کنجکاو‌ها چه سوالاتی می‌پرسند؟

همیشه چیز‌هایی پیدا می‌شوند که دانسته‌های ما را به چالش می‌کشند.

نوجوانی، وقت سوال کردن و قانع نشدن است در این سن‌وسال دنیا را با عینک «چرا؟»، «کی گفته؟» و «چطور؟» می‌بینیم. فرقی هم ندارد دنیایی که در آن چندوچون می‌کنیم، عالم موضوعات فلسفی و انتزاعی باشد یا واقعیت‌های زندگی روزمره که همه بر سر بدیهی بودن آن‌ها اتفاق‌نظر دارند. لازم است دلیل چیز‌ها را خودمان بفهمیم، حتی اگر با موضوعات ساده‌ای مثل موارد زیر سروکار داشته‌باشیم.


بیشتربخوانید


چرا فرمان خودرو چسبنده است؟

تا حالا فکر کرده‌اید که فرمان خودرو چرا همیشه چسبناک است؟ فرمان خودرو معمولا با چرم مصنوعی پوشانده می‌شود، ماده‌ای که مواد روی سطح پوست شامل عرق، کرم و... را به‌راحتی به خودش جذب می‌کند. این مواد درطول زمان روی فرمان انباشته و باعث ایجاد چسبندگی می‌شوند. خب چرا چرم طبیعی جایگزین نمی‌شود؟ این ماده درمقایسه با چرم مصنوعی، قابلیت تنفس بیشتری در خود دارد، اما وقتی اشعه ماوراء‌بنفش به آن برخورد می‌کند، روغن‌های موجود در پارچه به سطح می‌آید و احساس چسبندگی در آن ایجاد می‌شود. حتی ممکن است سطح پارچه شروع به ترکیدن کند که ازنظر ظاهری، جلوه نامناسبی به فرمان می‌دهد.

فوت کردن غذا چطور آن را خنک می‌کند؟

سوال ساده‌ای به‌نظر می‌رسد، اما کسی می‌تواند توضیح بدهد دقیقا به چه دلیل وقتی غذا را فوت می‌کنید، خنک می‌شود؟ وقتی غذا را فوت می‌کنید، درواقع هوای هم‌دما با بدن‌تان را به بشقاب غذا می‌فرستید و ازطریق فرایند «همرفت»، آن را با هوای گرم جایگزین می‌کنید. همرفت هم که می‌دانید یعنی چه؟ انتقال گرما توسط حرکت توده مولکول‌ها در سیالات، ازقبیل گاز‌ها و مایعات.
خب غذای داغ توی بشقاب (یا سوپ توی کاسه و قهوه توی فنجان) اگر در اتاق به حال خودش رها شود، با انتقال انرژی به ظرف، به‌تدریج گرمای خود را ازدست می‌دهد، اما از آن‌جایی‌که هوای اطراف ظرف خنک‌تر است، فوت کردن به آن سرعت انتقال حرارت را افزایش می‌دهد.

چرا بچه‌آهو‌ها خال دارند؟

پوست قهوه‌ای بچه‌آهو‌ها با لکه‌های سفیدی پوشانده شده‌است که در آهو‌های بالغ دیده نمی‌شود. ماجرا چیست؟ آهو‌های کوچک در روز‌های اولیه زندگی‌شان بسیار بی‌دفاع و آسیب‌پذیر هستند. لکه‌های سفید روی زمینه حنایی بدن آن‌ها، تقلیدی است از تکه‌های نور خورشید که از لابه‌لای شاخ و برگ درختان به سطح زمین می‌تابد. به این‌ترتیب پوست منحصربه‌فرد بچه‌آهو‌ها به استتار آن‌ها کمک می‌کند تا وقتی که بتوانند روی پای خودشان بایستند. تاریخ مشخصی برای ریختن خز‌های خالدار و جایگزینی آن با پوست بالغ وجود ندارد، اما بیشتر منابع موافق‌اند که این فرایند معمولا درحدود سه یا چهارماهگی رخ می‌دهد. البته همه آهو‌ها هم لکه‌های روی پوست‌شان را ازدست نمی‌دهند.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.