سفر قریب الوقوع بایدن به ریاض

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از سفر احتمالی رئیس جمهور آمریکا به عربستان در اواسط ماه آینده میلادی خبر داد.

به گزارش نیویورک تایمز، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اواسط ماه آینده میلادی به عربستان سفر می کند. وی در جریان این سفر با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و سران کشور‌های عربی از جمله مصر، اردن، عراق و امارات دیدار خواهد کرد.

اختلافات عربستان و آمریکا به خصوص پس از آن که ریاض با افزایش تولید نفت بعد از افزایش قیمت‌ها در سایه بروز جنگ بین روسیه و اوکراین مخالفت کرد، بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی مرآة الجزیره، نشانه‌های ناخرسندی طرف سعودی در اظهارات «ترکی الفیصل»، وزیر پیشین اطلاعات عربستان پدیدار گشت که در قالب یک کلیپ تصویری در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت و در آن ترکی الفیصل، جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا را به خاطر پشت کردن به عربستان در پرونده‌های مختلف از جمله در جنگ یمن سرزنش می‌کند.

این شاهزاده پرنفوذ سعودی گفت: جو بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود از دولت عربستان به عنوان یک دولت مطرود یاد کرد و وقتی رئیس جمهور شد به همین سیاست ادامه داد و به تعهدات انتخاباتی اش عمل کرد و در ابتدای امر از ائتلاف جنگ علیه یمن برای مقابله با جنبش انصارالله خارج شد و با محمد بن سلمان دیدار نکرد و گفت هرگز با ولیعهد دیدار نخواهد کرد. همچنین در زمانی که با افزایش حملات موشکی انصارالله مواجه بودیم سامانه‌های موشکی خود را از عربستان خارج کرد.

روابط آمریکا و عربستان که در دوران دونالد ترامپ، ریاست جمهوری پیشین آمریکا گسترده و محکم شده بود، اما این روز‌ها رو به تزلزل می‌رود. عربستان و امارات به چتر امنیتی آمریکا وابسته هستند و معتقدند تعهد آمریکا به این دو کشور در مسئله تامین امنیت کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر، جنگ اوکراین به این تنش‌ها دامن زده است چرا که تولیدکنندگان اوپک در برابر درخواست آمریکا برای پمپاژ بیشتر نفت برای کاهش قیمت‌ها مقاومت کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار