مدیر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان:

فرزند آوری نیازمند رفع موانع فرهنگی است

مدیر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: فرزند آوری به عنوان یکی از ضرورت‌های امروز جامعه در گام نخست نیازمند رفع گره‌های ذهنی و برطرف کردن موانع فرهنگی است.

مسعود مهدویان فرگفت: دیدگاه زوجین و افراد مجرد به دنبال باور‌هایی که در سال‌های متمادی نهادینه شده با اهداف فرزندآوری همخوانی ندارد از این رو نیازمند اصلاح و اجرای سیاست‌های تغییر رفتار هستیم.

فعال حوزه فرهنگی و اجتماعی بر این باور است در کشورمان موضوع جوانی جمعیت باید جزو سیاست‌گذاری‌های تغییر رفتار مردم قرار بگیرد.

او افزود: دوگانه‌های فکری مختلف مانند «فرزند کمی یا فرزند کیفی» در جامعه ما شکل گرفته که لازم است با استفاده از ظرفیت نخبگان برای کنارزدن آن‌ها اقدام کرد.

مهدویان فر با بیان اینکه قالب‌های فکری زوجین و افراد مجرد به همراه مسائل فرهنگی بر فرزند آوری تاثیر گذاشته است، افزود: اکنون ازدواج سفید، ازدواج در سنین بالا، انس با حیوانات و جایگزین کردن آن با فرزند پدیده‌های مرسوم اجتماعی شده است.

مدیر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان ادامه داد: ارزش گذاری‌های افراد مجردِ در آستانه ازدواج نیز این مساله را تشدید کرده است، به عنوان مثال در گذشته و بر اساس باور‌های دینی مادران دارای فرزند بیشتر سُتودنی بودند این در حالی است که اکنون هنگام انتخاب همسر به معیار‌های اشتغال زن و درآمد زن بیش از معیار «توانایی مادری» و «فرزندآوری» توجه می‌شود.

به گفته او، نیازمند برنامه ریزی آموزشی و فرهنگی برای رفع این ذهنیت‌ها هستیم و این مساله در اصفهان با توجه به شیب تند سالمندی و کاهش نرخ باروری باید در اولویت قرار بگیرد.

مهدویان فر ادامه داد: آموزش‌ها باید برای افراد مجرد، در آستانه ازدواج، زوجین بدون فرزند و دارای فرزند تقسیم بندی وبه تناسب نیاز‌های هر گروه ارائه شود.

مدیر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان به تدوین و تصویب قانون جوانی جمعیت اشاره و بیان کرد: این قانون تا حدودی توانسته موانع اقتصادی و فرهنگی را کنار بزند.

او با بیان اینکه قانونِ بدون نقص نداریم، افزود: قانون جوانی جمعیت با گذر زمان و رُخداد تغییرات فرهنگی متحول می‌شود و در آن عنوان شده است که پس از یک دوره زمانی مشخص باید مورد تجدید نظر و بازنگری قرار بگیرد، با این وجود توانسته بسیاری از موانع را در بخش حمایت‌های اقتصادی، پزشکی و درمانی برطرف کند.

مهدویان فر تاکید کرد: لازم است با ورود نهاد‌های متولی با ارائه آموزش‌های کافی برای دختران در آستانه ازدواج، مادران جوان و زوجین، فرایند‌هایی شکل بگیرد که شبهات و ابهامات ذهنی این طرح برطرف شود.

او گفت:حمایت از مادران شاغل، حمایت از مادران دانشجو و طلبه، تسهیلات اعطایی در بخش مسکن، تولد فرزند سوم به بالا و چند قلوها، مُشوق‌های اقتصادی و خدمات اجتماعی به عنوان بخش‌هایی از این قانون در دستور کار قرار گرفته است.

مهدویان فر هماهنگی و تقسیم کار را در تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت موثر دانست و گفت: تمرکز بر چرخه حیات خانواده در پیاده سازی سیاست‌های جوانی جمعیت ضروری است به این دلیل که نمی‌توانیم بدون توجه به موضوع ازدواج، تربیت فرزند و سالمندی موفق به اهداف این طرح برسیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه هنوز بسیاری از مردم از مفاد و اهداف قانون جوانی جمعیت آگاهی ندارند، افزود: در این خصوص باید از ظرفیت روانشناسان، صاحب نظران، رسانه‌ها و فضای مجازی، هنرمندان، ورزشکاران، خیریه‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد، موسسات فرهنگی و مذهبی بهره برد.

آمار‌ها نشان می‌دهد جمعیت سالمند بالای ۶۰ سال کشور با رقم ۸ میلیون و ۲۳۱ هزار نفر، حدود ۱۰ درصد است. بر این اساس تا ۲۰ سال آینده بیش از ۱۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و تا ۳۰ سال آینده نیز از هر چهار نفر، یک نفر بالای ۶۰ سال است.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.


منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.