آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان رضوی

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از آغاز کوچ بهاره عشایر از مناطق گرمسیر به سوی مراتع سردسیر استان خبرداد.

محمد نبوی فرد گفت: عشایر درون کوچ استان از مناطق قشلاقی استان شامل پساکوه کلات، سرخس، میامی در مشهد، سبزوار، بردسکن و خواف به سمت ییلاقات استان در کوه‌های هزارمسجد، کلیدر، عمارت و ارتفاعات همان شهرستان‌ها نقل مکان می‌کنند.

او گفت: عشایر برون کوچ استان با تعداد ۳۵۰ خانوار نیز از مراتع قشلاقی مراوه تپه در استان گلستان حرکت خود را آغاز کرده و با طی مسافت ۳۷۰ کیلومتری و عبور ازمسیر‌های خراسان شمالی، در ییلاقات خراسان رضوی از جمله کوه‌های هزارمسجد و کلیدر در ارتفاعات قوچان، چناران و نیشابور استقرار می‌یابند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود بارش‌ها و خشکسالی و کاهش علوفه و نیاز شدید به نهاده‌های دامی و آب شرب دام و به منظور رفاه حال عشایر در طول مسیر کوچ تانکر‌های آبرسان نسبت به آبرسانی اقدام خواهند نمود، همچنین شبکه‌های تعاونی عشایری نیز نسبت به تامین علوفه مورد نیاز، گاز مایع و دیگر مایحتاج ضروری مورد نیاز خانوار‌های عشایر اقدامات لازم انجام خواهند داد.

نبوی فرد گفت: عشایر استان از اواخر فروردین مناطق قشلاقی را به سمت مناطق ییلاقی ترک و در نیمه دوم اردیبهشت در مناطق ییلاقی مستقر خواهند شد و به مدت ۳ ماه در آن مناطق حضور خواهند داشت و سپس به میانبند‌های استان عزیمت خواهند کرد.

او گفت: عشایر خراسان رضوی با ۷۵۰۰ خانوار و دارا بودن ۹۹۵ هزار واحد دامی، سالانه ۳۰ هزار تن مواد پروتئینی (گوشت قرمز) و محصولات دامی را تولید و به بازار‌های مصرف عرضه می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.