در نشست امنیتی آسپن مطرح شد

هراس رؤسای سازمان‌های جاسوسی از شکست غرب در برابر روسیه و ایران

نشریه پولیتیکو در گزارشی به بررسی نشست مقامات ارشد امنیت ملی جهان در آمریکا و ابراز ترس و نفرت آنان درباره برخی مسائل به ویژه روسیه و ایران پرداخت.

نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت: جمعی از مقامات ارشد امنیت ملی جهان از روسای سازمان‌های جاسوسی گرفته تا سفرا و وزرای دفاع، از روز سه شنبه تا پنجشنبه هفته گذشته در نشست امنیتی سالانه آسپن در ایالت کلرادو آمریکا گرد هم آمدند تا پیش‌بینی‌ها و نسخه‌هایی را برای مجموعه‌ای از چالش‌های موجود و بالقوه جهانی ارائه دهند.

موضوعات مطرح شده در این نشست طیفی از موضوعات از امنیت سایبری گرفته تا ناامنی غذایی و جنگ روسیه علیه اوکراین را در بر می‌گرفت. همانطور که در چنین رویداد‌هایی معمول است، خوش بینی کمتر از بدبینی و ناامیدی بر این نشست حاکم بود.

در این گزارش چند نکته کلیدی درباره نشست امنیتی آسپن به شرح ذیل مطرح شده است:

نشست آسپن

ترس از شکست غرب در اوکراین

در این نشست برخی از سخنرانان هشدار دادند که قیمت‌های بالای گاز و مواد غذایی و احتمال وقوع یک جنگ طولانی، مطمئناً حمایت‌ها از این جنگ را در گوشه و کنار اوکراین که از خود در برابر روسیه دفاع می‌کند، کاهش می‌دهد.

در حال حاضر، برخی از جمهوری‌خواهان با اختصاص بسته‌های کمکی بزرگ برای اوکراین مخالفت کرده‌اند و برندان بویل، عضو مجلس نمایندگان پیش‌بینی کرد که به ویژه تا زمانی که بحران تورم موجود در غرب ادامه داشته باشد، سهم جمهوری خواهان «طرفداران ترامپ» در انتخابات آتی احتمالاً بالا خواهد رفت.

مارسین پرزیداچ، معاون وزیر خارجه لهستان نیز اظهارات تعجب برانگیزی به زبان آورد و گفت که «خستگی از جنگ» از جمله در کشور‌های اروپای مرکزی در حال افزایش است.

او گفت: «مردم ممکن است فکر کنند که حفظ ثبات و صلح در جهان فقط یک پنی یا تنها یک سنت هزینه دارد و یا حتی بدون هیچ هزینه‌ای تامین می‌شود. از این رو باید کار‌های زیادی برای تشویق مردم و جوامع مان برای حمایت از این سیاست انجام دهیم.»

در حال حاضر، آمریکا در حال تشدید حمایت نظامی خود از اوکراین در بحبوحه درخواست‌های رهبران این کشور از جمله اولنا زلنسکا بانوی اول اوکراین، است. مقامات آمریکا در این هفته اعلام کردند که تجهیزاتی از جمله، سامانه‌های موشکی توپخانه‌ای با قدرت تحرک بالا را برای اوکراینی‌ها ارسال خواهد کرد.

برای مقابله نهایی با چین بر سر تایوان آماده شوید

کین گانگ، سفیر چین در آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با اعزام مقامات و ارسال تسلیحات بیشتر به تایوان، سیاست دیرینه «چین واحد» خود را به سیاستی توخالی تبدیل کرده و آن را کنار گذاشته است.

با این حال سفیر چین گفت که پکن تمام تلاش خود را برای اتحاد مسالمت آمیز مجدد به کار خواهد گرفت، چرا که اعتقاد دارد این کار به بهترین وجه در خدمت منافع مردم هر دو طرف است.

البته سئوال بزرگ این است که این «اتحاد مجدد» چه زمانی انجام خواهد شد. در این باره، ویلیام برنز، رئیس سیا گفت: هر چه در این دهه به جلوتر حرکت می‌کنیم خطرات این کار (اتحاد مجدد مد نظر چین) بیشتر می‌شود.

برنز افزود: «مسئله این نیست که آیا شی جین پینگ، رئیس جمهور چین می‌خواهد کاری انجام دهد یا خیر، بلکه چگونگی و زمان انجام آن کار مهم است.»

ریچارد مور، رئیس سازمان جاسوسی انگلیس که ریاست آژانس ام آی سیکس را بر عهده دارد، مدعی شد که فکر نمی‌کند حمله نظامی پکن به تایوان اجتناب‌ناپذیر باشد، اما مهم است که برای این کار آمادگی داشته باشیم.

