کمبود پزشک متخصص طب اورژانس مهمترین مشکل اورژانس‌های علوم پزشکی مشهد است

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کمبود پزشک متخصص طب اورژانس از مهمترین چالش‌ها و مشکلات اورژانس بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

دکتر ایوب توکلیان گفت: کمبود پزشک متخصص طب اورژانس به دلیل کاهش علاقه و تمایل پزشکان برای فعالیت در این اورژانس‌ها به دلیل استرس بالا، سختی کار، درآمد پایین این بخش دولتی نسبت به بخش‌های خصوصی و رشته‌های جراحی، استهلاک و فرسودگی شغلی این حوزه است.

او گفت: هم اکنون با کمبود تخت بیمارستانی و به دنبال آن با کمبود تخت در اورژانس‌ها مواجه هستیم که کم بودن تخت بیمارستانی نسبت به مراجعان، سبب ایجاد ازدحام و گاه بی‌نظمی می‌شود که این امر یکی از مهمترین مشکلات کنونی ما در اورژانس‌هاست.

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص راهکار حل این مساله گفت: برای حل این مساله در زمان راه‌اندازی بیمارستان ولایت مصوب شد که این بیمارستان علاوه بر بیماران سوانح تروما، اورتوپدی و جراحی حتما بخش داخلی و پزشک داخلی داشته باشد و بیماران داخلی را پذیرش کند تا کمی از بار بیماران داخلی بیمارستان‌های قائم (عج)، امام رضا (ع) و بیمارستان‌هایی که مراکز اصلی هستند و با حجم بالای بیمار در اورژانس‌ها مواجهند کاسته شود.

توکلیان گفت: در سال‌های گذشته به دلیل افزایش هزینه‌های بیمارستان‌ها و عدم رشد متناسب تعرفه‌ها، بالابودن تعرفه‌های بیماران جراحی و درآمدزایی آنان، و تمایل بیمارستان‌ها و بخش‌های خصوصی به فعالیت در این حوزه، اداره بیمارستان‌ها و به ویژه بیمارستان‌های خصوصی با چالش مواجه شده است.

او گفت: انجام مکاتبات با بیمارستان‌های خصوصی برای پذیرش بیماران داخلی و الزام آنان به داشتن بخش داخلی و اختصاص دادن تخت داخلی و داشتن پزشک داخلی مقیم یا آنکال برای به دوش کشیدن بخشی از بار بیماران داخلی، از دیگر راهکار‌های انجام شده در راستای حل این مساله است.

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی دیگر از دیگر مشکلات اورژانس‌ها در مشهد که زمینه‌ساز شلوغی و ازدحام در این بخش‌ها می‌شود یک عادت و هنجار فرهنگی قدیمی مردم این شهر در تمایل به مراجعه به بیمارستان‌های قائم (عج) و امام رضا (ع) است در حالی که بیمارستان‌های زیادی در سطح شهر هستند که بیماران می‌توانند در مواقع اورژانسی به آن‌جا مراجعه کنند.

توکلیان گفت: بیمارستان‌های قائم (عج) و امام رضا (ع) ۲ مرکز آموزشی برای آموزش دانشجویان دوره عمومی، تخصص و فوق تخصص هستند که به طور طبیعی زمانی که برای آموزش این دانشجویان اختصاص داده می‌شود منجر به کند شدن فرایند‌ها و روند‌های درمانی بیماران نسبت به سایر بیمارستان‌های غیرآموزشی می‌شود.

او گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای رفع این چالش، در کنار متخصصان عضو هیات علمی دانشگاه از ظرفیت متخصصان درمانی هم که فعالیت آموزشی ندارند و صرفا فعالیت درمانی دارند در بعضی از مراکز و در بعضی از رشته‌ها استفاده می‌کند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیش از ۹ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی، هم اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است و با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۵ تير ۱۴۰۱
طب اورژانس رشته ایی است که پزشک اکثرا باید شب تا صبح بیدار بماند. شما انتظار دارید با این تعرفه های مضحک که یک هفتم عراق و یک دهم ترکیه و کشورک های حاشیه خلیج فارس است ، پزشک حاضر به کار پر استرس و اورژانسی ، کار شبانه تا صبح و بی خوابی شود ؟؟!!! وقتی در کشور های همسایه حد اقل ده برابر درآمد خواهد داشت ؟!آخر کار هم متهم شود به زیاده خواهی و فرار مالیاتی و .....!سه سال که در فلان کشور همسایه کار کند معادل سی سال خواهد شد !باید واقعیات را دید . همانگونه که برنج و آرد و روغن و شیر و پنیر و دوغ و کشک و پشم و .... قیمت منطقه ایی و جهانی دارد ، خدمات پزشکی هم همین‌گونه است.