فعالیت ۱۸۰۰ سمن در استان اصفهان

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: در استان اصفهان حدود هزار و ۸۰۰ سازمان مردم‌نهاد اعم از سمن‌های خیریه‌ای و سمن‌های غیر خیریه‌ای حضور دارند.

 مسعود مهدویان‌فر پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی اظهار داشت: امروز، روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی است که بنا به پیگیری سازمان‌های مردم‌نهاد و موافقت دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، به نام روز تشکل‌ها و مشارکت‌ها اجتماعی نام‌گذاری‌شد؛ همچنین هفته‌ای که در آن قرار داریم، از ۲۲ تا ۲۷ مردادماه، به عنوان هفته تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی نام‌گذاری شده‌است.

او با بیان اینکه یکی از افتخارات استان اصفهان، این است که در زمینه فعالیت‌های مردم‌نهاد، به خصوص فعالیت‌های خیریه‌ای جایگاه بی‌نظیری را دارد، افزود: امروز، خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد ما، نه تنها در محدوده شهر اصفهان و استان اصفهان، بلکه در تمام نقاط کشور، جایگاه ویژه‌ای دارند.

مهدویان‌فر پیرامون تعداد سازمان‌های مردم نهاد، عنوان کرد: در استان اصفهان حدود هزار و ۸۰۰ سازمان مردم‌نهاد اعم از سمن‌های خیریه‌ای و سمن‌های غیر خیریه‌ای حضور دارند که حدود ۷۵۰ مجوز، مربوط به خیریه‌ها و مابقی مربوط به سایر فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌محور است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان اذعان کرد: تقریباً ۳ هزار کانون فرهنگی، هنری در مساجد استان، نزدیک به ۵ هزار تشکل مذهبی و همچنین حدود ۳ هزار پایگاه بسیج در استان اصفهان در حال فعالیت هستند؛ همه این فعالیت‌ها، از کار‌های مختلف در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد است.

او با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند، یادآور شد: فعالیت این گروه‌ها، صرفا محدود به استان اصفهان نیست، علاوه بر این ۵۰۰ مرکز نیکوکاری نیز در استان در حال فعالیت هستند که این تعداد بالا، باعث شده‌است تا جایگاه اصفهان در کشور، ممتاز و بی‌نظیر باشد.

مهدویان‌فر با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌های مربوط به این فعالیت‌ها در استان اصفهان، توسط «شورای حمایت و توسعه از تشکل‌های مردم‌نهاد استان اصفهان» صورت می‌گیرد، ادامه داد: به دنبال این هستیم با یک سیاست‌گذاری درست در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد، در عین تنوع و تعدد فعالیت‌های این سازمان‌ها، سیاستی واحد برای این فعالیت‌های این سازمان‌ها دنبال شود.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه ما به دنبال توسعه کمی و کیفی متوازن هستیم، بیان داشت: فعالیتی جدی، هم از لحاظ کمی در برخی حوزه‌ها و هم از لحاظ کیفی در ارتقاء و توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد، در دستور کار شورای مذکور قرار دارد.

او در خصوص مسائل اولویت‌دار سازمان‌های مردم نهاد، اضافه کرد: موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی، خانواده و جوانی جمعیت، آسیب‌های اجتماعی، مسائل مربوط به سواد رسانه‌ای و فضای مجازی، اشتغال، کارآفرینی دانش‌بنیان، اوقات فراغت و کودکان و نوجوانان از جمله موضوعاتی که در توسعه کمی و کیفی سازمان‌های مردم‌نهاد، مد نظر هستند تا کار‌های جدیدی که قرار است صورت بگیرد، در این چارچوب‌ها اتفاق بیفتند.

مهدویان‌فر گفت: در قبل، ۳۰ درصد از سازمان‌های مردم‌نهاد، راکد و نیمه‌فعال شده‌بودند؛ برای این ۳۰ درصد، فراخوان مجدد ارسال شده است تا فعال‌سازی مجدد این ظرفیت‌ها صورت بگیرد.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان ۲۷۰ سمن در حوزه جوانان وجود دارد، تصریح کرد: در با توجه به اهمیت موضوعات مربوط به جوانان، به دنبال فعال‌سازی بیش‌تر این‌ها هستیم؛ حدود هزار و ۵۰ سازمان مردم‌نهاد، دارای مجوز از فرمانداری‌ها هستند، شهرستان اصفهان با حدود ۲۰۰ سازمان مردم‌نهاد، در صدر شهرستان‌های استان اصفهان قرار دارد؛ در رتبه‌های بعد، شهرستان کاشان با ۱۳۲ تشکل و نجف‌آباد با ۱۰۸ تشکل قرار دارند.

او درباره زمان صدور مجوز برای سمن‌ها، خاطرنشان کرد: زمان صدور مجوز فعالیت‌ها در این دولت، تقریبا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده‌است، در ادوار گذشته، صدور مجوز برای سازمان‌های مردم نهاد حدود ۵ ماه زمان می‌برده‌است، دولت جدید با نگاهی که به فعالیت‌های مردم‌نهاد دارد، این زمان را به حدود دو ماه رسانده است.

مهدویان‌فر اظهار کرد: برای دستگاه‌های مختلف، فراخوانی صادر شده‌است تا ظرفیت‌های راکد خودشان را اعم از ظرفیت‌های مکانی و هم ظرفیت‌ها برنامه‌ای و مشارکتی، برای فعال‌سازی فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، وارد صحنه‌کنند؛ به عنوان نمونه در حمایت از طرح‌هایی که در موضوعات فرهنگی اجتماعی، با اولویت مسائل جوانان، خانواده و آسیب‌های اجتماعی هستند، بیش از ۱۶ میلیارد تومان، بودجه مشارکتی پیش‌بینی شده‌است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه این بودجه‌ها، از نوع بودجه‌های مشارکتی هستند، تأکید کرد یعنی سازمان‌های مردم‌نهاد باید ظرفیت‌ها و نیروی انسانی خود را پای کار بیاورند تا دستگاه‌های دولتی بسترسازی و حمایت کنند.

او توضیح داد: ما در اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان به دنبال این هستیم تا با توجه به جایگاه ویژه‌ای که استان اصفهان در فعالیت‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی دارد، بتوانیم بیش از گذشته از ظرفیت‌های موجود استفاده نماییم.

مهدویان‌فر در جمع‌بندی گفته‌های خود اعلام کرد: تقاضا داریم تا با توجه به رویکرد دولت در حمایت از فعالیت‌های مردم‌نهاد، هر کس در استان اصفهان به کار تشکلی و فعالیت مردم‌نهاد تمایل دارد، به عرصه کار وارد شود، ما هم در عرصه صدور مجوز‌ها، آموزش و توانمندسازی و تخصیص منابع و امکانات آمادگی داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار