بلومبرگ: بازار انرژی شکننده اروپا برای اقدام بعدی پوتین آماده می‌شود

بلومبرگ نوشت اروپا ممکن است به سمت توقف ناگهانی واردات گاز روسیه گام بردارد که افزایش نرخ تورم و رکود اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

اختلاف نظر بر سر شرایط پرداخت موجب شده است تا مسکو صادرات گاز خود را به لهستان و بلغارستان قطع کند. با توجه به چنین شرایطی، وارد آمدن شوک به بازار انرژی به چیز بیشتری نیاز نخواهد داشت.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به وضع بازار انرژی در اروپا پرداخت و نوشت: چنانچه خواسته‌های کرملین محقق و در عین حال از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه اجتناب نشود، کشور‌های بیشتری در روز‌ها یا هفته‌های آینده در معرض تحریم خواهند بود.

شیخا چاتورودی، تحلیلگر شرکت جی پی مورگان می‌گوید: توازن بازار گاز طبیعی اروپا شکننده است و با فروپاشی کامل فاصله چندانی ندارد.

اروپا برای تولید یک پنجم برق خود نیازمند گاز روسیه است و یک اختلال جزئی می‌تواند به سرعت سراسر این قاره را مختل کند. ظرفیت برق ذخیره شده در حال حاضر ۳۲ درصد است و با ۸۰ درصد مورد نیاز برای گرم نگه داشتن خانه‌ها و ادامه فعالیت کارخانه‌ها در طول زمستان فاصله چشمگیری دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرده است مشتریان اروپایی باید پول گاز این کشور را به روبل پرداخت کنند که اتحادیه اروپا می‌گوید این درخواست نقض تحریم هاست و از شرکت‌ها خواسته است تا بهای گاز را به یورو پرداخت کنند که این امر بستگی به موافقت یا مخالفت کرملین دارد.

در حالی که اتحادیه اروپا در نظر دارد وابستگی خود را به گاز روسیه به میزان دو سوم در سال جاری کاهش دهد، توقف ناگهانی آن به زودی اتفاق خواهد افتاد.

اتحادیه اروپا در تلاش برای مقابله با روسیه بر سر تهاجم این کشور به اوکراین و در عین حال حفظ جریان گاز دستورالعمل‌های مبهمی را ارائه کرده است. روسیه روز جمعه نحوه پرداخت مشتریان اروپایی را مشخص کرد و شرایط را اندکی تسهیل کرد، اما همچنان تردید‌ها بر سر نقش بانک مرکزی تحریم شده این کشور در تبدیل یورو به روبل ادامه دارد.

وزیران انرژی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در یک نشست فوق العاده در بروکسل گردهم خواهند آمد تا درباره گزینه‌های مربوط به حفظ منابع انرژی و پیامد‌های اقدام شرکت دولتی گازپروم در قطع صادرات گاز به لهستان و بلغارستان گفتگو کنند. این بن بست خطر ایجاد شکاف بین واردکنندگان بزرگ مانند آلمان و کشور‌هایی همچون فرانسه خواهد شد.

بنا بر اعلام شرکت مشاوره انرژی وود مکنزی، چنانچه روسیه از ارسال سوخت که برای فرایند‌های شیمیایی و تامین برق کارخانه‌های خودروسازی حیاتی است خودداری کند، دولت‌های اروپایی به سرعت سازوکار جیره بندی را اجرایی خواهند کرد. توقف کامل عرضه انرژی در سراسر منطقه کاهش ده درصدی تقاضا در بخش صنعت را به دنبال خواهد داشت.

آلمان با وجود تنوع بخشیدن به منابع تامین گاز این کشور پیش از آغاز جنگ اوکراین، هنوز برای تامین ۳۵ درصد گاز مورد نیاز به گاز روسیه نیاز دارد و صدر اعظم این کشور در نخستین گام یک طرح اضطراری را به اجرا گذاشته است که شامل نظارت دقیق بر استفاده می‌شود.

حتی بدون سهمیه بندی انرژی، اقتصاد اروپا در بستری متزلزل قرار دارد. رشد اقتصادی اتحادیه اروپا کمتر از میزان پیش بینی شده در سه ماه نخست بوده است که کاهش رشد اقتصادی در ایتالیا، رکود در فرانسه و رشد ضعیف اقتصادی در اسپانیا موید آن است.
وزیر اقتصاد آلمان هفته گذشته در برلین اعلام کرد: روسیه نشان داده در تصمیم خود جدی است و آلمان در موقعیتی قرار ندارد که بتواند فقدان گاز روسیه را برای بیش از یک سال جبران کند.

ادوارد گاردنر، تحلیلگر مرکز کپیتال اکونومیز می‌گوید: اگر قرار باشد قطع گاز روسیه بیش از چند ماه به طول انجامد، پیامد‌های اقتصادی بزرگی گریبان اروپا را خواهد گرفت. افزایش بهای گاز، خطر افزایش تورم در اروپا را به دنبال خواهد داشت که پیش بینی می‌شد در سال جاری به هفت درصد برسد.

مارک هفله، مدیر بخش سرمایه گذاری شرکت یو بی اس گلوبال می‌گوید: با توجه به وابستگی صنایع سنگین آلمان به گاز روسیه، هر گونه اختلالی به منزله ضربه به رشد اقتصادی این کشور خواهد بود.

شرکت‌هایی از اتریش و ایتالیا نیز اعلام کرده اند به اعتقاد آن‌ها می‌توان جریان گاز را حفظ کرد. با وجود قطع صادرات گاز به دو کشور عضو اتحادیه اروپا، خوشبینی‌ها موجب مهار قیمت‌ها شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار