قرار گرفتن دانشگاه کردستان در رتبه بندی تایمز در جایگاه ۸۰۰-۶۰۱

رییس دانشگاه کردستان گفت: این دانشگاه در جدیدترین نتایج رتبه‌بندی موسسه علمی تایمز در رتبه‌بندی تاثیر دانشگاه‌ها ۲۰۲۲ در جایگاه ۸۰۰-۶۰۱ جهان قرار گرفت.

 رحمت صادقی گفت: جایگاه دانشگاه کردستان در ۲ نظام رتبه‌بندی سایماگو و مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان ارتقا یافته است و بر اساس جدیدترین نتایج رتبه‌بندی موسسات علمی جهان، دانشگاه کردستان در نظام رتبه‌بندی سایماگو (SCImago) در سال ۲۰۲۲ با ۵۷ پله صعود نسبت به سال ۲۰۲۱ در جایگاه ۶۹۱ جهانی و در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان (CWUR) با ۸۱ پله صعود در جایگاه ۱۸۸۶ جهان قرار گرفت.

او گفت: در رتبه‌بندی تاثیر تایمز (THE University Impact Ranking) اثرگذاری دانشگاه‌ها بر مبنای فعالیت‌های آنان در راستای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) بر اساس ۴ شاخص پژوهش، مدیریت، توسعه و آموزش سنجیده می‌شود.

رییس دانشگاه کردستان می گوید: در ارزیابی اخیر تاثیر دانشگاه‌ها که توسط موسسه تایمز منتشر شد، تعداد یک هزار و ۴۰۶ دانشگاه از ۱۰۶ کشور جهان حضور دارند و در رتبه‌بندی کلی، دانشگاه وسترن سیدنی، دانشگاه ایالتی آریزونا و دانشگاه وسترن انتاریو به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفتند.

صادقی گفت: در این لیست ۲۷ دانشگاه تاثیرگذار ایرانی نیز حضور دارند و بر اساس نتایج منتشر شده، دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی سمنان و علوم پزشکی اصفهان در صدر این لیست قرار دارند دانشگاه کردستان در چهارمین حضور خود، در رده جهانی ۸۰۰-۶۰۱ قرار گرفت.

در رتبه‌بندی سایماگو که توسط دانشگاه گرانادا اسپانیا انجام می‌شود، دانشگاه‌ها بر اساس مقالات علمی منتشره شده در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند، شاخص‌های ارزیابی سایماگو شامل پژوهش (با وزن ۵۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۳۰ درصد) و بعد اجتماعی (با وزن ۲۰ درصد) با استفاده از داده‌های بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰ است. در رتبه‌بندی سایماگو ۲۰۲۲، تعداد چهار هزار و ۳۶۴ دانشگاه از سراسر جهان و از ایران تعداد ۱۵۴ دانشگاه حضور دارند و دانشگاه کردستان با ۵۷ پله صعود نسبت به سال ۲۰۲۱ موفق به کسب جایگاه ۶۹۱ جهانی شد.

مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان که دفتر آن در کشور امارات متحده عربی قرار دارد، هر سال اسامی ۲۰۰۰ دانشگاه برتر جهان را منتشر می‌سازد. شاخص‌های ارزیابی این نظام رتبه‌بندی عبارتند از کیفیت آموزش (۲۵ %)، اشتغال فارغ التحصیلان (۲۵ %)، کیفیت اعضای هیات علمی (۱۰%) و عملکرد پژوهشی (۴۰ %). در لیست رتبه‌بندی ۲۰۲۲ این مرکز تعداد ۳۹۰ دانشگاه ایرانی حضور دارند و دانشگاه کردستان با ارتقای ۸۱ پله‌ای نسبت به سال گذشته در جایگاه ۱۸۸۶ جهان قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.