تبدیل وضعیت نیرو‌های شهرداری های کرمانشاه در پیچ و خم آزمون استخدامی

برای استخدام رسمی افراد در شهرداری و تبدیل وضعیتشان نیاز به مجوز وزارت کشور است که هرسال سهمیه‌ای درنظر گرفته و آزمونی انجام می‌شود.

شهرداری کرمانشاه یک نهاد عمومی، اما غیردولتی در شهر کرمانشاه است. این نهاد عمومی مسئولیت اداره کلانشهر کرمانشاه را به عهده دارد. مدیریت این سازمان با شهردار کرمانشاه است که از طریق آرای شورای اسلامی شهر کرمانشاه انتخاب می‌شود.

شهرداری کرمانشاه، شامل ۸ منطقه‌ است و ادارۀ مناطق شهری آن به عهده شهردار هر منطقه می‌باشد. بودجۀ شهرداری از بودجۀ دولتی کلانشهرها، درآمد‌های نقدی و غیرنقدی خود شهرداری و نیز عوارض پرداختی شهروندان کرمانشاهی تأمین می‌شود.

نادر نوروزی در جلسۀ ۲۱ آذر ۱۴۰۰ شورای شهر کرمانشاه به سمت شهردار این شهر انتخاب شد و هم‌اکنون این سمت را بر عهده دارد.

در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در جریان مراسم تودیع سعید طلوعی شهردار سابق کرمانشاه اعلام شد که بودجۀ کرمانشاه تا قبل از قرار دادن این شهر در فهرست کلانشهر‌های ایران ۸۰۰ میلیارد تومان بوده‌ است. این رقم پس از کلانشهر اعلام شدن کرمانشاه به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. در همین مراسم اعلام شد که شهرداری کرمانشاه ماهیانه ۴۵ میلیارد تومان بابت حقوق پرسنل شهرداری پرداخت می‌کند.

بیش از ۱۸۰۰ نفر در شهرداری مشول به کار هستند

هایده شیرزادی مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه در خصوص شرکت بازیافت گفت: در بخش پردازش و بازیافت زباله تعداد نیرو‌های کارخانه بازیافت و دفتر ۱۶۵ نفر هستند، اما شهرداری پرسنل خدمات و فضای سبز را که قبلاً با شش پیمانکار کار می‌کردند زیر نظر شرکت بازیافت آورده تا ساماندهی شوند که حدود ۱۸۰۰ نفر هستند.

وی گفت: شرکت بازیافت قبلا مستقل بود و بنده سهامدار آن بودم به دلایل مختلف سهام شرکت را کلاً در زمان طلوعی به شهرداری واگذار کردم و جذب نیرو‌ها بر عهده خود شهرداری قرار گرفت.

شیرزادی در خصوص گلگی برخی نیرو‌ها که عنوان کردند حقوقی که از طرف شهرداری به حساب آن‌ها واریز می‌شود مبلغی از آن توسط پیمانکار بخش خصوصی کسر می‌شود گفت: این موضوع صحت ندارد و تمام حقوق طبق اداره کار، سنوات، بیمه، عیدی، حق اولاد پرداخت می شود و چیزی به حساب پیمانکار واریز نمی شود و ریالی کم نمی‌شود.

وی گفت: قبلاً پیمانکارانی بودند که متاسفانه کوتاهی کردند اماکسانی که زیر مجموعه شرکت ما بودند ریالی از آن‌ها کم نمی‌شود.

شیرزادی افزود: حدود ۱۷ الی ۱۸ میلیارد تومان حقوق این ۱۸۰۰ نفر نیروی شهرداری در ماه است. فقط امیدواریم با توجه به مشکلات اقتصادی برای این دسته از پرسنل بخشی به عنوان فوق العاده، کارانه و کمک معیشتی به آن‌ها تعلق گیرد، البته چندین بار هم درخواست دادیم امیدواریم با تامین اعتبار از سوی شهرداری امکان پذیر شود.

وی افزود: برنامه‌ها و گفتگو‌هایی قرار است در شورا مطرح شود که مبلغی به عنوان ماهانه برای کمک معیشتی افرادی که در بخش رفت و روب ساعتی بیشتر کار می‌کنند بر اساس سختی کار در نظر گرفته شود.

شهرداری کرمانشاه

تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری‌ها به هیات دولت ارائه شده است؟

مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سال گذشته در استان کاشان اعلام کرد این سازمان آیین‌نامه‌ای در خصوص تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری‌ها به هیات دولت ارائه کرده که در حال ارسال به مجلس شورای اسلامی است و این افراد بدانند به هیچ وجه آنان را رها نخواهیم کرد.

تعدادی نیرو‌های بازیافت و فضای سبز شهرداری عنوان کردند سال گذشته رئیس جمهور دستور پیگیری تبدیل وضعیت را داده و ابتدای سال هم استانداری کرمانشاه به شهرداری دستور داده وضعیت نیروی بازیافت ساماندهی شود، اما بعد از گذشت ۸ ماه هنوز هیچ اتفای از سوی شهرداری صورت نگرفته است.

