معاون وزیر نفت:

مشکل ورود شرکت‌های نرم‌افزاری به صنعت نفت تا پایان سال رفع می‌شود

معاون فناوری وزارت نفت گفت: ارزان بودن نرم افزار‌های قفل شکسته خارجی در بازار، مانع ورود نرم‌افزار‌های توانمند داخلی به صنعت نفت شده است.

آقای وحیدرضا زیدی فرد معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری به سوالات زیر پاسخ داد.

استفاده از فناوری برداشت هلیوم در پارس جنوبی، در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

آقای زیدی فرد: تا وقتی نتوانیم ال ان جی تولید کنیم، استخراج هلیوم غیراقتصادی است. حدود ۱۴ یا ۱۵ سال می‌شود که بحث تولید هلیوم در وزارت نفت مطرح شده، اما چون تولید ال ان جی تحت لیسانس شرکت‌های خارجی است، به علت تحریم‌ها این بحث متوقف شد.

پارس جنوبی بزرگترین مخزن دارای هلیوم جهان است و شرکت ملی نفت ایران در این مورد فراخوان داده تا قراردادی برای اجرای آن امضا شود. امیدواریم در چهار سال دولت سیزدهم، به تولید ال ان جی و هلیوم در پارس جنوبی دست پیدا کنیم.

اقدامات معاونت پژوهش و فناوری وزارت برای استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها از ابتدای دولت جدید چه بوده است؟

آقای زیدی فرد: تسهیل ارتباط و همکاری با دانش بنیان ها، راه اندازی پارک فناوری نفت که به مرحله عملیاتی رسیده و مراحل اولیه استقرار شرکت‌ها در آن، در حال انجام است، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از محل صندوق فناوری نفت و تبصره ۱۸ قانون بودجه که ۳۰۰ شرکت در فراخوان مرتبط شرکت کردند و ایجاد بازار عرضه و تقاضا برای شرکت‌های دانش بنیان‌ای جمله این اقدامات است.

همچنین سامانه‌ای فراهم شده تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند توانمندی‌های خود را در آن ارائه کنند و برای کمک به ارتقا توان داخلی، هفته آینده شیوه نامه تسهیل ورود شرکت‌ها به فهرست بلند وزارت نفت (AVL) ارائه می‌شود.


بیشتر بخوانید:


شرکت‌های دانش بنیان به علت مشکل قانون مناقصات و اجرا نشدن قانون کپی رایت نمی‌توانند وارد صنعت نفت شوند، برنامه وزارت نفت چیست؟

آقای زیدی فرد: وزارت نفت قانون جداگانه‌ای برای مناقصات ندارد. مشکل ورود نرم افزار‌ها نیز، اختلاف قیمتی نمونه‌های داخلی و نرم‌افزار‌های خارجی است که به صورت قفل شکسته با هزینه ناچیز در بازار وجود دارد.

به دنبال استفاده از روش‌هایی مثل ذکر شرکت‌های داخلی در پیوست قراردادها، بتوانیم کمک کنیم تا شرکت‌های نرم افزاری داخلی که توانمندی آن‌ها بسیار بیشتر از نمونه‌های خارجی است و وارد صنعت نفت شوند. امسال سعی میکنیم مشکل شرکت‌های نرم افزاری را رفع کنیم.

به گفته آقای جعفر توفیقی رییس پژوهشگاه صنعت نفت، با گذشت بیش از ۷۰ سال از ملی شدن صنعت نفت، هنوز وزارت نفت و مجموعه‌های وابسته به آن از جمله پژوهشگاه صنعت نفت، اقدامات موثری برای تولید داخلی نرم افزار‌های مورد نیاز صنعت نفت انجام نداده اند و عمده اقدامات آن‌ها در این صنعت، مربوط به بخش‌های سخت افزاری است.

برچسب ها: صنعت نفت ، نرم افزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار