وجود ۲ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در خراسان رضوی

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: در این استان ۱۰۰ مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست وجود دارد و حدود دوهزار فرزند در این مراکز نگهداری می‌شوند.

مسعود فیروزی در آئین رونمایی از کتاب "دختران بی‌سرپرست" تالیف «آزاده شریفی‌نیا» که در مرکز آموزش علمی کاربردی خدمات بهزیستی شکوه مهر برگزار شد، گفت: این در حالی است که در هر استان ۲ الی ۳ مرکز کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست وجود دارد.

 
 او افزود: به دلایل مختلف از جمله شرایط ویژه استان، هم‌مرزی استان با دوکشور، زائرپذیری مشهد و کوچ افراد آسیب‌دیده به این شهر و مهمتر از همه به دلیل مسائل مذهبی، افرادی که می‌خواهد فرزند خود را رها کنند معمولا در کنار مضجع امام مهربانی ها این کار را انجام می‌دهند.
 
مسعود فیروزی مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی ادامه داد: لذا تعداد کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مقیم در مراکز و تعداد مراکز شهر مشهد قابل قیاس با شهر‌های دیگر نیست. 
 
فیروزی بیان کرد: این فرزندان با توجه به گروه سنی به فرزندخواندگی گذاشته می‌شوند و در سن قانونی وارد بازار کار می‌شوند، همچنین این فرزندان در مشهد نه تنها کمتر نمی‌شوند که بیشتر هم می‌شوند؛ لذا در استان ضرورت دارد که به مسئله کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست توجه بیشتری شود.
 
 حمایت از کودکان بی سرپرست
 
در ادامه این مراسم محمدجواد اشرافی بجستانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل موسسه خیریه بوستان شکوه مهرگفت: موسسه شکوه مهر تنها موسسه کشوری در خراسان است که در سطح کشور فعالیت دارد و از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست کم توان ذهنی و عادی حمایت می‌کند. 
 
او افزود: در شهر مشهد ۱۴ مرکز وجود دارد که در آن، از گروه سنی ۲ تا ۶۰ سال و از کودک کم ناتوان ذهنی شدید تا کودک بی‌سرپرست نابغه نگهداری می‌شود.
 
کتاب دختران بی سرپرست
 
آزاده شریفی‌نیا نویسنده کتاب "دختران بی‌سرپرست" هم گفت: در این کتاب پدیده بی‌سرپرستی، کودک آزاری، چگونگی حضانت این کودکان و عوامل موثر در بدسرپرستی کودکان اشاره شده است.
 
او افزود: این کتاب دارای ۴ فصل و ۱۵۳ صفحه است که البته این کتاب نیاز به اصلاح دارد که در تیراژ‌های بعدی اصلاحات انجام خواهد شد؛ ضمنا این کتاب برای روانشناسان، مددکاران و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، بسیار مفید است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار