ثبت برخی از سنت های محرمی خراسان رضوی در فهرست میراث ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: برخی از سنت های محرم در این استان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی کشور ثبت شد.

سید جواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: تعزیه ‎خوانی یا آنچه بیشتر در خراسان متداول‎ تر است، شبیه ‎خوانی از مهم‎ترین اجزای عزاداری سنتی عاشورایی بخش قابل توجه‎ای از مناطق خراسان است.

او افزود: با وجود همه تغییرات اجتماعی و فرهنگی در بسیاری از نقاط استان این پیوند هنوز به صورت معناداری حفظ شده است.

موسوی بیان کرد: اهمیت عنصر تعزیه در نظامِ آیینی عاشورایی مردم خراسان به حدی بوده است که حول برگزاری آن در روستا‌های همجوار یک دیگر نوعی از شبکه ‎های آیینی شکل می‎گرفته است. بدین ترتیب گروه‎ی از روستا‌ها که سنتِ شبیه‎ خوانی در آن‎ها وجود نداشته به نزدیک‎ترین روستای در مجاورت خود که در این زمینه از جایگاه مطلوبی برخوردار بوده، مراجعه‎ می‎کرده ‎اند.

او گفت: این شبکه ‎ها فارغ از کارکرد‌های آیینی و ارزشی‌شان کارکرد‌های قابل ملاحظه ‎ای در حوزۀ اجتماعی، اقتصادی و ... در سطح مناطقِ استان دارد. به عبارتی دیگر این گروه از فعالیت ‎های مشترک آیینی می‎تواند در کاهش تعارضات و افزایش هم‎گرایی محلی مؤثر باشد.

ثبت برخی از سنت های محرمی خراسان رضوی در میراث ملی

ثبت آئین علم خرو در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی

 سید جواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: آیین علم در شهر خرو یکی از شاخص‎ترین و برجسته‎ترین سنت‎های علم ‎بندی و علم گردانی در سطح استان خراسان رضوی است.

او افزود: با توجه به چند مؤلفه در اجرا و ارتباط با این سنت در شهر خرو شاخص بودن آن را نمایان می‎کند.

موسوی بیان کرد: از جمله مهم‎ترین مؤلفه‎ها می‎توان به تعداد علم‎ها، نوع علم‎ها، مدیریت آیین و نحوۀ اجرای آن اشاره کرد.

او با بیان این‌که در اجرای این آیین از بیش از پنچاه علم استفاده می‎شود، تصریح کرد: حضور این تعداد از علم در یک سنت در سطح استان بی سابقه به نظر می‎رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: نکتۀ جالب توجه دیگر در ارتباط علم ‎های خرو آنکه تمامی علم‎ها یک شکل بوده و از نوع علمِ منطقه نیشابور که مختصات خاص خود را دارد، می‌باشند. این موضوع جلوۀ بصری زیبای به این آیین بخشیده است.

ثبت برخی از سنت های محرمی خراسان رضوی در میراث ملی

موسوی گفت: مانند بیشتر نقاط استان هر کدام از علم‌ها به دودمان خاصی تعلق دارد که معمولاً کار بستن و گردانندن آن نیز با همان دودمان و خانواده است.

او افزود: آنچه در این ارتباط در مورد خرو جالب توجه به نظر می‌رسد، وجود پیشتوانۀ مالی برای علم‎ها است. معمولاً در هر دودمان بخشی از دارایی‎های دودمان که عمدتاً درختان آلو و ... است، وقف برگزاری آیینِ علم شده است.

موسوی تصریح کرد: نکتۀ مهم دیگری که عنصرِ علم را در خرو برجسته ساخته است، نقش محوری آن در نظامِ آیینی عاشورایی خرو است. در هر کدام از مراحل و روز‌های اجرا آیینِ علم در خرو از گذشته اشعار مخصوصی وجود دارد که توسط آیین‎ورزان خوانده می‌شود.

او اظهار کرد: در سال‎ها با کم رنگ شدن سنتِ تعزیه‎خوانی در خرو جایگاه علم و علم‎گردانی از پیش برجسته‎تر به نظر می‎رسد.

ثبت مراسم شبیه خوانی زنان روستای فدیشه نیشابور در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی

سید جواد موسوی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: روستای فدیشه شهرستان نیشابور از معدود نقاط در سطح کشور است که در نظامِ آیینی آن سنت شبیه‎خوانی زنان حضورِ پایدار و ریشه‎دار دارد. حضور این سنت در کنار تعزیۀ عمومی روستا که یکی از با شکوه‎ترین مجالسِ شبیه‎خوانی خراسان است، حاکی از جایگاه بارز تعزیه و تعزیه ‎ خوانی در نظامِ آیینی عاشورایی است.

او افزود: فدیشه از جمله مهم‌ترین نقاط در منطقۀ نیشابور است که اقشارِ مختلفِ جامعه و گروه‎های مردان و زنان در سنین مخلف از دیرباز در برگزاری مراسمِ بزرگداشت اهل بیت (ع) اهتمامِ ویژه‎ای را از خود نشان داده‎اند.

موسوی اظهار کرد: مهم‎ترین جلوه‎ای این اهتمام در دهۀ اول ماه محرم و سوگواری امام حسین (ع) خود را نشان می‎دهد.

او تصریح کرد: مراسمِ شبیه ‎خوانیِ مهم‌ترین فعالیتِ اهالی فدیشه و برخی روستا‌های مجاور در این مسیر است، همین موضوع موجب شده است، شبیه‎خوانیِ فدیشه به شهرت قابل ذکری در سطحِ استانِ خراسانِ رضوی دست یابد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: مراسمِ شبیه‎ خوانی فدیشه در روزِ عاشورا یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‎های عاشورایی در سطحِ استان است. این مراسم در سال ۱۳۹۹ در فهرستِ ملی میراث فرهنگی ناملموس به شمارۀ ۲۲۱۲ ثبت شده است.

ثبت برخی از سنت های محرمی خراسان رضوی در میراث ملی

موسوی افرود: برای برگزاری هرچه باشکوه‎تر این مراسم تمام جامعۀ فدیشه‎ای با یک دیگر همکاری می‎کنند، حضورِ تعزیۀ در نظامِ آیینی فدیشه محدود به روز عاشورا نیست بلکه در دهۀ اول ماه محرم هر روز عصر این مراسم برگزار می‎شود.

او اظهار کرد: علاوه بر این، وجود شیوه زنانۀ تعزیه در فدیشه حضور این عنصر را در نظامِ آیینی روستا برجسته‎تر می‎سازد.

مجلسِ اصلی شبیه‎خوانی زنان از گذشته تا امروز در صبح روزِ تاسوعا برگزار می‌گردد. در این روز مجلس شهادتِ امام حسین (ع) که در محل با عنوان مقتل امام حسین شناخته می‎شود، برگزار می‎ شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.