پایان کار منوط به ساخت پارکینگ است؛

تهرانی ها درگیر پارکینگ

شورای اسلامی شهر تهران صدور پروانه باکسر پارکینگ را ممنوع اعلام کرد، تأمين و احداث تمامي پارکينگ هاي مورد نياز طبق ضوابط مصوب کميسيون ماده (5) شهر تهران تعيين شده در پروانه هاي ساختماني هر يک از کاربري ها، براي تمامي ساختمان ها و در همه پهنه ها الزامي است و صدور هر گونه عدم خلاف يا گواهي پايان کار، منوط به تأمين کليه پارکينگ هاي مورد نياز مذکور، در همان ساختمان و يا در پارکينگ هاي مشاعي با فاصله حداکثر 250 متر خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، معصومی‌ معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به انجام مطالعه روی ایجاد پارکینگ و تجهیزات شهری در طرح تفصیلی تهران افزود: از این پس برای کسری پارکینگ جریمه‌ای دریافت نمی‌شود و حتما باید به ازای آن پارکینگ تامین شود، در همین راستا نیز تسهیلاتی برای تشویق هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران برای ساخت پارکینگ پیش بینی شده است.

وی با تاکید براولویت پارکینگ سازی درسطح شهرتهران گفت: امسال پارکینگ سازی یکی از مهمترین اولویت های فعالیت در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران است و با جدیت در شهر دنبال می شود.

معصومی تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت شهری و در چند سال اخیر، برای ساختمان های بدون پارکینگ مجوز و پایان کار صادر نشده و براین اساس می توان ادعا کرد که کسری پارکینگ امروز میراثی از گذشته است. در سال جاری پیگیری و ساماندهی وضعیت پارکینگ سازی در پایتخت با جدیت دنبال می شود و شروع این سیاست از سال گذشته و با تخصیص راهکارهای تشویقی برای جذب سرمایه و مشارکت بخش خصوصی آغاز شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: برمبنای این تلاش ها در سال گذشته صدور مجوز برای بیش از 16 پارکینگ طبقاتی و عمومی درنقاط مختلف تهران با ظرفیت مجموع 6786 محل پارک خودرو قابل قبول بوده است.

وی با بیان اینکه فعالیتهای صورت گرفته جوابگوی نیاز شهر تهران نیست، گفت: براساس اطلاعات موجود درباره میزان نیازسازمان ها، ارگانها، نقاط تفریحی، فرهنگی، هنری وکلیه نقاطی و نیزحجم تردد خودرو درآنها، امکان برنامه ریزیهای موثر در زمینه تامین پارکینگ فراهم آمده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید شماره گذاری خودروها در شهر تهران مشروط به داشتن پارکینگ شود گفت: پایتخت از کسری بیش از 460 هزار فضای پارک عمومی رنج می برد.

سید جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه 30 تا 40 درصد از معابری که با هزینه های زیاد ایجاد شده اند تحت اشغال پارکهای حاشیه ای قرار دارند گفت: پایتخت از کسری بیش از 460 هزار فضای پارک عمومی رنج می برد.

وی ادامه داد: کمبود فضای پارک امروز به دلیل سیاستهای نادرستی است که از گذشته اعمال شده است. چنانچه بسیاری از مجتمع های مسکونی، ادرای و تجاری در شهر با نداشتن فضای پارک کافی و مناسب مواجه اند که این مساله سبب شده حجم قابل توجهی از ظرفیت معابر به اشغال پارک خودروها در بیاید. این در حالی است که خودروها به طور متوسط هر روز 5/1 ساعت حرکت می کنند که این میزان در واقع معادل 6 درصد از زمان روزانه است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه خودروها 6 درصد از شبانه روز در حال حرکت و 94 درصد در حال توقف هستند گفت:کسری پارکینگ باعث شده خودروها در معابر برای توقف سرازیر شوند و به وضعیتی برسیم که معابر نه تنها در طی روز بلکه شب ها نیز در تصرف و اشغال خودروهای در حال پارک باشند.

تشکری هاشمی اضافه کرد: هسته مرکزی شهر بیشترین تردد را دارد و معابر با پارکهای حاشیه ای دائما اشغال است و فقر و کمبود پارکینگ در مناطق 3،6 و 12 بیشتر دیده می شود که نیاز است به این مناطق توجه جدی تری کنیم.هر چند در طرح جامع و قوانین بالادستی به موضوع کمبود پارکینگ پرداخته شده ولی هیچ گاه به دلیل اینکه دستگاه ها خود را مسئول تامین فضای پارک خودرهایشان ندانسته اند این مهم محقق نشده است .

وی با اشاره به این که اکنون بسیاری از دستگاه ها وشرکت ها، حاشیه خیابان را بخشی از ملک خود می دانند که این مساله مشکلات زیادی را در پی دارد گفت: اما اگر اقداماتی مانند مشروط شدن شماره گذاری خودروها در شهر بزرگی مثل تهران به داشتن پارکینگ اجرایی کنیم، همان طور که در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا این یک قانون قطعی است، می توانیم بسیاری از مشکلات را از سر راه برداریم.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: سال گذشته بیش از یک میلیو ن 600 هزار خودرو در کشور تولید شده که به طور معمول 40 درصد از خودروهای تولیدی در تهران شماره گذاری می شوند که این تعداد خودرو حجم قابل توجهی از فضای معابر را برای پارک خود اشغال می کنند به همین دلیل الزام شماره گذاری خودرو به داشتن پارکینگ از مهمترین اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تشکری ادامه داد:اخذ عوارض اشغال معبر برای سازمان ها، شرکت ها و مجتمع های تجاری که خیابان ها را اشغال می کنند و احساس تعهد هم ندارند، می تواند راهکاری دیگر باشد که این نهادها را به تامین پارکینگ مورد نیاز خود ملزم کند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: جریمه کسری پارکینگ برای مواردی که پارکینگ غیر قابل تامین است، به قدری است که به هیچ وجه پارکینگی نمی توان با آن ساخت. هرچند به دستور و تاکید شهردار تهران این مجتمع ها موظف اند پارکینگ داشته باشند ولی در مواردی که شکل و ابعاد زمین به گونه ای است که ساخت پارکینگ امکان پذیر نیست با مبلغ جریمه حتی يك متر هم نمی توان پارکینگ ساخت.

تشکری هاشمی اضافه کرد: محدودیت سطح اشغال برای پارکینگ های عمومی نیز از دیگر مشکلات موجود است. مانند یک مجتمع مسکونی گفته شده که پارکینگ های عمومی نیز باید 60 درصد سطح اشغال داشته باشند به همین دلیل ساخت یک پارکینگ گران قیمت تمام می شود. ما باید اجازه دهیم پارکینگ ها 100 درصد سطح اشغال را داشته باشند و تا خط آسمان منعی برای ساخت وجود نداشته باشد تا بتوانیم قیمت ساخت پارکینگ را کاهش دهیم و با عوارضی که برای ساخت پارکینگ ها است تمایل سرمایه گذاران را برای ساخت پارکینگ افزایش دهیم.

معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه کمبود پارکینگ درحال تبدیل شدن به معضلی شهری است گفت: تهران 972 هزار فضای پارک دارد و میزان کل کمبود فضای پارک در شهر نیز برابر 523 هزار فضای پارک است.

وحید نوروزی با بیان این که مجموع کل تقاضای پارک در شهر تهران در وضع موجود برابر یک هزار و 402 هزار فضای پارک در ساعت اوج پارک است گفت: این در حالی است که تعداد کل فضاهای پارکینگ در تهران برابر 972 هزار و میزان کل کمبود فضای پارک در شهر نیز برابر 523 هزار فضای پارک است.

وی با اشاره به این که نواحی دارای تقاضای بالای پارک در محدوده مرکزی و شمالی شهر واقع شده اند گفت: با توجه به تمرکز کاربریهای تجاری و اداری کمبود پارکینگ در این مناطق بدیهی به نظر می رسد.

نوروزی بابیان این سرمایه گذاری در تسهیلات پارکینگ متناسب با توسعه معابر و کاربریها انجام نشده است، گفت: برای توسعه پارکینگهای عمومی نیازمند مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم که در این راستا اقدامات گسترده ای انجام شده است.

نوروزی با تاکید بر اینکه مشکل پارکینگ در حال تبدیل شدن به یکی از معضلات شهر تهران است تصریح کرد: در راستای طرح جامع شهر تهران و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، شهرداری تهران موظف است نسبت به تامین پارکینگ مناسب در شهر تهران به نحوی که حدود 25 درصد سفرهای درون‌شهری پایتخت ـ که با خودروهای سواری شخصی انجام می‌شود ـ را پاسخ دهد، اقدام کند که تلاش ها برای تحقق آن انجام شده است./ز

گزارش از محمد سياح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار