بهره برداری از نخستین مرکز خیرساز نگهداری از معتادان خراسان رضوی در مشهد

نخستین مرکز اقامتی خیرساز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر خراسان رضوی در اردوگاه شماره یک حسن آباد مشهد به بهره‌برداری رسید.

اسکندر مومنی روز یکشنبه در مراسم بهره‌برداری از این مرکز گفت: امیدواریم بهره برداری از مرکز خیرساز، آغاز یک جریان برای گسترش این کار باشد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: طبق آیات قرآن هر کس یک فرد را احیا کند یک جامعه را احیا کرده است، موضوع نجات معتادان در زمره همین کار است.

او گفت: هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند آسیب‌های اجتماعی را حل کند، رفع این آسیب‌ها با مردمی سازی ممکن است و خیران، بخش خصوصی، دولتی و مردم همه باید در کنار هم کمک کنیم این آسیب‌ها جمع آوری شود، در یک نظرسنجی که طی پنج سال در نیروی انتظامی انجام شد مقابله با اعتیاد در اولویت نخست مردم بوده است.

مومنی گفت: یک فرد معتاد چندین خانواده را درگیر می‌کند و اعتیاد یک مشکل فردی و اجتماعی است و ۵۵ درصد طلاق‌ها ناشی از اعتیاد است و حالا که بستر‌های مختلف مقابله با اعتیاد فراهم شده است همه باید کمک کنیم تا این آسیب که منشا بسیاری از آسیب‌های دیگر است به سامان برسد.

استاندار خراسان رضوی هم دراین مراسم گفت: امیدواریم این مرکز، مسیری برای بازگشت افراد به مسیر زندگی طبیعی باشد و همه وظیفه داریم کمک کنیم افرادی که گرفتار اعتیاد شده اند به زندگی عادی برگردند.

یعقوبعلی نظری گفت: همچنین نسبت به جامعه وظیفه داریم نگذاریم افراد بیشتری دچار اعتیاد شوند و همه باید کمک کنیم شهر، عاری از وجود معتادان باشد و چهره شهر مشهد معنوی و پاک باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نیز گفت: یک نیکوکار برای ساخت این مرکز، با ظرفیت نگهداری ۳۰۰ نفر، ۶۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.

محمدحسین صالحی گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد هم در تامین زیر ساخت و محوطه سازی مشارکت کردند، توانمندسازی معتادان و پیشگیری از بازگشت آن‌ها به چرخه اعتیاد از جمله کار‌هایی است که شروع شده است و تاکنون تعدادی از معتادان بهبود یافته به واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی معرفی شده اند.

انتقال مواد اولیه تولید مخدر صنعتی از اروپا به افغانستان افزایش یافته است

سردار اسکندر مومنی گفت: اگرچه از افغانستان مواد مخدر سنتی به اروپا و دیگر نقاط جهان ترانزیت می‌شود، اما پیش‌سازهای مواد مخدر که کاربردی دوگانه داشته و برای تولید مواد مخدر صنعتی، ماده اولیه محسوب شده، به افغانستان ارسال می شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: البته مقداری از این مواد دوگانه و پیش‌ساز را ما کشف کرده ایم، اما مقدار زیادی از این مواد پیش‌ساز وارد افغانستان شده و تبدیل به مواد مخدر صنعتی می‌شود.

او گفت: فرمان طالبان مبنی بر منع کشت خشخاش، از هر اقدامی در جهت کاهش سطح کشت مواد مخدر در افغانستان استقبال می‌کنیم، اما مواردی که از سوی طالبان برای مخالفت با کشت و تولید مواد مخدر مطرح شده، قابل بررسی است و باید در عمل این مخالفت را مشاهده کنیم.

سردار مومنی گفت: مبارزه با مواد مخدر صنعتی و سنتی باید توامان صورت گیرد، مقابله با مواد مخدر سنتی نباید به گونه‌ای باشد که در عمل مصرف مواد مخدر به سمت مواد صنعتی افزایش پیدا کند.

او گفت: اعلام مقابله با کشت خشخاش موجب کاهش مقطعی ورود و افزایش قیمت مواد مخدر در کشور شده،  اگر بخواهیم افزایش قیمت مواد مخدر و کاهش ورود مواد به کشور پایدار باشد، باید حاکمان افغانستان به صورت عملی با کشت خشخاش و کارگاههای تولید مواد مخدر صنعتی در این کشور برخورد کنند.

ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در کشور چند برابر شد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه گفت: ظرفیت جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر در کشور طی چند سال گذشته چند برابر شده است.

مومنی گفت: در خراسان رضوی ظرفیت جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر چند برابر شده و اکنون به حدود پنج هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است، یعنی تقریبا ۸۰ درصد این معتادان در سطح استان جمع‌آوری شده‌اند، در سال ۹۷ ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در استان تهران چهار هزار نفر بود، اما اکنون این تعداد به بیش از ۱۶ هزار نفر افزایش یافته است، همین روند در سایر استانها نیز افزایش داشته است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر توانمندسازی را راهکار اصلی مقابله با معتادان متجاهر عنوان کرد و گفت: در مراکز جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر، قرار است آموزشهای مهارتی یا بازآموزی مهارت به آنها ارائه شود تا پس از سم‌زدایی و بازگشت به جامعه بتوانند زندگی مستقل و پاکی را از سر گیرند، صرفاً سم‌زدایی در کمپ‌ها مدنظر قرار نگرفته است، باید معتادان پس از خروج در جامعه زندگی کنند تا جامعه نیز به آنها اعتماد داشته باشد.

مومنی ادامه داد: در این دوره جدید، شهرداری‌ها پای کار آمده اند و بخشی از مسوولیت در خصوص معتادان متجاهر را برعهده گرفته‌اند، از طرفی با حضور خیرین در این بخش مواجه هستیم که باید مانند مشهد این روند در کشور گسترش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.