محمد(ص)، پیامبری برای تمام دوران ها/ ایها المزمل قُم!

۱۷ ربیع الاول سال عام الفیل در شهر مکه و در خاندان بزرگ قریش کودکی چشم به جهان گشود که نام آورترین پیامبر الهی وعهده دار امانت خلیفه اللهی در زمین شد.

محمد(ص) نام این پسر زیبا رو و خوش قدم بود، کسی که همزمان با تولدش برکت به زمین و آسمان داده شد و کاخ‌های ستم همزمان با تولد او فروریخت.

محمد از پدری خوش قلب و موحد به نام عبدالله و مادری باتقوا و عفیف به نام آمنه بنت وهب پا به عرصه وجود گذاشت. در بدو تولد از نعمت وجود پدر محروم بود و مادرش تا سن ۶ سالگی این کودک را با کمک دایه‌ای که در نبود شیر برای مادر محمد (ص)، از سوی پدر بزرگش عبدالمطلب انتخاب شده بود؛ بزرگ کرد.

کودکی مهربان و محبوب قلب همگان

مهربانی خاصی که با محمد (ص) بود و توجهش به دیگران دلیل خوبی بود تا محبوب قلوب همه حتی دشمنانش باشد،

او بعد از مرگ پدربزرگش همراه با عمویش به داد وستد تجاری مشغول شده و راه ورسم تجارت آموخت.

در سن جوانی در کنار تجارت همراه با عمویش به شغل مقدس شبانی می‌پرداخت تا فرصتی را برای تنها شدن و دور شدن از جمع مردم روزگار پیدا کند، شب‌ها را به غار حرا می‌رفت تا ساعاتی از شب را در سکوت به مکنونات قلبی اش بپردازد، حس عجیبی دائما با او بود حسی مهربان که او را به خود جذب می‌کرد و خلصه شب نیز بر این حالت روحی زیبا می‌افزود و در نهایت درست در ۴۰ سالگی محمد (ص) از سوی خدایش به امر خطیر نبوت برگزیده شد و اینجا آغاز راهی سخت برای آخرین پیامبر الهی بود.

حضور پیامبر در غار


یهود دشمن شماره یک پیامبر (ص)

از همان بدو تولدش خطری بزرگ به نام یهودیان تندرو وجود مبارکش را تهدید می‌کرد، کاهنان یهودی که از مدت‌ها قبل و در کلام حضرت موسی (ع) و حضرت  عیسی (ع) به دنبال فرزندی از نسل عرب که آخرین پیامبر الهی و برپاکننده عدل الهی و برهم زننده کژی‌ها بود، می‌گشتند با نشانه‌هایی که در شب ۱۷ ربیع الاول در آسمان دیدند و نیز پیگیری‌های مختلف، محمد(ص) را درست در سفر بازگشت از مدینه که در سن ۶ سالگی و در کنار مادرش رخ داد، پیدا کردند هر چند که با رشادت‌های عموهایش ابوطالب و حمزه و دیگران نتوانستند خطری برای پیامبر(ص) ایجاد کنند؛ اما، این تهدید همواره در زندگی پیامبر (ص) وجود داشت. 

تولد در میان مردمی مشرک و بدوی

اما، محمد که به سبب زیبایی ظاهر و فصاحت و بلاغت خاصش بین اطرافیانش معروف بود، کودکی همراه با سختی داشت بعد از مرگ مادرش در ۶ سالگی یکی دو سال بعد نیز پدر بزرگش که بزرگ‌ترین حامی وی بود را از دست داد؛ اما، عموی بزرگوارش ابوطالب نگذاشت پیامبر(ص) در میان دشمنانش تنها بماند و تا زمان مرگ از وی حمایت کرد و بعد از مرگش نیز علی بن ابیطالب (ع) از وجود مبارک پیامبر(ص) حفاظت می‌کرد.

حضرت محمد (ص) در جامعه مشرک شبه جزیره عربستان به دنیا آمد؛ اما، از بت‌پرستی و نزدیک شدن به زشتی‌های رفتاری رایج در جامعه پرهیز می‌کرد، او همواره با خلق نیکویش تلاش می‌کرد تا مردم جاهل آن زمان را متوجه وجود خدایی کند که بر تمام لحظات زندگی احاطه دارد؛ اما، نادیدنی است.

پیغمبر اسلام

اسلام، دینی جهانی 

حضرت محمد پس از ۱۳ سال دعوت به اسلام در مکه، به مدینه رفت و این هجرت، مبدأ تاریخ اسلامی شد.

با کوشش پیامبر (ص) تقریبا تمام شبه جزیره عربستان در زمان حیات او به اسلام گروید.

در دوره‌های بعد، گسترش اسلام ادامه یافت و به تدریج اسلام دینی جهانی شد.

پیامبر (ص) به مسلمانان سفارش کرد که پس از وی به قرآن و اهل بیت (ع) او پناه ببرند و از آن دو جدا نشوند.

انک علی خلق عظیم

بارزترین ویژگی اخلاقی نبی مکرم اسلام، اخلاق نیکوی ایشان بود.

انک علی خلق عظیم آن گونه که قرآن دلیل گرایش بالای افراد به پیامبر (ص) را خلق وخوی مهربان وی ذکر کرده است و در جایی از قرآن آمده است: بی گمان؛ اگر، خلق خوی مهربان تو نبود، شاید کسی جذب تو نمی‌شد.

پیغمبر اسلام

در زمان پیامبر بخش اعظمی از جامعه بدوی عربستان و دیگر بلاد تحت تسلط اسلام درآمد و در بازه‌ای از زمان، اسلام دین برجسته و برتر الهی مطرح بود.

زمان هجرت پیامبر(ص) مشرکان مکه از قبل نقشه قتل وی را طراحی کرده بودند؛ اما، به امر الهی پیامبر (ص) از این واقعه آگاه شد و با جان فشانی امیرالمومنین  (ع) که در سن جوانی بود، پیامبر از این خطربزرگ رها شده و به مدینه هجرت کرد؛ حتی، تاریخ اشاره‌هایی به حضور برخی نفوذی‌های دشمن در کنار پیامبر دارد؛ اما، پیامبر (ص)  در این واقعه جان سالم به در برد.

هزینه عطرپیامبر از هزینه غذایش بیشتر بود

در وصف رفتار و صفات پیامبر (ص) گفته‌اند که اغلب خاموش بود و جز در حد نیاز سخن نمی‌گفت.

هرگز تمام دهان را نمی‌گشود، بیشتر تبسم داشت و هیچ‌گاه به صدای بلند نمی‌خندید، چون به کسی می‌خواست روی کند، با تمام تن خویش برمی‌گشت.

به پاکیزگی و خوشبویی بسیار علاقه‌مند بود، چندان‌که چون از جایی گذر می‌کرد، رهگذران پس از او، از اثر بوی خوش، حضورش را درمی‌یافتند و می‌گفتند محمد (ص) از این رهگذر گذشته است؛ حتی، عنوان شده که هزینه عطر پیامبر اسلام (ص) گا‌ها از هزینه غذای ایشان بیشتر می‌شد! و امروزه دلیل این مساله ارتباط عطر‌های سالم با قلب سالم ذکر شده است و اینکه گرمای ساطع شده از عطر‌های گرم می‌تواند قلب را تقویت کرده و برخلق نیکوی افراد بیفزاید.

پیغمبر اسلام

در کمال سادگی می‌زیست، بر زمین می‌نشست و بر زمین خوراک می‌خورد و هرگز تکبر نداشت.

هیچ‌گاه تا حد سیری غذا نمی‌خورد و در بسیاری موارد، به‌ویژه آنگاه که تازه به مدینه درآمده بود، گرسنگی را پذیرا بود. با این‌همه، چون راهبان نمی‌زیست و خود می‌فرمود که از نعمت‌های دنیا به حدکفایت بهره گرفته، هم روزه داشته و هم عبادت کرده است.