مور و دیگران در این نشست اعلام کردند: «در هر صورت، عزم غرب در اوکراین به همراه اشتباهات روسیه، باید زنگ خطر را برای شی به صدا درآورده باشد، چرا که او در مورد آنچه ممکن است در پی تسلط بر تایوان رخ دهد، با ژرف اندیشی لازم فکر می‌کند.»

به عنوان مثال، مقامات چین باید از خود بپرسند که آیا تمام آن چیز‌هایی که ارتش در مورد عالی بودن خود می‌گوید، درست است و با آنچه آن‌ها از ارتش انتظار دارند، مطابقت دارد یا خیر.

ویلیام برنز در این باره گفت: «یکی از درسی‌هایی که شی احتمالاً از تجربه روسیه در اوکراین آموخته این است که باید از نیروی قاطع استفاده کند.»

نشست آسپن

 ترس مقامات امنیتی از پیشرفت‌های ایران

سطح هشدار در خاورمیانه و فراتر از آن درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در حال افزایش است، به ویژه اکنون که مذاکرات بین‌المللی برای از سرگیری توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با تهران تمام شده به نظر می‌رسد.

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این نشست گفت: «تل آویو در حال فراهم کردن توانمندی نظامی برای رویارویی با ایران است، اما ترجیح می‌دهد وارد جنگ نشود».

گانتس گفت: «اینکه آیا ما باید قادر باشیم عملیات نظامی انجام دهیم تا در صورت نیاز از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم؟ پاسخ مثبت است. اینکه آیا ما توانایی ایجاد این توانمندی نظامی را داریم؟ جواب بله است و اینکه آیا باید از آن به عنوان آخرین گزینه استفاده کنیم؟ بازهم جواب مثبت است.»

نگرانی‌های گانتس از سوی یک مقام ارشد بحرینی به نام عبدالله آل خلیفه هم تکرار شد و او گفت: «من معتقدم پرداختن به موضوع در حال حاضر، که فرصت وجود دارد، بسیار بهتر از پرداختن به آن در زمانی است که خیلی دیر شده است.»

مور ، مدیر آژانس جاسوسی ام آی ۶ انگلیس، در عین حال، مدعی شد: «اگرچه تهران ممکن است مذاکرات هسته‌ای را به تعویق بیندازد، اما فکر نمی‌کنم که ایران در مورد احیای توافق ۲۰۱۵ جدی باشد.»

نشست آسپن

استفاده محدود روسیه از حملات سایبری در اوکراین

مقامات آمریکا هنوز در تلاش هستند تا مشخص کنند که چرا روسیه در شرایطی که به طور کامل عملیات سایبری را کنار نگذاشته، اما به طور کامل از قابلیت‌های سایبری خود علیه اوکراین و متحدان این کشور استفاده نکرده است.

آن نوبرگر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور سایبری و فناوری‌های نوظهور، در این زمینه گفت: «یکی از احتمالات می‌تواند این باشد که روسیه به طور کامل آمادگی استفاده از زرادخانه سایبری خود را ندارد.»

او گفت: «گزینه‌های دیگر در این زمینه می‌تواند این باشد که پوتین پس از هشدار بایدن به او در مورد پیامد‌های منفی حمله سایبری، از این کار منصرف شده است. همچنین ممکن است تلاش اوکراین برای تقویت زیرساخت‌های حیاتی اش نتیجه بخش بوده است.»

نوبرگر به حاضران در نشست آسپن گفت: «ما کاملاً علت این کار را نمی‌دانیم، اما مطمئناً چیزی‌هایی را از نزدیک زیر نظر داریم»
مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعات سنا، گفت که معتقد است، جهان هنوز «قدرت سایبری کامل» روسیه را ندیده و هشدار داد: «ورود سوئد و فنلاند به ناتو می‌تواند اهدافی وسوسه‌انگیز برای حملات سایبری روسیه در آینده باشد.»

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت هم اعلام کرد که اگرچه روسیه ممکن است عقب نشینی کرده باشد، اما مطمئناً از فضای سایبر به عنوان بخشی از راهبرد خود استفاده کرده است.

متیو اولسن، دستیار دادستان کل در امور امنیت ملی در وزارت دادگستری آمریکا در این زمینه گفت: «به نوعی این دیدگاه وجود دارد که روسیه در اوکراین در زمینه سایبری گام‌های زیادی برنداشته است. این ادعا یک افسانه است و ما عملا شاهد یک جنگ سایبری داغ در اوکراین هستیم که توسط روس‌ها انجام می‌شود.»

موضوع بیماری پوتین رد شد

شایعات مبنی بر اینکه رئیس جمهور روسیه به بیماری مبتلا شده همواره وجود داشته است. در نشست این هفته آسپن نه یک، بلکه دو رئیس سازمان اطلاعاتی این شایعات را رد کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار