بیابان زایی، سه برابر بیابان زدایی

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: میزان بیابان زایی در ایران یک میلیون هکتار و نرخ بیابان زدایی نیز یک سوم آن، یعنی ۳۰۰ هزار هکتار است.

عباسعلی نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ارومیه با بیان اینکه باید  پوشش گیاهی در بالا دست آذربایجان غربی تقویت شود، گفت: مراتع بالا دست در این استان از دست رفته است و آب‌های بررسی شده نشانگر فرسایش شدید خاک است.

وی با اشاره به وسعت ۲۰ هزار هکتاری مناطق بیابانی در آذربایجان غربی گفت: میزان بیابان زایی یکی از مهمترین بحران‌های طبیعت ایران است که به یک میلیون هکتار می‌رسد و این در حالیست که نرخ بیابان زدایی ۳۰۰ هزار هکتار است و این یعنی میزان بیابان زایی سه برابر بیابان زدایی است.

نوبخت با بیان اینکه متوسط فرسایش خاک کشور ۱۶.۵ تن در هکتار و میانگین جهانی ۶ تا ۶.۵ تن در هکتار است، ادامه داد: در طی بازدید‌هایی که از مسیر سلماس به ارومیه انجام شده است متوسط فرسایش در این استان بالا تخمین زده می‌شود و نیازمند یک مطالعه واقعی است و لازم است با هدف ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی در بالادست‌ها از فرسایش بیش از حد خاک در آذربایجان غربی جلوگیری کرد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور  ادامه داد: تبخیر روزانه در دریاچه ارومیه بالاست و با توجه به اجرای طرح آبیاری بارانی در زمین‌های اطراف دریاچه و شدت تبخیر و نیز مصرف آب‌های زیرزمینی می‌توان انتظار وقوع ریزگرد‌های نمکی را برای ارومیه و شهروندان تبریزی در آینده داشت.

نوبخت می گوید مطالعات نشان می دهد: دریاچه ارومیه از نظر زمین شناسی گودالی بزرگ است که با سد سازی اختلال در روند آزادسازی اب‌های رودخانه‌ها انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.