باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

بهار نوشت افزار فروشی ها، شاید وقتی دیگر

با وجود پایان رکود کرونایی و آموزش های مجازی، صنف نوشت افزار فروشی نتوانسته رونق روزهای پایانی تابستان را بار دیگر تجربه کند.

شهریور که می‌رسید رفت و آمد به مغازه‌های فروش نوشت افزار زیاد می‌شد؛ به قول خودشان، شب عیدشان نه در اسفند که در شهریور بود. یک سال انتظار می‌کشیدند تا یک ماه رونق را ببینند.

کرونا که آمد آن‌ها هم مانند مشاغل دیگر گرفتار خزان شدند، آموزش‌های مجازی و نیاز کمتر به نوشت افزار هم کارشان را کم رونق‌تر کرد.

صاحبان واحد‌های لوازم التحریر، اما به شهریور امسال امید داشتند، ماه منتهی به مهری که قرار است بعد از دو سال مدارس باز شود و درس و مشق به روال قبل بازگردد. اوضاع، ولی آنطور که انتظار داشتند پیش نرفته است.

مغازه‌های خالی از مشتری نوشت افزار

به سراغ چند مغازه لوازم التحریر رفتیم؛ از شلوغی روز‌های نزدیک مهر خبری نبود. فروشنده‌ای گفت: امیدمان به اواخر شهریور بود تا دانش آموزان برای خرید نوشت افزار مراجعه کنند و بعد از دو سال شیوع کرونا و رکود کسب و کارها، فروشی داشته باشیم.

او ادامه داد: بیشتر اقلام ما ایرانی است و کیفیت مناسب و طرح‌های متنوعی دارد، اما گرانی سبب شده، خریدار زیادی نداشته باشند.

در مغازه دیگری فروشنده میانسال گفت: صنف لوازم التحریری افرادی فرهنگ دوست هستند و به دلیل علاقه شان و نه بر اساس درآمدشان در این شغل ماندگار شده اند.

او افزود: بعد از دو سال انتظار فرصت خوبی بود تا درآمدی داشته باشیم، اما قیمت‌ها آنقدر بالاست که خانواده‌ها به خرید حداقل‌ها بسنده می‌کنند.

مغازه دار دیگری می‌گفت: در سال‌های گذشته دست کم دفاتر تعاونی با قیمت کمتر در اختیار مغازه‌ها قرار می‌گرفت، اما امسال خبری نیست.

خرید  لوازم التحریر

به دنبال قیمت کمتر در فروشگاه‌های بزرگ

به یکی از فروشگاه‌های بزرگ کتاب و نوشت افزار رفتیم و با تعدادی از دانش آموزان و والدینشان گفتگو کردیم.

یکی از دانش آموزان گفت: دفتر، مداد و خودکار خریده ام آن هم از نوع ایرانی که از طرح و کیفیتشان راضی هستم.

او گفت: یکسری از نوشت افزار را از قبل در خانه دارم و فقط اقلام ضروری را تهیه کردم.

دانش آموز دیگری که برگ جزوه و دفتر خریده می‌گوید: سال‌های قبل تعداد بیشتری می‌خریدم، اما قیمت‌ها بالاست و نمی‌خواهم خانواده ام را تحت فشار قرار بدهم.

مادری که فرزندش را برای خرید نوشت افزار به این فروشگاه آورده بود گفت: قیمت‌ها اینجا بهم بالاست، اما به هر حال بهتر از مغازه هاست.

خانم دیگری گفت: برای خرید نوشت افزار باید بودجه قابل توجهی اختصاص بدهیم و ناچار فقط اقلام ضروری را می‌خریم.

شهروندی که با سبدی از نوشت افزار در یکی از بازار‌های روز شهرداری تردد می‌کرد گفت: دو بچه مدرسه‌ای دارم و باید اقلام مورد نیازشان را خریداری کنم، به اینجا آمدم شاید بتوانم با قیمت‌های مناسبی خرید کنم.

مغازه لوازم التحریر

فروش پر رونق نوشت افزار در بازار‌های روز شهرداری اصفهان

جشنواره «ماه مدرسه» از اول شهریور در بازار‌های روز شهرداری اصفهان آغاز شده و تا پانزدهم مهر ادامه دارد. این را امیرحسین ماه‌آورپور مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان گفت و اضافه کرد: در این جشنواره انواع نوشت‌افزار ایرانی از قبیل کاغذ A۴ و کلاسور، دفتر، چسب، مداد و خودکار با ۱۵ تا ۳۵ درصد تخفیف به خریداران عرضه می‌شود.

او بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره، ایجاد تعامل مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است تا قدرت خرید شهروندان افزایش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان ضمن اظهار خرسندی از استقبال شهروندان افزود: در نظر داریم این برنامه را در طول سال تحصیلی هم ادامه دهیم.

