رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر خبر داد

مرمت امامزاده سام و هام شهرستان ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت:بنای تاریخی امامزاده سام و هام شهرستان ملایر مرمت می‌شود.

ابراهیم جلیلی گفت: اثر تاریخی امامزاده سام و هام به عنوان تنها اثر هنری، معماری و معنوی مذهبی این شهرستان مرمت می‌شود.

به گفته او  بنای تاریخی امامزاده سام و هام در شهر و بخش سامن واقع شده و یک اثر مذهبی معنوی و معماری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: این بنای تاریخی از نظر دارا بودن ۲ ضریح چوبی منبت شده، یک اثر هنری است که قدیمی‌ترین منبت موجود و نشانه قدمت هنر منبت این شهرستان به شمار می‌رود.

جلیلی گفت: مرمت امامزاده سام و هام در زمینه آواربرداری و پاکسازی گنبد، بام‌سازی اصولی گنبد بنا به صورت سنتی شامل برچیدن لایه‌های فرسوده بام انجام می‌شود.

او اجرای مجدد گنبد با آجر ۲۰ در ۲۰، دوغاب‌ریزی روی پالانه گنبد، اجرای اندود ماسه و سیمان، شیب‌بندی، عایق‌کاری، اندود و بندکشی فضای داخلی گنبد را از دیگر اقدامات در راستای مرمت این بنای تاریخی عنوان کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: برای مرمت اثر تاریخی امامزاده سام و هام حدود ۸۱۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

بنای تاریخی امامزاده سام و هام شهرستان ملایر مرمت می‌شود

جلیلی گفت: این بنا در داخل شهر سامن و از ۲ گنبد جدا از هم به ارتفاع تقریبی هفت متر تشکیل شده که هر ۲ از قاعده‌ای مربع شروع و به طرف بالا با انحنای خاصی به طرف داخل شکل مخروطی پیدا می‌کند.

او گفت: این ۲ گنبد بر مزار ۲ پیامبرزاده حضرت سام و هام از فرزندان حضرت نوح (ع) ساخته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: شهر و بخش سامن دارای ظرفیت‌های گردشگری تاریخی، مذهبی، طبیعی و کشاورزی و همچنین سوغات بسیار خوبی است که می‌تواند گردشگران زیادی را به این منطقه جذب کند.

جلیلی گفت: با توجه به راه‌اندازی فاز اول مجموعه دستکند سامن بزودی، باید پلان و چرخه گردشگری شهر و بخش سامن تکمیل شود که این چرخه موجب ماندگاری حضور گردشگران در سامن خواهد شد.

اثر تاریخی سام و هام در هجدهم اسفندماه سال ۱۳۸۷ به شماره ۲۵۱۱۴ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.