تکذیب شایعه افزایش میزان مبتلایان به بیماری کریمه کنگو در فارسان

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: شایعه افزایش میزان مبتلایان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در شهرستان فارسان تکذیب می‌شود.

آقای احمدی گفت: شنیده‌ها حاکی از آن بود که این بیماری در شهرستان فارسان و شهر بابا حیدر در حال گسترش و میزان مبتلایان به آن افزایش یافته است در حالی که این گفته به هیچ وجه صحت ندارد و تاکنون هیچ موردی از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این شهرستان مشاهده نشده است بر این اساس این شایعه به طور قطع تکذیب می‌شود.

در شهرستان فارسان مواردی از اسهال و استفراغ گزارش شده بود که همه افراد مراجعه کننده به مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی باباحیدر به صورت سرپایی درمان و ترخیص شده اند.

همچنین کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان فارسان و بیمارستان سیدالشهدا در حالت آماده باش هستند و با هماهنگی‌های انجام شده کمبودی در خصوص سرم و دارو وجود ندارد.


بیشتر بخوانید


در چهارمحال و بختیاری یک مورد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شناسایی شد که یکی از هم استانی‌های ساکن شهرستان شهرکرد بود که گله او در فریدون شهر اصفهان بوده و از آن جا به این بیماری مبتلا شده بود.

کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

سردرد شدید، تب، ضعف شدید، لرز، درد عضلانی، حالت تهوع، استفراغ، گلودرد، اسهال، درد شکم و بی‌اشتهایی، تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه و پرخونی حلق از جمله علائم بالینی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان به شمار می‌رود.

خودداری از خرید گوشت بدون مهر دامپزشکی، خودداری از ذبح دام در منزل، استفاده از دستکش هنگام خرد کردن گوشت و دل و جگر، تعویض لباس پس از تماس با دام و سمپاشی علیه کنه در مناطق روستایی از راه‌های پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.