شناسایی ۳۱۵ گونه گیاه دارویی در مراتع استان همدان

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان ۳۱۵ گونه دارویی، صنعتی و خوراکی در اراضی ملی استان شناسایی شده است.

رییس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: مهمترین گونه گیاهان خوراکی استان همدان شامل آویشن، با بونه، اسپند، رازیانه، پنیرک، گاوزبان، ریواس، کنگر، کلپر، بومادران، خاک شیر، سماق، نسترن وحشی، مریم گلی و گونه‌های دارویی و معطر نیز شامل سیر، رازیانه، گشنیز، کُلزا و سیاهدانه است.

سعید الیاسی افزود: در سال‌های اخیر کشت و توسعه گیاهان دارویی با توجه به جایگاه آن در افزایش درآمد خانوار‌های روستایی و کمک به وضعیت اقتصادی و معیشت آن‌ها همچنین رویکرد‌های کلی مبنی بر توسعه صادارات غیرنفتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او افزود: با توجه به مصوبات سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر اصلاح و بهبود مراتع از طریق کشت و توسعه گیاهان دارویی این اداره کل با مشارکت جوامع محلی، اقدام به کاشت بذر گیاهان دارویی نظیر بابونه، باریجه، موسیر در سطح ۲ هزار هکتار از اراضی مرتعی استان کرده است.

به گفته الیاسی، استان همدان دارای بیش از یک هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی است که به صورت گسترده در کوه ها، دشت ها، دامنه ها، ارتفاعات و سراب‌ها وجود دارد.

استان همدان از گذشته‌های دور یکی از قطب‌های توسعه و کشت گیاهان دارویی به شمار می‌رود که مراجعه فیلسوف برجسته و دانشمند بزرگ جهان اسلام و ایران حیکم بوعلی سینا به همدان نیز به همین دلیل بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.