ملکی:

حضور ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در بازی‌های آسیایی نیاز به یک همبستگی ملی دارد

دبیر فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: ما باید ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را علمی و به روز کنیم تا این ورزش در بازی‌های آسیایی حضور داشته باشد.

ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی قدمتی بالغ بر هزار سال در کشورمان دارد و این ورزش یکی از پر قدمت‌ترین ورزش‌های جهان نیز شناخته می‌شود. یکی از اصول اولیه این ورزش فروتنی و رعایت اصول جوانمردی است و به کسی که این صفات را داشته پهلوان گفته می‌شود. پهلوان‌ها افرادی هستند که در همه حال به فکر مردم و دسنگیری از مستمندان هستند و با کمک مالکان زورخانه ها، مرشدان، ورزشکاران و مردم در زورخانه‌ها مراسم گلریزان برگزار می‌کنند تا با پول‌های جمع آوری شده نیاز مستمندان محله یا شهر خود را بر طرف کنند.

این ورزش علی رغم قدمت بالای که در کشورمان دارد در سال‌های اخیر مورد کم لطفی مسئولان قرار گرفته است و بسیاری از زورخانه‌های شخصی پس از فوت مالک آنان توسط ورثه تغییر کابری یا فروخته می شوند و به همین دلیل روز به روز از تعداد زورخانه‌های کشور کاسته می‌شود.

در سال‌های گذشته در تهران زورخانه پوریای ولی تخریب شد و به جایش آپارتمان ساخته شد. زورخانه دلیران پارس به باشگاه بدنسازی تغییر کاربری داده شد و این در حالی است که این زورخانه‌ها بالای ۱۰۰ سال قدمت داشتند و حتی جزو میراث فرهنگی کشورمان محسوب می‌شدند، اما در حالی که مسئولان ورزشی و میراث فرهنگی در خوابی عمیق به سر می‌بردند این زورخانه‌ها از بین رفتند تا فقط تنها نامی از آن‌ها باقی بماند. در حال حاضر نیز چندین زورخانه دیگر در تهران و شهرستان در آستانه تخریب و تغییر کاربری هستند. طبق گفته مهر علی باران چشمه، رئیس فدراسیون ورزش زورخانه و کشتی پهلوانی بیش از ۹۰۰ زورخانه در کشور وجود دارد که حدود ۲۰۰ زورخانه در آستانه تخریب و نیاز به مرمت دارند، اما فدراسیون توانایی کمک مالی به این زورخانه‌ها را ندارد.

مجید معصومی، مالک زورخانه شیرافکن درباره وضعیت ورزش زورخانه‌ای در کشورمان گفت: فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به ما اعلام کرده است که با توجه به بودجه کم فدراسیون نمی‌تواند به زورخانه‌ها کمک مالی کند. ۲۴ زورخانه در شهر تهران وجود دارد که ۶ تای آن‌ها مالک شخصی دارد و برخی از آن‌ها قدمتی بر بالغ بر ۱۰۰ سال دارند. زورخانه‌های بسیاری در سطح شهر تهران در حال تخریب هستند برای مثال زورخانه غفاری به موتور فروشی تبدیل شده است. چند ماه پیش مالک زورخانه نیرو یزدان به دلیل مشکلات مالی مجبور شد زورخانه خودش را بفروشد، اما علی رغم این مشکلات خوشبختانه فعالیت‌های اخیر صدا وسیما در معرفی ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی باعث شده است که مردم توجه ویژه تری به این رشته ورزشی داشته باشند و فرزندشان را برای آموزش این ورزش به زورخانه‌ها بفرستند.

زورخانه شیرافکن در سال ۱۳۱۳ در خیابان آذربایجان به دست پهلوان مرحوم خسرو معصومی تاسیس شد. این زورخانه در سال ۱۳۸۷ به صورت کامل مورد بازسازی قرار گرفت.

ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی

او گفت: من هفتاد سال دارم و در حال حاضر مستاجر هستم و با سختی زندگی خودم را می‌گذرانم. زورخانه من میلیارد‌ها تومان ارزش دارد، اما من فقط با عشق زورخانه ام را سرپا نگه داشته ام. در ۲ سال اخیر بر اثر همه گیری ویروس کرونا در کشورمان من هیچگونه کمکی از وزارت ورزش و جوانان یا فدراسیون دریافت نکردم. من جوانی و زندگی خودم را برای این رشته ورزشی گذاشته ام و وزارت ورزش و جوانان باید نگاه ویژه تری به این رشته ورزشی داشته باشد.

 بسیاری از مالکان زورخانه ها و مرشد های  کشورمان به دلیل همه گیری ویروس کرونا از لحاظ مالی دچار مضیقه شدند و نهادی نیز به قشر ضعیف جامعه کمک مالی نکرد.

 مسئولان ورزشی کشورمان درسال های اخیر تلاشی قابل توجه ای برای معرفی این ورزش باستانی که می‌تواند معرفی کننده فرهنگ غنی  کشورمان به کشور‌های دیگر باشد، انجام نداده اند و فقط کشور‌های محدودی که بسیاری از آن‌ها نیز همسایه کشورمان هستند و نزدیکی فرهنگی با کشورمان دارند در این ورزش فعالیت می‌کنند.

هفته گذشته حسین المسلم، مدیرکل شورای المپیک آسیا و رئیس فدراسیون جهانی شنا در سفر به کشورمان در دیداری با حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان گفت: ما این  آمادگی را داریم که ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را به کل کشور‌های آسیایی معرفی کنیم و زمینه‌ای ایجاد شود که این ورزش با محوریت ایران در قاره آسیا گسترش چشم‌گیری داشته باشد. این سخنان المسلم را باید به فال نیک گرفت، اما مسئولان وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی نیز باید تلاش‌های خود را دوچندان کنند تا این ورزش در وهله اول در قاره کهن آسیا گسترش یابد و سپس وارد بازی‌های آسیایی و کشورهای اسلامی شود.

مسعود ملکی، دبیر فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی

مسعود ملکی، دبیر فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در خصوص گسترش این ورزش در قاره آسیا گفت: سخنان المسلم، مدیرکل شورای المپیک آسیا در خصوص معرفی این ورزش به کشور‌های آسیایی انگیزه ما را دو چندان کرده است. این ورزش برای حضور در بازی‌های آسیایی و کشور‌های اسلامی نیاز به یک همبستگی ملی دارد، اما ما نیز باید این ورزش را علمی و به روز کنیم. در قاره آسیا کشور‌های هند، پاکستان، نپال، عراق، افغانستان و کره جنوبی فعالیت خوبی در ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی دارند. نکته جالب این است که فدراسیون آسیایی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی نیز در کشور کره جنوبی قرار دارد. در قاره اروپا هم کشور‌های بلاروس، آذربایجان و لیتوانی نیز تیم‌های خوبی دارند.

حسین المسلم، مدیرکل شورای المپیک آسیا در دیداری با وزیر ورزش و جوانان کشورمان گفته بود که آمادگی دارد تا ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را به کشور‌های آسیایی معرفی کند.

ملکی در خصوص برگزاری مسابقات جهانی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: مسابقات جهانی با حضور ۱۸ کشور ایران، آلمان، کره جنوبی، آذربایجان، افغانستان، بلاروس، ترکیه، افغانستان، عراق، پاکستان، گواتمالا، کنیا، اوگاندا، هند، کوبا، قرقیزستان، کامرون و روسیه در تهران برگزار می‌شود، همچنین کمیته داوران و آموزش فدراسیون نیز در حال تلاش است تا ان شاالله در این مسابقات از یک سیستم نرم افزار داوری رونمایی شود.

مسابقات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی از ۲۰ تا ۲۵ تیرماه و با حضور ۱۸ کشور در تهران برگزار خواهد شد.

گزارشی از سجاد هدایت پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار