اصلاح الگوی کشت در همدان با حداقل امکانات و بیشترین بهره وری

جهاد کشاورزی با تغییر الگوی کشت براساس علم و فناوری با کمترین امکانات ، بیشترین بهره وری را از زمین‌های کشاورزی داشته باشد.

استاندار همدان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: آموزش و مکلف کردن کشاورزان به بهره گیری از علم و فناوری از وظایف جهاد کشاورزی است بر همین اساس از جهادکشاورزی برای تحقق تغییر الگوی کشت موجب فراهم کردن زمینه‌های کشت گلخانه‌ای شده است باید قدردانی و حمایت کرد.

علیرضا قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه کارسازترین تدبیر در خصوص رفع مشکلی بی آبی استان همدان مدیریت مصرف آب کشاورزان است گفت: جهاد کشاورزی برای کوتاهی در مدیریت مصرف آب کشاورزان باید پاسخگو باشد و نحوه استفاده صحیح از آب را به کشاورزان آموزش دهد که در این زمینه کوتاهی‌ شده است.

او با اشاره به بازدید‌ به عمل آمده در یک ماه اخیر از زمین‌های کشاورزی اطراف همدان گفت:همه زمین‌های کشاورزی در همدان از جمله در ده پیاز، گنج تپه، انصار الامام و امزاجرد و خالق وردی کبودرآهنگ غرقابی شده اند و با بی تدبیری آب گوارا در زمین‌های کشاورزی رها شده است و برداشت سیب زمینی را به تاخیر می‌اندازند و از زمین و آب به عنوان سردخانه استفاده می‌کنند.

استاندار گفت: این ماموریت مهم جهاد کشاورزی، دستگاه‌های نظارتی و دفتر اقتصادی استانداری است که تغییر الگوی کشت، دوره کشت و آیش را در دستور کار کشاورزان قرار دهند.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود تصریح کرد: جهاد کشاورزی موظف است کشاورزان را  تعلیم دهد تا با کمترین میزان آب بیشترین بهره وری و بهره برداری را داشته باشد و با نصب کنتور‌های هوشمند مصرف آب را کنترل کند.

او گفت: استان همدان ظرفیت مناسبی برای کشت محصولات کم آب بر مانند پسته و زعفران، کلزا و گشنیز دارد که با حمایت‌های دولت و مصرف کمترین مقدار آب بالاترین درآمد، بهره وری و ارزش افزوده عاید استان می‌شود.

استاندار از کشاورزان همدانی بابت نذر آب، همراهی ایثارگرانه در دوران کم آبی و در اختیار قرار دادن چاه‌ها برای مصارف شهری قدردانی کرد.

قاسمی فرزاد خاطرنشان کرد: در استان ۶۷ شرکت فعال دانش‌بنیان فعالیت دارد که ۱۳ شرکت از آن‌ها امسال به ثبت رسیده است.

او گفت: شرکت برق استان در دوران بحران کم آبی در  برق رسانی به چاه‌ها و نصب ترانس برق با اقدامات جهادی و تسریع در امور پای کار بودند که باید حمایت ویژه شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار