بازگشایی ارگ کلاه فرنگی همچنان در حصار وعده‌ها

ارگ کلاه فرنگی بیرجند از سال‌های گذشته درگیر وعده‌ها برای بازگشایی بوده و با وجود تلاش‌های انجام شده هنوز حصار وعده‌ها در این زمینه شکسته نشده است.

 ارگ کلاه فرنگی بیرجند به عنوان سرمایه ملی و هویت بیرجند به در مرکز خراسان جنوبی واقع شده و از جایگاه ویژه‌ای در بین آثار ارزشمند تاریخی این دیار کویری برخوردار است.

سال‌ها است که ارگ کلاه فرنگی درگیر وعده‌های عملی نشده برای آزاد سازی است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: تاکنون از اعتبار مورد نیاز برای مرمت، بهسازی، نورپردازی و دیوار کشی ارگ کلاه فرنگی بیرجند ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

به گفته علی شریعتی منش، کار مرمت این بنای تاریخی با تخصیص این میزان اعتبار تخصیص یافته از انتهای اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد.

وی گفت: با اعلام اینکه برای اتمام این کار حداقل به ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است،  از ۱۴ فروردین سال جاری ادامه کار مرمت ارگ کلاه فرنگی بیرجند و جدا سازی و… آغاز شده است.

شریعتی منش گفت: بر اساس تفاهم انجام شده امکان بازدید هم استانی‌ها، مسافران و گردشگران از در فرمانداری و در کوچه کنار فرمانداری در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.

ارگ کلاه فرنگی بیرجند

بر آورد دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

با گذشت حدود سه ماه از زمان انتشار گزارش قبلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند از بر آورد حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای محوطه سازی و طراحی ویترین‌ها برای ایجاد موزه تاریخ سیاسی استان در این مکان خبر می‌دهد.

جنتی فر گفت: تاکنون در چند مرحله مرمت ارگ کلاه فرنگی انجام شده و مرمت و بازسازی آن در دوره جدید از سال ۱۳۹۹ آغاز و علاوه بر مرمت و اندود نمای بیرونی آن، نورپردازی ارگ انجام شد.

به گفته وی کار مطالعات احیا و تغییر کاربری آن برای تبدیل به موزه تاریخ سیاسی استان آغاز شده و مطالعات مرحله اول آن در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تصویب شده است.

جنتی فر گقت: برای این منظور باید طرح راهبردی محتوایی آن با همکاری دیگر دستگاه‌های مربوط تهیه و برای تصویب به تهران ارسال شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی بیرجند با اشاره به اینکه مرمت تزئینات و مقرنس‌ها و نقاشی‌ها با تخصیص اعتبار هم زمان با احیای این مجموعه انجام خواهد شد، گفت: برای احیای کل مجموعه ارگ کلاه فرنگی تعاملات خوبی با بخش‌های مختلف انجام شده است.

جنتی فر گفت: مالک این مجموعه، فرمانداری بیرجند و بخشی از آن اداری است، ارگ در محوطه آن قرار دارد و بازگشت اصالت و احیای آن زمانی اتفاق خواهد افتاد که همه این مجموعه به میراث فرهنگی واگذار شود.

به گفته وی با همکاری فرمانداری بیرجند به صورت موقت قرار است فضای فرمانداری از ارگ جدا و برای بازدید از ارگ از ورودی شمالی مجموعه استفاده شود.

جنتی فر گفت: برای واگذاری آن به میراث فرهنگی استان موافقت‌های اولیه انجام شده و همه بخش‌های ذی‌نفع مانند استانداری، فرمانداری و اداره کل میراث فرهنگی آماده انجام این کار هستند.

او گفت: در این مرحله چگونگی واگذاری مجموعه ارگ کلاه فرنگی که یکی از باغ‌های تاریخی بیرجند است به شکل خرید، تهاتر و یا به شکل دیگری باید مشخص شود.

جنتی فر گفت: کاربری این مجموعه در گذشته برای انجام مراسم‌های خاص بوده است، دستگاه‌های تأثیر گذار در این خصوص باید به این نکته توجه جدی داشته باشند که توجیهی برای کارکرد‌های ارگ بدون باغ وجود ندارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در مرحله جدید مرمت و بهسازی این بنای تاریخی ۹۰۰ میلیون تومان هزینه شده که ۵۰۰ میلیون تومان آن را استانداری و ۴۰۰ میلیون دیگر را میراث فرهنگی استان پرداخت کرده است.

شریعتی منش گفت: برای تخصیص اعتبار از محل بنا‌های در اختیار دولت، از تهران درخواست اعتبار ملی برای این منظور کرده‌ایم.

منبع: مهر

برچسب ها: ارگ ، کویر ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار