باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد

پرواز پروانه ها از آسمان اصفهان، شاید همین روزها!

مطرح شدن اسامی شهرهای دیگر در کنار اصفهان برای بررسی میزبانی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، تجربه نه چندان موفق سال های قبل را یادآوری می کند.

اصفهان را به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی می‌شناسند؛ شهر یادگار‌های تاریخی، هنرمندان خوش ذوق و شهروندان علاقه‌مند به ادبیات و رویداد‌های فرهنگی؛ شهری که مقصد قطعی بسیاری از گردشگران خارجی است و این سال‌ها با وجود همه مشکلات و ناملایمات تلاش کرده بایستد، زندگی کند و زندگی بیافریند.

اصفهان سال‌ها میزبان دوره‌های مختلف جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان بوده و بسیاری از اهالی هنر این جشنواره را به نام اصفهان می‌شناسند.

جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۶۱ کلید خورد و تاکنون ۳۳ دوره آن برگزار شده که اصفهان میزبان ۲۰ دوره آن بوده؛ اما در سال‌هایی که شمار آن به ۱۳ می‌رسد تصمیم گرفته شد تهران، همدان و کرمان هم میزبانی جشنواره را تجربه کنند.

در دوره قبل هم، متاثر از همه گیری کرونا، جشنواره به صورت همزمان در تهران و اصفهان به صورت مجازی برگزار شد.

امسال زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که شاید اصفهان نتواند میزبان پروانه‌ها باشد. زمزمه‌هایی که برای دست اندرکاران امور فرهنگی هنری اصفهان تازه نیست، اما تامل برانگیز است.

جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان

نام جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اصفهان عجین شده

شرایط و موقعیت خوب اصفهان عامل یک صدا شدن اصفهانی‌ها برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان شده است. این را علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید.

به گفته او برگزاری بیش از ۳۰ دوره جشنواره که دو سوم آن به میزبانی اصفهان بوده، تجربه خوبی نصیب اصفهانی‌ها کرده و نام جشنواره هم با نام اصفهان پیوند خورده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است  یکی از ضرورت‌های مطرح برای هر شهری حفظ برند‌های بین‌المللی است که اصفهان هم در کنار موفقیت‌های صنعتی و اقتصادی، برای رسیدن به الگوی شهر سالم و بازنمایی هویت ملی و بین المللی خود، در قالب رویداد‌های فرهنگی نیز باید قدم‌های موثرتری بردارد.

صالحی می‌گوید: سیاست‌های جشنواره در این ۳٠ سال، به مرور پخته‌تر و تبدیل به تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری اصفهان، سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و وزارت ارشاد شده تا اصفهان به‌عنوان مشارکت‌کننده در برگزاری این جشنواره حضور داشته باشد.

به گفته او، هدف مردم، هنرمندان، اصحاب رسانه و مطالبه‌گران این است که از این جشنواره بتوانیم آورده‌ای را نصیب مردم اصفهان کنیم و در عین حال کمترین هزینه‌ها به شهر و شهروندان تحمیل شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار امیدواری کرد: اصفهان بار دیگر با میزبانی جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، بتواند فضایی پرنشاط برای شهروندان و میهمانان داخلی و خارجی فراهم کند.

کمرنگ شدن اعتبار جشنواره فیلم کودک به دلیل تغییر میزبان‌ها

سید محمد طباطبایی مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان گفت: برگزاری جشنواره کودک و نوجوان حق اصفهان است و باید نام جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به اصفهان شناخته شود.

او گفت: مناسب نیست جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان که روزی جزو جشنواره‌های درجه یک کودک و نوجوان در دنیا مطرح بود، امروز اعتبار خود را به علت جابه‌جایی‌ها، نبود برنامه‌ریزی درست و نداشتن فیلم‌های مناسب از دست بدهد.

مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان معتقد است  هر جشنواره سینمایی در دنیا به نام شهر میزبانش شناخته و معروف می‌شود، اما ما با تصمیم‌های هر از گاه سازمان سینمایی کشور و احتمال تغییر میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان سبب تضعیف جشنواره می‌شویم.

به گفته طباطبایی، این روندِ هرساله، اما و اگر‌ها و تهدید به رفتن جشنواره از اصفهان، کم‌لطفی برنامه‌ریزان سازمان سینمایی است و قطعا جابه‌جایی دوباره به جشنواره ضربه می‌زند.

جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان

موضوع میزبانی جشنواره باید یک بار برای همیشه تمام شود

او می‌گوید: جشنواره یا باید بر اساس مصوب هیئت دولت در اصفهان بماند و به نام جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان شناخته شود و یا کلاً در شهر دیگری برگزار شود. این ماجرا باید یک‌بار برای همیشه تمام شود، چون این کوچ هرساله و تغییر میزبان، وجهه بین‌المللی ما در حوزه جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان تخریب می‌کند.

مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان معتقد است  لازم است همه کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر اصفهان و ایران فعالیت می‌کنند، به تصمیمات خلق‌الساعه‌ای که امسال یک تیم و سال بعد تیم دیگر اتخاذ می‌کنند واکنش نشان دهند تا اتخاذ تصمیماتی این‌چنینی، از اعمال سلیقه و ... خارج شود.

به گفته طباطبایی، اگر قرار است جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای همیشه از اصفهان برود لازم است که متولیان فرهنگی شهر به‌ویژه شهرداری اصفهان برنامه‌ریزی جدی برای سینمای اصفهان بکنند و اگر قرار بر ادامه جشنواره در اصفهان باشد باید دبیرخانه آن در اصفهان دایر و رفت‌وبرگشت‌ها تمام شود.

او گفت: اصفهان شهری بین‌المللی است و به برگزاری جشنواره و رویداد بین‌المللی نیاز دارد، امروز اصفهان قطب دوم فیلم کوتاه کشور است، بسیاری از عوامل سینمای ایران افرادی هستند که از اصفهان ساکن تهران شده‌اند، به همین دلیل جایگاه اصفهان در سینمای ایران باید در نظر گرفته شود.

اصفهان ثابت کرده شایستگی میزبانی جشنواره را دارد

سیاوش گلشیری نویسنده و منتقد سینما گفت: شهر اصفهان شایستگی خود را برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان ثابت کرده و برگزاری این رویداد هنری در شهری دیگر، به ضرر سینمای کودک خواهد بود.

او گفت: اصفهان به خوبی ظرفیت‌های برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان را دارد و با تیم اجرایی تهران نیز هماهنگی لازم را دارد؛ این شهر به خصوص در سال‌های اخیر ظرفیت‌های لازم برای برگزاری جشنواره از لحاظ کیفیت و تعداد سینما را ایجاد کرده و واقعاً حیف است که این ظرفیت‌ها نادیده گرفته شود و باز به دنبال آزمون و خطا باشیم.

جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان

نویسنده و منتقد سینما معتقد است  ظرفیت اصفهان از نظر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری هم نکته مثبتی برای میزبانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است.

گلشیری می‌گوید: شهرداری اصفهان نیز حمایت خوبی از فیلمسازان داشته و به دلیل این حمایت‌ها، کارگردانان جوان در عرصه فیلمسازی از جمله فیلم کودک رشد پیدا کرده و به سینمای ایران معرفی شده اند.

به گفته او، مشکل سینمای کودک با تغییر میزبان جشنواره رفع نمی‌شود و باید فکری اساسی برای آن کرد.

اصفهان، آماده میزبانی از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است

علی معرک نژاد مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان آمادگی کامل خود را برای برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان قبل از آغاز سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بود و اکنون نیز دفاعیات لازم را به بنیاد سینمایی فارابی ارسال کرده ایم وامیدواریم در این دوره نیز میزبان این رویداد بین‌المللی باشیم.

او گفت: طبق قراردادی که در گذشته بین شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی منعقد شده، لازم بود پیشنهاداتی برای تفاهم نامه جدید از سوی شهرداری اصفهان به بنیاد فارابی ارسال شود که این اقدام شده و از سوی دیگر طی یک نامه، آمادگی کامل شهر و شهرداری اصفهان برای برگزاری جشنواره به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده است.

اصفهان ۲۰ دوره میزبان جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بوده و هرچند در آزمون‌ها و خطا‌های مسئولان فرهنگی کشور، بیش از ۱۰ دوره میزبانی را واگذار کرده، اما دست اندرکاران سینمای کودک، جشنواره را به نام اصفهان می‌شناسند.

در این سال‌ها اصفهانی‌ها هم تلاش کرده اند امکانات خود را برای برگزاری جشنواره تقویت کنند تا میزبانی شایسته باشند. جشنواره باید به یک نام سند بخورد و اصفهانی‌ها دوست دارند آن نام، اصفهان باشد.

گزارش از ملینا بابایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.