دیدار رؤسای‌جمهور چین و آمریکا پس از ۳ سال

«شی جین پینگ» قصد دارد در اولین سفر خارجی پس از گذشت نزدیک به ۳ سال با «جو بایدن» دیدار کند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از افراد مطلع گزارش داد «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین که در طول همه‌گیری کرونا سفر خارجی نداشته، در حال سازماندهی سفر به جنوب شرق آسیا و دیدار حضوری با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از زمان تحلیف به عنوان رئیس‌جمهور است.

مقامات چینی در حال برنامه‌ریزی برای سفر «شی جین پینگ» به جنوب شرق آسیا و دیدار رودررو با «جو بایدن» در ماه نوامبر هستند که به گفته افراد مطلع اولین سفر بین المللی رهبر چین در نزدیک به ۳ سال گذشته به شمار می‌رود.

وال استریت ژورنال مدعی شد که تدارکات سفر نشان می‌دهد که «شی جین پینگ» ۶۹ ساله در کنگره‌ای که قرار است پاییز سال جاری میلادی برگزار شود، با گذر از پیشینه اخیر چین، سومین دوره کمونیست در این کشور را اعلام کند.

مقامات دخیل در آماده‌سازی این سفر گفتند که رئیس‌جمهور چین ابتدا قرار است کنگره حزب را به پایان برساند، سپس احتمالاً در اجلاس سران گروه ۲۰ در جزیره «بالی اندونزی» در ۱۵ تا ۱۶ نوامبر شرکت خواهد کرد.

پیش از این رویترز نوشت بایدن در نظر دارد به دلیل بالا گرفتن اختلافات میان پکن و واشنگتن بر سر موضوع تایوان برخی تعرفه‌های اعمال شده بر کالا‌های چینی را لغو و گزینه‌های دیگری را جایگزین آن‌ها کند.

این در حالی است که «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین اعلام کرده است که دولت آمریکا در حال تشدید حضور نظامی خود در منطقه با هدف ایجاد بحران جدید و بزرگتر در تنگه تایوان است.

وزارت امور خارجه چین پیش‌تر هشدار داد هرکس اصل چین واحد را به چالش بکشاند مسئول ایجاد تنش در تنگه تایوان خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار