اصلاح سبک زندگی راه‌حل درمان پوکی استخوان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، بر اصلاح سبک زندگی برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان تاکید کرد.

محمد جعفرزاده با اشاره به اینکه ۲۰ اکتبر با عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است، گفت: در ایران نیز با توجه به اهمیت این بیماری، هفته‌ای با عنوان هفته ملی پوکی استخوان نامگذاری و در همین راستا پویشی همگانی در کشور از ۲۶ مهرماه لغایت ۲ آبان ماه با شعار «برای سلامتی خود قدم برداریم» شروع شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: بیماری پوکی استخوان بیماری شایع متابولیک استخوان‌ها است که به علت کاهش توده استخوانی رخ داده و در بین افراد بالای ۵۰ سال در سراسر جهان، از هر ۳ زن و از هر۵ مرد یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را در طول عمر باقی‌مانده خود تجربه خواهند کرد.

جعفرزاده تصریح کرد: این بیماری علائم قابل توجهی ندارد و به‌عنوان بیماری خاموش شناخته می‌شود، از مهم‌ترین علائم آن می‌توان به شکستگی خود به خود استخوان‌ها با کمترین ضربه اشاره کرد که به میزان بالایی در گردن ران و لگن و ستون مهره‏‌ها ایجاد می‌شود.

پوکی استخوان در زنان شایع‌تر است

او عوامل زمینه ساز این بیماری را بالا رفتن سن، عدم تحرک، رژیم غذایی فاقد کلسیم، مصرف برخی دارو‌ها مانند کورتیکو استروئید، مصرف دخانیات، به میزان مناسب در معرض نور خورشید قرار نگرفتن و نیز زمینه‌های ارثی و عوامل ژنتیکی دانست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه خانم‌ها به میزان بالاتری نسبت به آقایان به این بیماری مبتلا می‌شوند ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری در خانم‌ها به دوره یائسگی مربوط می‌شود.

جعفرزاده تاکید کرد: برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان همه مردم می‌توانند با داشتن سبک زندگی سالم شامل رژیم غذایی مناسب و غنی از کلسیم، مصرف ویتامین D و انجام تمرینات ورزشی منظم برای تحمل وزن و ورزش‌های استقامتی، به‌خصوص از دوران نوجوانی، در جهت استحکام بافت استخوان اقدام کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.