رفتار او با مسلمانان و حتی با متدینان به دیگر ادیان، روشی مبتنی بر شفقت و بزرگواری و گذشت و مهربانی بود.

سیرت و زندگی او چنان مطبوعِ دلِ مسلمانان بود که تا جزئی‌ترین گوشه‌های آن را سینه‌به‌سینه نقل می‌کردند و آن را امروز هم سرمشق زندگی و دین خود قرار می‌دهند.

امیرمؤمنان (ع) در توصیف سیمای پیامبر (ص) می‌فرماید: هر کس بدون آشنایی قبلی او را می‌دید، هیبتش او را فرامی‌گرفت. هر کس با او معاشرت می‌کرد و با او آشنا می‌شد ،دوستدار او می‌شد

. پیامبر نگاهش را میان یارانش تقسیم می‌کرد و به هر کس به‌اندازه مساوی نظر می‌افکند.

هرگز رسول خدا (ص) با کسی دست نداد که دستش را از دست او بردارد، جز آنکه آن طرف ابتدا دستش را بکشد. 

پیغمبر اسلام

و امروز تولد چنین پیامبری از جنس نور و مهربانی است که همزمان شده  با تولد سرسلسله مذهب تشیع، امام ششم شیعیان و زنده کننده دین جدش پیامبر (ص)  بعد از سال‌ها خفقان و فشار دشمنان برای به انزوا کشاندن پیروان راستین پیامبر (ص)، امام صادق (ع) همان کسی که دانشگاه تشیع را راه اندازی و بیش از ۴ هزار شاگرد با واسطه و بدون واسطه تربیت کرده و تحویل جامعه اسلامی داد.

امام صادق (ع)

قرآن کریم درسوره کوثر نیز پاداش پیامبر (ص) را خیر کثیر ذکر کرده اند که برخی افراد علت این مساله را ادامه دار بودن نسل پیامبر اسلام (ص)  می‌دانند.

طی سال‌های اخیر همواره تلاش شده تا از طریق فیلم و تصویر بخش‌هایی از زندگی پیامبر (ص) را شبیه سازی کنند و قوی‌ترین اثر که جز پرهزینه‌ترین آثار به سبب بین المللی بودن عوامل ساخت، فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجید مجیدی است که پیشینه تحقیقاتی قوی داشته و با استفاده از جلوه‌های ویژه تصویری و تدوین و لباس و موسیقی حرفه‌ای اثری جهانی پیش روی نگاه مردم جهان گذاشته است.

این اثر زیبا در تعدادکثیری از کشور‌های جهانی به فروش رفت و جزو مفاخر فیلمسازی ایران محسوب می‌شود.

محمد رسول الله

امروز ۱۷ ربیع الاول است و سالروز میلاد فخر کاینات محمدبن عبدالله و نواده اش امام جعفربن محمد (صادق) است؛ اما از آنجایی که روایات در خصوص میلاد پیامبر (ص) نزد اهل سنت و تشیع متفاوت بود، فاصله بین این دو روایت را هفته وحدت امت اسلام نام گذارده اند و همه ساله جشن‌های باشکوهی در بلاد اسلامی بین ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول برگزار می‌شود.

تولد پیامبر

و چه زیباست که بگوییم ایها المزمل( ازالقاب و اسماء نبی )  قم (برخیز) همه انسان ها همچنان تشنه هدایت های تو هستند و امروز اسلام دینی جهانی شده است و تو پیامبری برای همه دوران ها هستی. 

میلاد پیامبر رحمت و صادق آل محمد(ع) این دو  انسان بزرگ و موثر در رونق دین اسلام بر پیروان ایشان مبارک باد.

 یادداشت از  مرضیه السادات حسینی راد

برچسب ها: ربیع الاول ، رسول خدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۰۳ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
السلام علیک یا رسول الله ص مددی. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. اللهم عجل لولیک الفرج. التماس دعا و صلوات.
آخرین اخبار