دانشگاه کردستان در لیست موسسات برتر علمی جهان

رییس دانشگاه کردستان گفت: براساس نتایج اخیر رتبه‌بندی لایدن (CWTS Leiden Ranking ۲۰۲۲)، دانشگاه کردستان برای نخستین بار در لیست موسسات علمی برتر جهان قرار گرفت.

رحمت صادقی گفت: مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه لایدن CWTS هلند از سال ۲۰۰۷ میلادی با ارائه شاخص‌های جدید، رتبه‌بندی موسسات علمی را آغاز کرده است.

رییس دانشگاه کردستان گفت: نظام رتبه‌بندی لایدن در سال ۲۰۲۲، دانشگاه‌های سراسر جهان را در قالب چهار معیار کلی تاثیر علمی شامل تعداد کل انتشارات، (مقالات ۵۰، ۱۰، پنج و یک درصد برتر به صورت تعداد و سهم از کل، مجموع و میانگین تعداد استناد‌های انتشارات دانشگاه همچنین مجموع و میانگین تعداد استنادات نرمال شده (به رشته و سال) دانشگاه) مورد بررسی قرار داده است.

او می گوید: همکاری‌های علمی (شامل تعداد کل انتشارات، همکاری علمی، همکاری بین‌المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از پنج هزارکیلومتربه صورت تعداد و سهم از کل)، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی نویسندگان نیز سه بخش دیگری بود که این نظام مورد ارزیابی قرار داده است.

صادقی گفت: این ارزیابی بر اساس تولیدات علمی نمایه‌شده دانشگاه‌ها در پایگاه اطلاعاتی Web of Science در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ صورت گرفته است و شرط لازم برای قرار گیری در لیست ارزیابی اولیه، انتشار حداقل ۸۰۰ مقاله خالص (با احتساب مقالات حاصل از همکاری با موسسات علمی دیگر به صورت درصدی) بوده است.

رییس دانشگاه کردستان گفت: در رتبه‌بندی اخیر لایدن، ۴۴ دانشگاه ایرانی در لیست هزار و ۳۱۸ دانشگاه برتر که شرایط لازم برای ارزیابی را احراز کرده اند، حضور پیدا کردند.

او گفت: دانشگاه کردستان نیز با مجموع هزار و ۴۷۵ مقاله (۸۹۰ مقاله خالص) در بازه مذکور و رتبه هزار و ۲۳۵ برای نخستین بار در این لیست قرار گرفت همچنین از لحاظ همکاری‌های بین‌دانشگاهی، همکاری‌های بین‌المللی و همکاری با صنعت به ترتیب دارای ۹۶۴، ۵۱۶ و ۲۸ تولیدات علمی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.