افزایش ۴۰ درصدی قیمت پوشاک در مشهد

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد گفت: قیمت پوشاک در امسال نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش و میزان تقاضا نیز به همان نسبت کاهش یافته است.

مهدی لسان‌طوسی رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد درباره وضعیت بازار پوشاک تابستانی گفت: با توجه به فرارسیدن ایام محرم و صفر تقاضا برای پوشاک تابستانی کاهش پیدا کرده است. همچنین فصل تابستان نیز رو به اتمام است و اکثر افراد متمایل به تهیه البسه پاییزی و زمستانی هستند. البته وضعیت کلی بازار پوشاک مطلوب نیست و عرضه بیشتر از تقاضاست.

او افزود: وضعیت فروش پوشاک تا پیش از فرا رسیدن ایام محرم از رونق بهتری برخوردار بود، زیرا علاوه بر پوشاک تابستانی تقاضا برای لباس‌های مجلسی نیز وجود داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد ادامه داد: یکی از عوامل کاهش رونق بازار پوشاک تغییر اولویت خرید مردم است، زیرا خرید لباس در سبد خانوار از اولویت دوم و سوم به اولویت دهم تغییر پیدا کرده است. هم‌اکنون وضعیت اقتصادی خیلی مناسب نیست و باتوجه به افزایش قیمت کالا‌ها تقاضا نیز کاهش پیدا کرده است.

لسان‌طوسی بیان کرد: مجموعه‌ای از عوامل مانند افزایش مالیات، افزایش قیمت نخ و پنبه، افزایش اجاره‌بها باعث افزایش نرخ پوشاک در بازار شده است. همچنین علی‌رغم افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره‌بها برخی از صاحبان واحد‌های تجاری اجاره را بی‌حساب و کتاب افزایش داده‌اند؛ این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم حدود ۷۰ درصد از واحد‌های صنفی در مشهد استیجاری است.

او تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان سه ماهه ابتدایی امسال حدود ۴۰۰۰ پروانه واحد صنفی فروش پوشاک صادر و ۲۰۰۰ پروانه نیز باطل شده است. همچنین حدود ۲۰ درصد از بوتیک‌ها در مشهد از ابتدای امسال به دلیل تطابق نداشتن هزینه‌ها و درآمدشان اقدام به باطل کردن پروانه واحد صنفی خود کرده‌اند. البته برخی از واحد‌های صنفی که به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط کرونایی تعطیل شده بودند نیز در حال بازگشایی مجدد هستند.

عرضه پوشاک با برند خارجی در بازار نشان از قاچاق این کالاست

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد تاکید کرد: چند سالی است که واردات پوشاک خارجی به کشور ممنوع شده و عمده پوشاک موجود در بازار تولید داخل است، بنابراین عرضه پوشاک با برند خارجی در بازار نشان از قاچاق این کالاست. البته سخت‌گیری‌ها برای واردات کالا به ویژه پوشاک که دارای مزیت داخلی بوده، افزایش پیدا کرده است. هم‌اکنون نیازی به واردات پوشاک نداریم، اما بستر‌های لازم برای صادرات و تولید این کالا فراهم نیست.

لسان‌طوسی اظهار کرد: تولیدکنندگان پوشاک در تمام دنیا حمایت شده و افزایش تولید دارند، اما یک واحد صنفی در ایران از ابتدای تاسیس تا طی شدن سایر مراحل مشمول تسهیلات نمی‌شود، در حالی که تولیدکننده باید در ابتدای راه حمایت شود. ضمن اینکه اولویت دولت نیز در حاضر حل مشکلاتی از قبیل خسارات سیل است.

او افزود: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت بازار پوشاک در آینده داشت و عواملی مانند مشخص شدن توافقات برجام در بهبود این بازار تاثیرگذار است. ضمن اینکه تولیدکنندگان ما باید به سمت افزایش کیفیت محصولات، برندسازی و... حرکت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.