نخستین بار ۲۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان شهرکرد زیر کشت گلایول رفت+تصاویر

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به وجود شرایط مساعد در استان، کشت گلایول برای اولین بار در بام ایران آغاز شد.

ابراهیم شیرانی گفت: ۲۰ هکتار از اراضی شهرستان شهرکرد به کشت گل گلایول اختصاص یافته است.

گل گلایول یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع گل‌ها است که اکثر افراد با آن آشنایی دارند و حداقل یک بار آن را خریداری کرده‌اند. این گل شکوفه‌دهی خوبی دارد و به صورت مستمر به شما گل‌های زیبایی می‌دهد، به همین دلیل می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاشت در گلدان و یا باغچه خانه شما باشد.

پارسال یک کشاورز بروجنی با مشارکت سرمایه گذار گرگانی نخستین بار در چهارمحال و بختیاری، اقدام به کاشت این گل زیبا در سطح ۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی بروجن کرد.

شیرانی پیش بینی کرد: از سطح ۲۰ هکتار زمین کشاورزی در شهرستان شهرکرد ۶ تا ۷ میلیون شاخه گل برداشت شود که هم به مصرف داخل استان چهارمحال و بختیاری می‌رسد و هم به استان‌های همجوار و بویژه اصفهان، تهران و خراسان رضوی خواهد رسید.

شیرانی می‌گوید: کشت گلایول در استان چهارمحال و بختیاری کیفیت مطلوبی دارد و از نظر تغییر الگوی کشت نیر از جمله محصولات زراعی کم آب و جایگزین خوبی برای محصولات آب بر است ضمن اینکه از نظر اقتصادی ارزآوری بالایی دارد و موجب اشتغالزایی پایدار خواهد شد.

کشت گلایول از نیمه اردیبهشت ماه در استان چهارمحال و بختیاری آغاز می‌شودو بر اساس زود و یا دیر رس بودن ۶۰ تا ۷۰ روزه و یا ۱۲۰ روزه به ثمر می‌نشیند.

به گفته ابراهیمی، به دلیل دوری بازار مصرف تهران و خراسان، و حفظ کیفیت گل‌ها تا رسیدن به مصرف کننده، محصول به صورت غنچه چیده می‌شود.


بیشتر بخوانید


غلامعباس رئیسی کارشناس مسئول تولیدات گلخانه‌ای و گیاهان زینتی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه در هر متر مربع ۳۰ تا ۳۵ گل برداشت می‌شود و قیمت متوسط فروش هر شاخه گل از کشاورز بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان است هر متر مربع کشت گلایول به صورت ناخالص ۳۰۰ هزار تومان درآمدزایی برای کشائورز دارد که در هر هکتار ۳ میلیارد سوددهی ناخالص کشاورز خواهد بود.

رئیسی می‌گوید: ارتفاع بالای استان چهارمحال و بختیاری از سطح دریا، حجم نور زیاد به دلیل داشتن روز‌های آفتابی و شب‌های خنک که موجب اختلاف دمای شب وروز می‌شود باعث بهبود کیفیت گل گلایول در این استان می‌شود.

به گفته رئیسی پیاز گلایول از کشور هلند به ایران وارد می‌شود و رقم کشت شده این گل در استان چهارمحال و بختیاری آمستردام در رنگ‌های سفید، قرمز و زرد است.

کشت در فضای باز از دیگر شاخص‌های متفاوت کشت گلایول در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به گل‌های دیگر نظیر رُز است که باید در شرایط گلخانه‌ای تولید شود.

تولید گل و گیاهان زینتی از مهمترین صنعت‌های کشاورزی در جهان است و گلایول جزو ۱۰ گل کشت شده در دنیا است.

محمد جواد عسگری هفشجانی تولید کننده گلایول در شهرستان شهرکرد است که خود گل فروشی دارد و نخستین بار در شهرستان شهرکرد اقدام به کشت گلایول در مساحت ۲۰ هکتار کرده استکی گوید: از فروردین ماه ۵۰ نفر در زمین کشاورزی او مشغول فعالیت هستند.

عسگری، روش آبیاری تیپ را در مزرعه خود اجرا کرده است وحمایت برای تهیه کود و سم خواسته او از مسئولان جهاد کشاورزی است.

عکاس: حمید رضا حبیبیان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۸:۳۰ ۲۲ تير ۱۴۰۱
بایستی زعفران و گل‌های با ارزش دیگر را هم در بام ایران کشت و برداشت کرد.