اختصاص بیش از ۵۶ میلیارد ریال اعتبار به طرح موزه میراث روستایی گلستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی گلستان اختصاص بیش از ۵۶ میلیارد ریال اعتبار به طرح موزه میراث روستایی و عملیات اجرایی مرحله اول آن خبر داد.

 محمدجواد ساوری گفت: عملیات اجرایی این مرحله از طرح موزه میراث روستایی گلستان با هدف تسریع در اجرای مرحله نخست آن، با اختصاص اعتبار ۵۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی از منابع ملی و استانی آغاز شد.

او ادامه داد: دوباره چینی دو سازه روستایی تِلار و خانه دنکوب بااعتبار ۳۰ میلیارد ریال ازجمله اقدامات پیش‌بینی‌شده برای عملیات اجرایی این مرحله از  طرح است. 

ساوری گفت: همچنین اجرای الحاقات سازه خانه قلندر آیش شامل طویله و تنور و ایجاد مسیر دسترسی به طول ۱۰۰۰ متر بین سازه‌های مختلف طرح بااعتبار ۲۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای عملیات اجرایی این مرحله از  طرح پیش بینی شده است.

او گفت: تِلار، سازه‌ای کاملا چوبی با قدمت ۱۰۰ سال از روستای کوهپایه‌ای جفاکنده شهرستان بندرگز و خانه دنکوب نیز که قدمت آن به ۱۵۰ سال قبل بازمی‌گردد مربوط به روستای کوهستانی آلستان شهرستان علی‌آبادکتول است.

ساوری گفت:برای اجرای موزه میراث روستایی گلستان بیش از ۱۰۰ روستا در سطح استان با بیش از ۴۰ گونه معماری شناسایی و مستندسازی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: در مرحله اول اجرای این طرح ۵ سازه روستایی از ناحیه جلگه‌ای و کوهپایه‌ای استان اجرا و بهره‌برداری می‌شود.

او  با بیان این‌که برای اتمام کامل مرحله نخست طرح که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار موردنیاز است، گفت: ساخت پارکینگ، سر درب ورودی، حصارکشی، تکمیل عملیات زیرساختی همچون آب و برق، ساخت انبار و… از برنامه‌های اجرایی باقی‌مانده این مرحله است.

ساوری افزود: تاکنون و طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ برای این طرح ۱۱۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال هزینه شده است که از این میزان ۹۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از منابع ملی و ۲۲ میلیارد ریال از منابع استانی تامین شده است.

موزه میراث روستایی گلستان که دومین مدل در نوع خود در کشور است و با برآورد اولیه ۵۰۰ میلیارد ریال به مساحت ۵۰ هکتار در زون فرهنگی پارک جنگلی قرق در حال اجرا است که باهدف حفظ، نگهداری، احیای میراث فرهنگی روستایی اعم از ملموس و ناملموس در سطح استان گلستان راه‌اندازی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.