انقلاب اسلامی و هنر باعث شکوفایی یکدیگر می‌شوند

نخستین جلسه از نشست‌های «اقالیم هنر» با موضوع بررسی و بازخوانی ابعاد هنر بوم‌گرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

نخستین جلسه از نشست‌های «اقالیم هنر» با موضوع بررسی و بازخوانی ابعاد هنر بوم‌گرای انقلاب اسلامی با سخنرانی سید حسین شهرستانی در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

سید حسین شهرستانی بیان کرد: از تمایز‌های انقلاب اسلامی تا انقلاب چپ و عصر مدرن نوع نگاهشان به بحث بومی است که در تفکر مدرن رویکرد ضد ملی و ضد بومی را به صورت همزمان شاهد هستیم که در ماهیت انقلاب‌ها خود را نشان می‌دهند.

شهرستانی گفت:از آن جا که انقلاب‌ها فرامقیاس هستند، ماهیت جهانی پیدا می‌کنند و دعوت جهانی می‌شوند. همچنین، آن چه در لحظات انقلابی در تاریخ برجسته می‌شود، هنر است و این لحظه، لحظه انفجار هیجانات و عاطفه عمومی است.

او ادامه داد: در لحظه انقلاب، علوم انسانی ماهیت جدید پیدا می‌کند، سامان تمدن به هم می‌ریزد و در میان اضلاع تمدنی آن چه زودتر حادث می‌شود، تحول در هنر است؛ به طوری که ما در لحظه انقلاب، اثر هنری را شاهد هستیم و این تحول، معمولاً از شعر شروع می‌شود و بعد به معماری و سینما می‌رسد که تشکیلات و امکانات بیشتری می‌طلبند و انقلاب اسلامی، لحظه قدسی عظیم است که با شعر انقلاب و موسیقی آغاز شد.

شهرستانی با بیان این که انقلاب را سبب شکوفایی هنر و هنر را سبب ماندگاری انقلاب دانست، افزود: از نظر بوم‌گرایی، تفاوت میان چپ و مدرنیست و انقلاب وجود دارد. اساساً نگاه مدرنیستی به زندگی طبیعی و سنتی پشت می‌کند و هنر انقلابی ضد سنت، مدرن و ضد تاریخ است، در حالی که در هنر انقلاب اسلامی در عین حال که نقطه ارجاعی به گذشته داشته ضد سنت نبوده است.

شهرستانی تأکید کرد: هنر انقلاب ایران، هم رجوع به سنت دارد و هم نقد سنت می‌کند و رویکرد انقلاب اسلامی نه توقف در سنت‌ها دارد و نه رجوع صرف به گذشته است. قرار نیست در هنر انقلاب اسلامی، سنت‌های ریشه‌دار جایگزین مناسکی شوند که بعد از انقلاب به وجود می‌آیند، در حالی که در مفهوم هنر چپ و هنر مدرن انقلاب، رجوع به سنت و فرهنگ بومی وجود ندارد؛ ولی وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی ایران، ایرانیت در فرهنگ ایرانی وجود دارد و هنر انقلاب اسلامی، هم توجه به سنت و هم بومی گرایی و ملیت و هم نگاه رو به جلو و آینده دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار