معرفی کتاب؛

نگاهی به پشت پرده کاخ سفید و عملیات طبس در یک کتاب

انتشارات شهید کاظمی کتاب «الو کاخ سفید» اثر لیلا قربانی را منتشر کرد.

کتاب «الو کاخ سفید» به قلم لیلا قربانی در انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. در این اثر ماجرا‌های پشت پرده کاخ سفید و عملیات طبس رئیس جمهور آمریکا روایت می‌شود. در این کتاب از دخالت عقاید نویسنده پرهیز شده است تا روایت رنگی از وقایع‌نگاری و روشن کردن زوایای تاریک یک دوره بحرانی در تاریخ آمریکا از دید آمریکایی‌ها به خود بگیرد.

در لابه‌لای همین گفته‌ها می‌توان کج‌اندیشی آمریکایی‌ها را در برخورد با مسائل ایران به‌خوبی درک کرد.

رئیس جمهور آمریکا به‌خوبی نشان می‌دهد چگونه بی‌تفاوت به خشم و خواسته ملتی در برابر تحمل سال‌ها ظلم، با دست‌آویزی به حل مسأله گروگان‌ها در پی رسیدن دوباره به قدرت در انتخابات آن کشور است. با اینکه روی تجاوز آمریکا در پوشش عملیات نجات برای ر‌هایی گروگان‌ها سرپوش نهاده شده است.

عملیات "پنجه عقاب" که در ایران به عملیات طبس معروف است، نام عملیاتی نظامی بود که نیروی دلتای ارتش ایالات متحده برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده در سفارت ایالات متحده در تهران انجام داداین عملیات نخستین تجربه عملیاتی نیروی دلتا بود. طی این عملیات ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد حریم هوایی ایران می‌شوند، در حین عملیات ۳ بالگرد دچار نقص فنی می‌شود و در نهایت ۸ نفر به‌علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی‌ـ‌۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ‌ـ‌۵۳ با یکدیگر کشته می‌شوند. ۵ بالگرد نیز روی زمین باقی می‌ماند و بقیه نیرو‌ها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر "نیمیتز" می‌رسانند و عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار