خودروهای شاسی بلند در معرض خطر واژگونی قرار دارند

رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: وسایل نقلیه بلندتر و باریک‌تر مانند کامیونت ها، وانت‌ها و ماشین‌های شاسی بلند که مرکز ثقل بلندتری دارند، بیشتر در معرض واژگونی قرار دارند.

سرهنگ محمدرضا محمدی گفت: این اتفاق در سطح سواره رو بیشتر در میان وسایل نقلیه خیلی سنگین شایع بوده و اغلب در مانور‌هایی که برای جلوگیری از تصادفات در سرعت‌های بالا صورت می‌پذیرند، اتفاق می‌افتد.

او می گوید: این اتفاق اغلب در سرعت‌های بالا، در راه‌های برون شهری و در شب‌ها اتفاق می‌افتند و هنگام رخ دادن آن  سرعت جانبی وسیله نقلیه آنقدر زیاد است که  سرنشینان از صندلی‌های خود کنده شده و به جلو پرتاب می‌شوند و ممکن است با سقف برخورد کرده و بار‌های زیادی به در‌ها و شیشه‌ها تحمیل شود.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت:  آمار تصادفات نشان می‌دهد که بین ۸۵ تا ۹۰ درصد واژگونی‌ها مربوط به یک وسیله نقلیه بوده و تقریبا تمامی گونه‌های وسایل نقلیه در این تصادفات به چشم می‌خورند.

این مقام انتظامی در پاسخ به این سوال که کدام وسایل نقلیه بیشتر در معرض خطر واژگونی قرار دارند گفت: وسایل نقلیه بلندتر و باریک‌تر مانند کامیونت ها، وانت‌ها و ماشین‌های شاسی بلند که مرکز ثقل بلندتری دارند، بیشتر در معرض واژگونی قرار دارند.

او نرخ واژگونی برای وانت‌ها و ماشین‌های شاسی بلند در تصادفات واژگونی را تقریبا ۵ برابر سایر انواع تصادفات مربوط به این گروه از وسایل نقلیه عنوان کرد و گفت: تقریبا در ۵۰ درصد از تصادفات واژگونی سرنشینان به علت نبستن کمربند ایمنی از داخل وسایل نقلیه به بیرون پرتاب شده اند که در نیمی از آن‌ها وسیله نقلیه بر روی سرنشینان به بیرون پرتاب شده، غلتیده است.

به گفته این مقام انتظامی، تحقیقات در ارتباط بین طراحی وسایل نقلیه و شدت جراحات سرنشینان وسیله در تصادف از نوع واژگونی نشانگر ارتباط قوی میان له شدگی و جمع شدن سقف و جراحت سرنشینان بوده است.

سرهنگ محمدی معتقد است:  حدود ۴۰ درصد تصادفات فوتی که بر اثر واژگونی رخ دادند ناشی از سرعت بالا بوده که این حوادث به طور عمده در راه‌های با محدودیت سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر اتفاق افتاده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.