هیدروژلی که سرطان مغز را پاکسازی می‌کند

محققان هیدروژل تزریقی را تهیه کرده اند که حفره‌های جراحی پس از برداشت تومور را پر می‌کند تا از سرطان مغز جلوگیری کند.

گلیوبلاستوما یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان است که اغلب پس از جراحی و برداشتن آن عود می‌کند. محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون اکنون یک هیدروژل تقویت کننده سیستم ایمنی ساخته اند که می‌تواند پس از جراحی به مغز تزریق شود تا سلول‌های بنیادی سرطانی باقی مانده را پاک کند.

نرخ بقای گلیوبلاستوما در بین سرطان‌های دیگر کمتر از ۵ درصد است که پنج سال پس از تشخیص زنده می‌مانند و تا حد زیادی به این دلیل است که سرطان مغز تمایل به بازگشت پس از برداشتن تومور با جراحی دارد، زیرا سلول‌های بنیادی گلیوما برای تشکیل تومور‌های جدید باقی می‌مانند.

یکی از ویژگی‌های گلیوبلاستوما این است که سلول‌های تومور بسیار تهاجمی هستند و به بافت‌های اطراف نفوذ می‌کنند؛ بنابراین جراح نمی‌تواند مرز‌های بین تومور و بافت طبیعی را به وضوح احساس کند و شما نمی‌توانید تا آنجا که ممکن است تمام بافت را حذف کنید، زیرا تمام بافت‌های مغز بسیار مهم هستند و شما مطمئناً نمی‌خواهید بیش از حد آن را بردارید اما یک درمان جدید ممکن است به تغییر به بیماران کمک کند.

محققان اکنون یک هیدروژل مملو از دارو ساخته اند که می‌تواند پس از عمل به فضای باقی مانده پس از برداشتن تومور تزریق شود.

در آنجا، آموزش سیستم ایمنی برای شکار سلول‌های بنیادی گلیوما باقی‌مانده شروع به کار می‌کند. این هیدروژل حاوی نانوذراتی است که می‌تواند سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژ‌ها را که پس از جراحی به محل مورد نظر می‌آیند، برنامه‌ریزی مجدد کند.

به طور ناامید کننده ای، محیط تومور می‌تواند این ماکروفاژ‌ها را وادار به تغییر سمت کند، بنابراین آن‌ها به رشد سرطان کمک می‌کنند و پاسخ ایمنی را سرکوب می‌کنند.

حال با تلاش محققان این ژل با نانوذراتی که ماکروفاژ‌ها را برای هدف قرار دادن CD۱۳۳، پروتئینی که توسط سلول‌های بنیادی سرطانی بیان می‌شود، مهندسی می‌کند، مقابله می‌کند.

این سلول‌های سرطانی فراری سعی می‌کنند با پخش سیگنالی پنهان شوند که به سیستم ایمنی می‌گوید آن را نخورد، بنابراین هیدروژل حاوی آنتی‌بادی به نام CD۴۷ است که آن سیگنال را مسدود می‌کند.

در آزمایشات روی موش، تیم نشان داد که این هیدروژل می‌تواند ماکروفاژ‌های گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) را با موفقیت تولید کند که به طور خاص سلول‌های بنیادی گلیوما را هدف قرار می‌دهد.این هیدروژل هنوز باید روی حیوانات بزرگتر آزمایش شود و سپس در انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان می‌گویند: این تحقیقات امیدوارکننده است. می‌توان آن را برای کمک به درمان سایر تومور‌های جامد تهاجمی، مانند سرطان سینه، تطبیق داد و همراه با هیدروژل دیگری که اخیراً برای جلوگیری از عود سرطان توسعه داده شده است، استفاده کرد.

محققان می‌گویند: ما مطمئن هستیم که این یک رویکرد بسیار امیدوارکننده برای به کار گیری امید‌های جدید به بیماران مبتلا به گلیوبلاستوم است تا آن‌ها بتوانند پس از جراحی بهبود یابند.امیدواریم بتوانیم کار خود را انجام دهیم تا این فناوری را به کلینیک ارتقا دهیم.

این تحقیق در ژورنال Science Translational Medicine منتشر شده است.

منبع: سایت نیواطلس منتشره از دانشگاه ویسکانسین مدیسون