابی، نهادی غیردولتی است و وابستگی مالی و بودجه‌ای ندارد هم شغل ایجاد می‌کند و هم در بخش‌های مختلفی مانند اشتغال، فرهنگی و آموزشی فعالیت می‌کند که به موفقیت‌های چشمگیری نیز نائل شده است.

حیدری با اشاره به اینکه تحقیقات جهاد دانشگاهی مرجع بسیاری از پژوهش‌ها برای سایر کشور‌ها شده است، گفت: جهاد دانشگاهی در زمینه‌های علمی مختلفی ورود کرده است و بیش از ۱۰۰ پژوهشکده و پژوهشگاه در سراسر کشور دارد که می‌تواند اگر خلا و یا معضلی در استان وجود دارد به رفع سریع‌تر آن کمک کند.

رئیس جهاد دانشگاهی قم گفت: جهاد دانشگاهی در زمینه‌های مختلف با اساتید آشنایی دارد همچنین اگر تخصصی در قم نیز نباشد می‌تواند از اساتید استان‌های دیگر در جهاد دانشگاهی‌های دیگر استفاده کند و از آن‌ها در جهت توسعه استان و شهر قم بهره بگیرد.

حیدری با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه تحقیقاتی بیشتر در حوزه پزشکی ورود کرده است، گفت: یکی از علومی که در آینده بسیار تاثیر گذار است موضوع سلول‌های بنیادی است که جهاد دانشگاهی نیز در آن فعال بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی قم گفت: در آینده سلول‌های بنیادی جایگزین بسیاری از درمان‌های می‌شود؛ زیرا هزینه و خطرات را کاهش می‌دهد که در حال حاضر در این زمینه جز ۱۰ کشور دنیا و مورد ارجاع سایر کشور‌ها هستیم.

حیدری در رابطه با مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم گفت: بر اساس آمار میزان موفقیت مراکز درمان ناباروری ۳۵ درصد است، اما در استان قم به خاطر تلاش کارکنان و اعتقادات مذهبی و توسل مراجعه کنندگان، آمار موفقیت از میانگین اعلام شده بیشتر است و در برخی از فصول به آمار ۴۵ درصد نیز رسیده‌ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی قم با بیان اینکه ۴۰ درصد از بیماران مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری قم از خارج از استان و ۱۶ درصد از خارج از کشور هستند، گفت: تکینکی در دنیا نیست که در مرکز درمان ناباروری قم استفاده نشود همچنین برخی از تکنیک‌ها نیز با دانش خودمان فراهم شده است و در برخی از فعالیت‌ها، مراکز پیشرفته سایر استان‌ها نیز به ما رجوع می‌کنند.

حیدری با بیان اینکه تعیین قطعی جنسیت جنین و تشخیص قطعی مشکلات ذهنی جنین از جمله فعالیت‌های این مرکز است، گفت: خانواده‌ای نیست که به این خدمات نیاز داشته باشد و به خاطر مسائل مالی نتواند استفاده کند.

رئیس جهاد دانشگاهی قم با بیان اینکه در استان قم طرح‌های گوناگونی را آغاز کرده‌ایم و طرح‌های زیادی نیز وجود دارد که با همکاری و هم‌افزایی یکدیگر می‌توانیم آغاز کنیم، گفت: در حوزه سرطان که امروزه شیوع زیادی پیدا کرده است می‌توانیم فعالیت‌هایی را آغاز کنیم که نیاز به سایر استان‌ها نداشته باشیم.

حیدری با تاکید بر اینکه کشور باید به سمت دانش ورزی و خردورزی در خدمات برود،گفت: جهاد دانشگاهی در خدمت منافع و الزامات کشور، نظام و مردم و شهر مقدس قم است؛ زیرا افراد دغدغه‌مند و دلسوزی را در مجموعه خود می‌شناسیم که تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود را بدون هیچ چشم داشتی در مسیر حل مشکلات مردم و کشور و استان به کار می‌گیرند.

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم، نیز در دیدار گفت: در مجموعه جهاد دانشگاهی مرکز افکار سنجی دانشجویان قرار دارد که هفت گروه پژوهشی آن در قم مستقر است و می‌تواند کمی برای شهرداری و شورای شهری در مسئله رضایت سنجی و... باشد.

او گفت: مرکز مطالعات جهاد دانشگاهی در بحث فرهنگ سازی فرهنگ شهروندی و ارتقای فرهنگ عمومی شهروندان می‌تواند کمک کننده باشد.

حسینی گفت: در مجموعه جهاد دانشگاهی بخشی به نام سازمان دانشجویان وجود دارد که در دانشگاه‌های مختلف فعالیت می‌کنیم که پلی بین دانشگاه و صنعت محسوب می‌شود.

حسینی گفت: در حوزه جوانان و زنان، سبک زندگی، زیارت و گردشگری، مشاغل خانگی، تولید محتوای فرهنگی، آی‌تی نیز فعالیت‌های متعددی را انجام شده است.

او گفت: در حوزه کارآفرینی بر اساس توانمندسازی، مهارت آموزی و اشتغال پذیر کردن فعالیت می‌کنیم که در آن با رویکرد مشاغل آینده و آینده شغلی رشته‌های مختلف استخراج و مسیر‌های شغلی تعریف شده است.

روح الله امراللهی، عضو شورای شهر قم، در این دیدار گفت: رهبر معظم انقلاب سال جدید را «تولید؛ اشتغالزایی، دانش بنیان» نام گذاری کردند.

او گفت: در چند دهه اخیر اتفاقات خوبی در حوزه دانش بنیانی در کشور رخ داده است؛ اما استارت آپ‌هایی نیز راه اندازی شده‌اند که اشتغال را تحت شعاع قرار داده است و به قشری آسیب زدند.

او با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی مجموعه‌ای است که به صورت دانش بنیان ایجاد شده است که اشتغال افرین نیز بوده است، گفت: جهاد دانشگاهی در استان قم در بخش شهرسازی در محله شهر قائم و دفتر تسهیلگری فعالیت کرده است و در حوزه معماری نیز همکاری انجام شد که متاسفانه ادامه پیدا نکرد.

عضو شورای شهر قم گفت: تصمیم گرفته شده است با کمک حوزه علمیه این فعالیت ادامه داده شود و امیدواریم با توجه به سابقه‌ای که جهاد دانشگاهی در این زمینه دارد نیز با همکاری یکدیگر به صورت عملیاتی قدم‌های موثری برداریم.

مرتضی سقایی نژاد، شهردار قم، در این دیدار گفت: جهاد دانشگاهی از ابتدا به دنبال نقاطی بود که دیگران نمی‌توانستند انجام بدهند و با هیچ، رشد کرد و مورد اعتماد قرار گرفت.

او گفت: جهاد پیشرو است و باید پیشرفت کند و نباید انرژی اش صرف کار‌هایی شود که دیگران هم می‌توانند انجام دهند؛ سلول‌های بنیادی حوزه‌ای است که جهاد دانشگاهی در آن پیشرو بوده و موفقیت‌های زیادی کسب کرده است.

شهردار قم گفت: علاقه‌مند هستیم که جهاد دانشگاهی چند موضوع همانند هوشمندسازی شهری، پسماند و... پیشنهاد بدهد که بتوانیم در آن همکاری داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.