معاون وزیر بهداشت:

تقویت نظام بهداشت و درمان در مناطق مرزی ضرورت دارد

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تقویت نظام شبکه بهداشتی و درمانی و اقدامات پیشگیرانه در استان‌های مرزی نظیر خراسان رضوی ضروری است.

دکتر کمال حیدری در همایش معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مشهد گفت: بحران‌های مرزی شرایط ویژه‌ای را ایجاب می‌کند، لذا توسعه زیرساخت‌ها در این مناطق ضروری است و مدیران بهداشت و درمان این مناطق باید درخواست‌های خود برای تقویت شبکه بهداشتی و درمانی در نقاط مرزی نظیر دوغارون خراسان رضوی را به وزارتخانه ارسال کنند.

همایش معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور از ١٧ تا ١٩ در مشهد در حال برگزاری است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تقویت نظام شبکه‌ای برای ارتقای سطح سلامت جامعه ضروری است، لذا سند تقویت نظام شبکه بهداشتی و درمانی توسط معاونت بهداشت وزارتخانه تهیه و تدوین شده است.

او گفت: بدین منظور در کنار قرارگاه نظام شبکه بهداشتی و درمانی، قرارگاه جمعیت نیز در وزارتخانه ایجاد شده است، مباحث اعتباری و درآمدی نیز تقویت می‌شود و تا کنون اعتبارات حوزه بهداشت و سلامت، اختصاصی سفر استانی رئیس جمهور به خراسان رضوی محقق شده است.

حیدری گفت: اگر دانشگاهی نیاز به استخدام موردی نیرو از میان پرسنل پزشک، دندانپزشک و داروساز داشت، باید این نیاز را اعلام کند تا این مهم محقق شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: غربالگری‌های مربوط به بیماری‌های غیرواگیر ضروری است، در ٢ سال گذشته با شیوع ویروس کرونا این بخش تا حدودی مغفول مانده است و اکنون در شاخص‌های غربالگری بیماری‌هایی نظیر دیابت و فشار خون در وضعیت خوبی قرار نداریم، لذا داشتن برنامه منسجم برای مدیریت بیماری‌های غیرواگیر ضروری است، سلامت روان نیز باید مورد توجه باشد.

لزوم تغییر رویکرد در حوزه بهداشت

دکتر محمدعلی کیانی گفت: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری فرایند پیشگیری باید تقویت شود، لذا در حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باید تغییراتی در رویکرد‌های بهداشتی ایجاد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درمان هزینه است و هرچه در حوزه بهداشت و پیشگیری بیشتر کار شود، هزینه‌ها کاهش می‌یابد، تغییر رویکرد به سمت پیشگیری و بالا بردن سطح سواد جامعه نیز ضروری است.

او گفت: در ستاد پیشگیری از کرونا در استان، سازمان‌ها مکلف هستند در دوران پس از موج‌های شیوع کرونا برای افزایش سواد سلامت و ارتقای سطح آگاهی‌های سلامت جامعه، فعالیت داشته باشند.

دکتر کیانی گفت: تک رقمی شدن آمار فوتی‌های ناشی از کرونا خوشحال کننده و مرهون تلاش کادر درمانی و بهداشتی است، توسعه واکسیناسیون و کنترل کرونا، اعتبار بین المللی نظام را تقویت کرد و نشان داد، ایران تضمین کننده سلامت شهروندان خود است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شمار شهدای سلامت مراکز زیر پوشش این دانشگاه را ٣۴ نفر بیان کرد و گفت: هشت نفر از این تعداد مربوط به حوزه بهداشتی بوده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.