۷۲ محدوده مرتعی برای استقرار عشایر اختصاص یافت

مدیر امور عشایری استان همدان گفت: ۷۲ سامان عرفی (محدوده اراضی مرتعی) معادل ۹.۵ درصد از مراتع استان برای استقرار و بهره برداری عشایر درنظر گرفته شده است.

حسین محمدی گفت: استان همدان دارای چهار ایل و ۲۴ طایفه است و شمار عشایر این استان به ۱۶ هزار نفر در قالب چهار هزار خانوار می‌رسد که در راستای حفظ شان و ارتقای وضعیت کیفی زندگی عشایر به عنوان خانوار‌های تولیدکننده ۱۲ کانون حمایتی در استان همدان پیش بینی شده است.

مدیر امور عشایری استان همدان در خصوص علل کوچ زودهنگام عشایر گفت: گرمای بیش از حد مناطق قشلاقی، کمبود علوفه، رشد گیاهان بهمن و ثبت نام دانش آموزان عشایر در مدارس از جمله دلایل اصلی کوچ زودهنگام است.

او گفت: ۲۵ درصد گوشت مورد نیاز و بخش قابل توجهی از صنایع دستی مصرفی در کشور توسط خانوار‌های عشایری تهیه و تولید می‌شود.

محمدی گفت: عشایر از پنجم فروردین تا یکماه باید در میان بند مستقر شوند، اما جایگزین شدن کوچ ماشینی به جای کوچ سنتی موجب کوتاه شدن مسیر کوچ و بروز مشکلاتی شده است.

مدیر امور عشایری استان همدان گفت: برهمین اساس تفاهم نامه‌هایی برای پیش بینی اتراق گاه، آبرسانی سیار در مسیر کوچ و تامین علوفه و آرد عشایران در استان منعقد شده است.

استان همدان با یک میلیون و ۹۴۹ هزار هکتار وسعت دارای ۶۹۹ هزار هکتار منابع ملی است.

استان همدان دارای یک هزار و ۱۶۸ سامان عرفی ممیزی شده است که ۴۴۲ مورد آن دارای قرارداد مرتعداری هستند و ۶۳ هزار مرتعدار با ۵۳۰ هزار واحد دامی در این استان وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.