۲۰۰ طرح عمرانی ویژه عتبات عالیات در دست اجرا است

معاون اداری و پشتیبانی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: در حال حاضر ۲۰۰ طرح عمرانی در عتبات عالیات در دست اجراست که یکی از آن‌ها ساخت صحن عقیله بنی هاشم در کربلای معلی است.

گودرزی در مراسم تکریم اعضای ستاد اربعین حسینی و موکب‌داران استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد گفت : صحن عقلیه بنی هاشم به مساحت ۱۶۳ هزار متر مربع در حال ساخت است و ۳۰ تا ۴۰ هکتار دیگر به این طرح اضافه شده و اکنون در مرحله نازک‌کاری است.

وی افزود : صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف نیز با ۲۳۰ هزار متر مربع در چهار طبقه آماده شده است که امسال افتتاح می‌شود.

معاون اداری و پشتیبانی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: ساخت گنبد جدید حرم امام حسین (ع) که به دستور سردار سلیمانی آغاز شد، در کرمان به اتمام رسید و چند ماه گذشته توسط چهار تریلی به کربلا منتقل شده است.

وی با بیان اینکه از هر طرف کربلا این گنبد قابل رویت است گفت: این گنبد هفت و نیم متر از گنبد فعلی بلندتر است و تنها گنبد طلای سه پوسته جهان محسوب می‌شود.

گودرزی ادامه داد: خراسان جنوبی چند سال اخیر رتبه اول خدمت به عتبات عالیات در بین ۳۱ استان را داشته است و نقش اصلی در اعزام متبرعین (افراد نیکوکار) دارد که بدون نام خدمت می‌کنند.

وی به استقرار ۲ هزار و ۸۹۳ موکب در اربعین امسال اشاره کرد و گفت: هفت هزار و ۱۵۱ تریلی و کامیون در اختیار داشتیم که محموله مواکب را منتقل می‌کردند.

معاون اداری و پشتیبانی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با اشاره به ۲۵۶ میلیون بطری آب که در ایام اربعین امسال توزیع شد، افزود: یکی از مشکلات سال‌های گذشته تامین آب و یخ بود که امسال با ذخیره‌سازی آن مشکلات کمتری داشتیم.

وی گفت: امسال به خاطر وجود برخی مشکلات، دولت و برخی نهاد‌های حاکمیتی نیز در تامین نیاز‌های اسکان و تغذیه زائران کمک کردند، اما مردمی نگهداشتن مشارکت در کمیته اسکان و تغذیه از برنامه‌های سال آینده ستاد بازسازی عتبات عالیات است.

گودرزی افزایش مواکب اشتراکی با عراق را از دیگر برنامه‌ها برای اربعین سال آینده ذکر کرد و افزود: ایجاد مواکب ثابت برای ارائه خدمات، پیگیری و ثبت جایگاه حقوقی مواکب را نیز در برنامه داریم.

قائم مقام نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: به فرمایش رهبر معظم انقلاب، جریان اربعین معجزه‌ای فراتر از پیروزی انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی افزود: اربعین حسینی فرصتی خاص و رزمایشی عظیم برای جهاد تبیین و انجام مباحث فرهنگی است.

وی اظهار داشت: اربعین حسینی عرصه به نمایش گذاشتن ایثار و فداکاری در خدمت‌رسانی به یکدیگر است و هر کسی در این نمایش عظیم با توجه به توانایی و تخصص خود سعی می‌کند تا مشکلی از زائر امام حسین (ع) برطرف شود.

مسوول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی هم گفت: اربعین امسال ۵۲ موکب از این استان در داخل ایران و عراق به زائران خدمت‌رسانی کردند.

موسی جوینده با اشاره به اینکه امسال به لحاظ کثرت جمعیت زوار اربعین استثنایی بود افزود: مردم ولایتمدار و محب اهل بیت (ع) در خراسان جنوبی با توجه به ۲ سال تعطیلی به خاطر کرونا همچنین شرایط اقتصادی امسال به لحاظ کمی به‌طور ویژه به میدان آمدند.

وی تصریح کرد: امسال مواکب اربعین خراسان جنوبی به لحاظ کیفیت همه امکانات و ملزومات برای پذیرایی از زائران حسینی را در اختیار داشتند و با کمک‌های مردمی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده بیش از ۲ برابر سال‌های قبل به زائران اربعین خدمات ارائه دادند.

مسوول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: در سال جاری یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سه وعده غذایی پذیرایی شدند و ۵۴۵ هزار قرض نان پخت و توزیع شد.

وی به ایجاد ۱۵ هزار متر مربع سایبان در سایت مواکب خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این زیرساخت در کاظمین منجر به کاهش ۱۵ درجه‌ای گرمای هوا شد.

جوینده ادامه داد: همچنین ۱۴۰ کامیون به‌صورت رایگان بار مواکب را به کشور عراق حمل کردند و درخواست می‌شود مشکل تامین گازوییل این کامیون‌ها برای سال آینده برطرف شود.

در پایان این مراسم تعدادی از دست‌اندرکاران و موکب‌داران اربعین در خراسان جنوبی تجلیل شدند همچنین پرچم و روپوش قبر امامین جوادین (ع) به استاندار خراسان جنوبی اهدا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.