سوال این است تبدیل وضعیتی که سال گذشته و امسال از آن صحبت شد به کجا رسید؟

امیر دولتشاهی مسئول روابط عمومی شهرداری کرمانشاه در خصوص تبدیل وضعیت نیرو‌ها گفت: این موضوع باید از طریق شورای شهر پیگیری شود. هنگامی که استانداری برنامه‌ای به شهرداری ابلاغ می‌کند شهرداری اجازه اجرای آن را نداد و باید زیر نظر شورای شهر مصوبات آن اجرایی شود.

وی گفت: هر قراردادی روال خود را دارد و برای رسمی شدن باید آزمون گرفته شود و نوع قرارداد کارگری کارمندی متفاوت است.

کاوه مردافکن معاون توسعه منابع انسانی شهرداری کرمانشاه در ادامه این موضوع گفت: در حال حاضر دستورالعمل تبدیل وضعیت ایثارگری داریم و هرکس که ایثارگر باشد تبدیل وضعیت می‌شود غیر از آن هنوز دستورالعمل جدیدی برای تبدیل وضعیت نیرو‌های دیگر وجود ندارد.

وی گفت: بحث دیگر در مجلس این است که کل شرکت‌های خدماتی باطل شود، اما فعلاً چیزی قطعی نشده و در حد حرف و بحث است و مجلس تصویب نکرده است.

شهردار معمول و مکلف به تامین فضا برای نیروی‌های بازیافتی است

حیدریان سخنگوی شورای شهر کرمانشاه موضوع را ادامه داد و گفت: شورا مرجع نظارتی است بحث اجرا به مدیریت شهری بستگی دارد و شهردار معمول و مکلف به تامین فضا برای نیروی‌های بازیافتی است.

حیدریان افزود: شهردار هم حسن نیت خود را دارد تا اداره‌ای شبیه جذب نیروی انسانی شهرداری تهران به وجود بیاید. آنجا همه به یک شکل ورود پیدا می‌کنند، اما اینجا چندین قرارداد وجود دارد، نوین یک، نوین ۲ و بازیافت و... که متاسفانه بد است.

وی افزود: شهردار به دنبال این است که همه به صورت یک قرارداد واحد در بیایند و نوع پرداختی و قرارداد در آینده به یک شکل شود و انشالله بر اساس سنوات تاهل، مدرک تحصیلی حقوق واریز و عدالت برقرار شود.

حیدریان ادامه داد: در حال حاضر شرایط قراردادهای پرداختی سخت است و تمام تلاش بنده و همکاران این است که انسجام در پرداختی‌ها به وجود بیاید، اما شهرداری ماهانه ۷۰ میلیارد تومان پرداختی دارد و این موضوع بار حقوقی به شهرداری وارد می کند و باید منابع تامین شود.

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه گفت: برای استخدام رسمی افراد در شهرداری و تبدیل وضعیتشان نیاز به مجوز وزارت کشور است که هرسال سهمیه‌ای درنظر گرفته و آزمونی انجام می‌شود که سال گذشته پس از آزمون ۲۴۴ نفر تغییر وضعیت پیدا کردند.

وی گفت: بر اساس قانون ایثارگران کسانی که مستندات ایثارگری داشته باشد تغییر وضعیت پیدا می‌کنند بجز این ۲ مورد تغییر وضعیت رسمی اصلا در اختیار شهرداری نیست.

نوروزی افزود: سال گذشته آزمون برگزار شده و سال آینده نیز اگر سهمیه‌هایی وجود داشته باشد برگزار می‌شود و در مورد ایثارگران نیز تغییر وضعیت انجام می‌شود.

کلیت ماجرا را که نگاه کنی خوب است، اما رفتگری که ۲۰ یا حتی بیشتر در شهرداری با مدرک خواندن و نوشتن مشغول به کار است آیا گرفتن  آزمون دردی از دردهایش دوا می کند؟

گزارش از شهره دانشیار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
یک کارگر
۲۳:۳۵ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پارتی دارها از بازیافت به نوین میرون حقوقشون هفده میلیون میشود اما بی پارتی ها همون ده میلیونه.این انصاف نیست شخصی که سه ماه آمده سرکار هفده یا بیشتر بگیره و تعطیلات اضافه بگیره اما بنده تعطیلات روز عید روز سیزده یا روز عاشورا تاسوعا جمعه سرکار باشم ده میلیون بگیرم بعضی اشخاص تا ساعت دو کار میکنن بنده تا پنچ بعضی ها اضافه کار دارن ۱۸۰ ساعت بنده هیچ این عدالت نیست این وجدان نیست شخص هستش ساعت میزنم بجای کار در شهرداری مسافرکشی می‌کنه تا غروب اصلا سرکار نیست اما سربرج حقوقش بیشتراز من است کدام قانون جواب گوی آقای که جدول حل میکنی حقوقت بیشتراز جدول پاک کن هست یکم به کارگران برسیم شب یلدا به بعضی پنصد و یک میلیون کارت هدیه دادین به بنده سیصد این چیه به نظر شما این قانونه