بهار خزان زده کسب و کار واحد‌های نوشت افزار

سید محمدرضا اعتصامی رئیس اتحادیه لوازم التحریر و کتابفروشان اصفهان اظهار کرد: پایان تابستان بهار کسب و کار واحد‌های صنفی فروش نوشت افزار بوده، اما مردم این روز‌ها به خرید‌های کم اکتفا می‌کنند.

او با اشاره به تعطیلی صد واحد صنفی نوشت افزار در دوران دو ساله همه گیری کرونا عنوان کرد: رکودی که در این دوره ایجاد شد سبب شد ۲۰ درصد از واحد‌های صنفی تقاضای ابطال پروانه کارشان را بدهند و به مشاغل دیگر روی آورند.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و کتابفروشان اصفهان، نمایشگاه ها، فروشگاه‌ها و بازار‌های روز را از مقصران رکود کسب و کار واحد‌های خرد دانست.
اعتصامی ادامه داد: در آستانه فصل بازگشایی مدارس، برخی از واحد‌های آموزشی هم نمایشگاه‌های عرضه لوازم التحریر، کیف و کفش برپا می‌کنند در حالی که طبق قانون، مدارس حق کار اقتصادی ندارند.

او از نظارت بر قیمت و کیفیت اقلام عرضه شده در واحد‌های صنفی خبر داد و افزود: شهروندان در صورت مشاهده تخلف یا گران فروشی می‌توانند با اتحادیه کتاب و لوازم التحریر اصفهان تماس بگیرند.

نوشت افزار فروشی

اهدای نوشت افزار به دانش آموزان کم بضاعت

در این میان آموزش و پرورش استان اصفهان به کمک بسیج سازندگی به میدان آمده  و تلاش کرده با تهیه بسته‌های نوشت افزار، دست کم از مشکلات خانواده‌های کم بضاعت کم کند.

در این زمینه محمدرضا ابراهیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از توزیع هزار و ۳۰۰ بسته نوشت افزار و اقلام آموزشی میان دانش آموزان مناطق کم برخوردار استان خبر داد.

او اضافه کرد: بر اساس طرح‌های «قرارگاه جهادی تربیتی» و «بهره آموزشی برابر» ابلاغی وزارت آموزش و پرورش، در مرحله اول، تعدادی دستگاه زیراکس و نیمکت به مدارس ارسال و هزار و ۳۰۰ بسته نوشت افزار بین دانش آموزان نیازمند توزیع شد.


مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: آموزش و پرورش با همکاری بسیج فرهنگیان در قالب طرح نذر خدمت، به دانش آموزان مناطق محروم، خدمات آموزش و مشاوره رایگان ارائه می‌کند.

خانواده‌ها ناچارند با وجود گرانی برخی اقلام ضروری را برای فرزندان دانش آموزشان خریداری کنند و عجیب نیست اگر سراغ مکان‌هایی بروند که این اقلام را با قیمت مناسب تری عرضه می‌کنند. در این بین کاش تدبیری می‌شد تا شاغلان صنف نوشت افزار هم می‌توانستند از این فرصت برای بازگرداندن رونق به کسب و کارشان استفاده کنند.

گزارش از اسماء جابری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۸:۵۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
مسئولین اصلا نظارت ندارن به فروشنده های اجناس ضروری و خوراکی هر کی یه قیمت میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
چه فایده اجناس ایرانی کیفیت نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
به جای اینکه کمک کنند به پیشرفت کشور ؛ یه کاری کردند که مردم نتونند نفس بکشند
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
خوشبختانه همه اجناس ایرانی شده ولی ای کاش قیمت کیف و کفش هم که گرون شده پیگیری می کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
چه خبر شده انقدر گرون کردید خدا ازتون نگذره
United States of America
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
ممنون واقعا که درد جامعه را از این طریق به گوش مسئولین می‌رسونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
با این وضعی که داره پیش میره کشور رو به بی سوادی میره
United States of America
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
واقعا باید به حال مردم افسوس خورد کاش دولت یک فکری می‌کرد حداقل بتونیم برای بچه هامون لوازم التحریر بخریم
United States of America
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
قیمت ها بالا هست اما خوشبختانه بیشتر اجناس ایرانی شده و حمایت از کالای ایرانی مهم ترین کاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
در بازارهای روز کوثر ارزان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
لوازم التحریر فوق العاده گرون شده نمی دونم چه جوری بچه هامو بفرستم مدرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
دفتر و مدادی که پارسال ارزون بود و دولتی بود الان دیگه تو بازار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
کاش دولت فکری به حال مردم می‌کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
قیمت ها بالا رفته و قدرت خریدمون کم شده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
من خودم فروشنده بازارم اصلا فروش نداره و مجبور هستم تغییر شغل بدم
آخرین اخبار