اشرف غنی:

آمریکا عامل فساد و سقوط جمهوریت در افغانستان است

غنی گفت: اعتماد به آمریکا و آزادی سازی زندانیان از جمله عوامل فساد و سقوط دولت افغانستان بود.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان گفت: آمریکا با فروش اسلحه به جنگسالاران افغانستان و امضای قرارداد با طالبان در دوحه، زمینه فساد و سقوط نظام جمهوری را فراهم کرد.

اشرف غنی با بیان اینکه به دفاع از مردم افغانستان متعهد بوده است، گفت: «به دنبال فروپاشی ارتش، در موقعیتی نبودم که فدا کردن رئیس جمهور باعث حفظ نظام شود بنابراین از افغانستان خارج شدم.»

غنی گفت: «در آخرین دقایق حضور در ارگ کابل، مشاور امنیت ملی به من خبر داد که طالبان به نزدیکی ارگ رسیده اند و زمانی چندانی برای تصمیم‌گیری وجود ندارد و بنابراین تصمیم به خروج گرفته شد.»

غنی گفت: «اعتماد به آمریکا و آزادی سازی زندانیان از جمله عوامل سقوط دولت افغانستان بود.»

رئیس‌جمهور سابق افغانستان درباره فساد در دولت پیشین نیز گفت: «ریشه اصلی فساد به ارتباط حکومت جورج بوش با جنگ سالاران افغانستان بر می‌گردد؛ زمانی که دولت وقت آمریکا قراردادهایی را با این افراد و شرکت‌های فروش اسلحه امضا کرد و من تلاش کردم با این موضوع مقابله کنم.»

اشرف غنی درباره بازگشتش به افغانستان نیز گفت حاضر نیست به افغانستان تحت کنترل طالبان بازگردد و زمانی به کشور باز خواهد گشت که شهروندانش حس تعلق به آن داشته باشند.

با فرار اشرف غنی از افغانستان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ طالبان وارد کابل شدند و دولت او فرو پاشید. 

برچسب ها: اشرف غنی ، آمریکا ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
سلام ،

با بازگشت اشرف غنی به قدرت موافق هستم ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
در افغانستان عامل فساد آمریکا هست. در ایران که آمریکا نفوذی ندارد چه چیز باعث فسادهای کلان اقتصادی هست که هیچ انتهایی هم ندارد و هرساله هم بیشتر و بیشتر میشود هم از نظر تعداد و هم از نظر مقدار؟!!