باران چشمه: هزینه برگزاری مسابقات جهانی بسیار زیاد است / جایزه خوبی برای مسابقات کشتی پهلوانی در نظر گرفته ایم

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: هزینه برگزاری مسابقات جهانی بسیار زیاد است و در صورت تامین هزینه ها این مسابقات را برگزار خواهیم کرد.

مهرعلی باران چشمه، رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در نشست خبری این فدراسیون گفت: خوشبختانه در یک سال گذشته صدا و سیما و رسانه ها ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را به خوبی پوشش دادند و این کار باعث افزایش مخاطبان این رشته ورزش شده است. گفته می‌شود ورزش زورخانه‌ای بالغ بر سه هزار سال قدمت دارد و ما زورخانه‌ای با قدمت نهصد سال در کشورمان داریم، اما باید به این ورزش بهای بیشتری داشته شود. کشور‌های کره جنوبی و ژاپن به ورزش‌های ملی شان از جمله تکواندو و جودو اهمیت زیادی می‌دهند و ما نیز باید به فکر گسترش این ورزش باشیم.

او گفت: در سال ۱۳۹۹ بودجه فدراسیون ۸۰۰ میلیون تومان بود، اما خوشبختانه سال گذشته و امسال با کمک دولت، مجلس شورای اسلامی و وزارت ورزش و جوانان بودجه فدراسیون به ۱۸ میلیارد تومان افزایش یافته است. ما بالغ بر ۲۱ هزار مخاطب بیمه شده در سامانه فدراسیون داریم. این ورزش ریشه در فرهنگ و آیین‌های ما دارد و باید به آن بیشتر بها داده شود و تمام تلاشم را می‌کنم اعتبارات بیشتری را برای آن تامین کنیم. من با مسئولان وزارت ورزش و جوانان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسات زیادی را برگزار کرده ام تا این ورزش را در کشورمان گسترش بیشتری را بدهیم.

باران چشمه گفت:ما حدود تقریبا ۹۳۰ زورخانه در کشورمان داریم و فقط  ۱۳ زورخانه در کاشان داریم، اما در بسیاری از شهرستان‌های کشورمان زورخانه‌ای نداریم و باید با کمک دولت زورخانه‌های بیشتری در کشورمان ساخته شود. فرهنگ پهلوانی سینه به سینه از پوریای و جهان پهلوان تختی به ما رسیده است و ما باید در گسترش آن بیشتر تلاش کنیم. بسیاری از زورخانه‌های ما قدمت بالای دارند و باید از تخریب و یا تغییر کاربری آن‌ها جلوگیری کنیم. فقط در چند سال اخیر بالغ بر ۱۰ زورخانه در شهر تهران تخریب شده است. مثلا در شهر‌های رشت و تبریز زورخانه‌های که قدمتی بالای ۱۰۰ سال دارند را به سفره خان، قهوه خانه و ... تغییر کاربری داده اند.

او در خصوص گسترش این رشته ورزشی در مدارس بیان کرد: ما با ستاری فر، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس فدراسیون دانش آموزی تفاهنامه‌ای امضا کردیم تا این ورزش را در بین دانش آموزان گسترش دهیم و قرار است هزینه‌های لباس و مربی را فدراسیون تقبل کند،خوشبختانه با کمک کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ما توانستیم این طرح را اجرا کنیم. ۶۰ درصد افرادی که در سامانه فدراسیون عضو هستند بالای ۴۰ سال سن دارند و تلاش می‌کنیم تعداد جوانان عضو در سامانه فدراسیون افزایش یابد.

او گفت:خیلی از استان‌های ما مربی کشتی پهلوانی ندارند و بنابراین تربیت مربیان و داوران مورد نیاز ما است. ما باید علاوه بر گسترش همگانی این ورزش به دنبال قهرمانی این ورزش هم باشیم. ما در برخی از شهر‌ها زورخانه‌ها داریم، اما برای برنامه هایشان مرشد‌ها را از شهر‌های دیگر می‌آوردند. ما با کانون حمایت از ورزشکاران مذاکره کردیم تا مرشد‌ها و قهرمانان ما از بیمه و مزایای این صندوق استفاده کنند و قهرمانان ما حتی بتوانند از معافیت سربازی نیز استفاده کنند.

او در خصوص اینکه چرا ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در بازی‌های کشور‌های اسلامی در قونیه حضور نداشت، گفت: قرار بر این بود در بازی های کشورهای اسلامی ورزش زورخانه ای حضور داشته باشد، اما متاسفانه در روزهای پایانی به دلیل ممانعت و کارشکنی یکسری کشورهای عربی از جمله عربستان و با وجود تمام تلاش های وزارت ورزش و جوانان و همچنین کمیته ملی المپیک برای اضافه شدن این رشته ورزشی به بازی های کشورهای اسلامی، اما متاسفانه شرایط برای حضور این رشته در بازی های کشورهای اسلامی فراهم نشد.

باران چشمه در خصوص برگزاری مسابقات جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: قرار بود بهمن ماه پارسال این مسابقات برگزار شود، اما به دلیل سویه جدید کرونا این مسابقات لغو شد. برگزاری این مسابقات هزینه‌های زیادی دارد و فدراسیون بین المللی می‌گوید حتی پول بلیت ورزشکاران کشور‌های خارجی را ما متقبل شویم، اما این هزینه‌ها برای ما بسیار سنگین است و اگر هزینه‌های این مسابقات تامین شود ما این مسابقات را تامین خواهیم کرد.

او درباره هماهنگی با فدراسیون کشتی برای برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی گفت: سال گذشته با حضور رئیس جمهور مسابقات کشتی پهلوانی برگزار شد و ما نهایت همکاری را با آقای دبیر رئیس فدراسیون کشتی را داریم و اگر جایزه‌های خوبی را در نظر بگیریم کشتی گیران نیز از این مسابقات استقبال خواهند کرد، اما فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی جایزه خوبی را برای مسابقات امسال در نظر گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
بگو کار بلد نیستم والا از تبلیغات دور میدون دو برابرش رو میشد درآورد
آخرین اخبار