چگونه از شیوع بیماری‌های طیور در فصل سرما جلوگیری کنیم؟

رئیس دامپزشکی فردوس گفت: انبار دان و سالن پرورش طیور برای پرندگان مهاجر غیرقابل نفوذ و محوطه مرغداری بدون هرگونه جاذبه برای ورود پرندگان وحشی باشد.

 اسماعیلی، با اشاره به شروع فصل سرما و احتمال شیوع بیماری‌های پرندگان و امکان انتقال آن به انسان به رسانه‌های گروهی گفت: با آغاز ورود پرندگان مهاجر به کشور و احتمال انتقال بیماری از این پرندگان به طیور بومی، لازم است مرغداران با رعایت اصول بهداشتی، خود و پرندگان را از ابتلا به این بیماری‌ها در امان نگه دارند.

او افزود: با توجه به اهمیت آلودگی‌های میکروبی دان اجرای راهکار‌های مناسب برای مقابله با این آلودگی‌ها ضروری است و اجرای دقیق و کامل اصول بهداشتی در حمل و نقل، تولید و ذخیره‌سازی دان کمک قابل توجهی در پیشگیری از بروز آلودگی‌ها می‌کند؛ راهکار دیگر، ضدعفونی دان و یا مواد اولیه تشکیل دهنده آن است که باید بعد از ورود دان به مرغداری‌ها با ترکیبات ضدعفونی کننده مجاز انجام شود.

رئیس دامپزشکی فردوس  ادامه داد: انبار دان و سالن پرورش طیور برای پرندگان مهاجر غیرقابل نفوذ و محوطه مرغداری بدون هرگونه جاذبه برای ورود پرندگان وحشی باشد و باید توجه داشت که ریخت و پاش دان، رهاسازی کود در محوطه، وجود آبگیر و تجمع آب به هر شکل این جاذبه را ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه جلوگیری از رفت و آمد غیرضروری در واحد پرورش طیور الزامی است، افزود: تردد در صورت لزوم باید با رعایت کامل موارد بهداشتی انجام شود و تعویض کفش و لباس در هنگام ورود کارگران و سایر افراد ضروری است.

رئیس دامپزشکی فردوس به شهروندان توصیه کرد که از خرید طیور بومی که با فروشندگان دوره گرد و یا در محل‌های عرضه اطراف شهر‌ها به فروش می‌رسند جداً خودداری کرده و مرغ مصرفی خود را از فروشگاه‌های مجاز که گوشت مرغ را به صورت بسته‌بندی در کشتارگاه و با نظارت بهداشتی دامپزشکی عرضه می‌کنند، تهیه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.