باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

برکت خدایی که کام کشاورزان و روستائیان را شیرین می‌کند

کشاورزان نهبندانی در فصل برداشت با پرداخت زکات به رزق و روزی شان برکت می‌دهند.

مدتی است فصل برداشت بعضی محصولات در شهرستان نهبندان آغاز شده است و کشاورزان در حالی که مشغول چیدن محصولاتشان هستند از فریضه زکات هم غافل نمی‌شوند.

پرداخت زکات به شکرانه برداشت محصول

در حالی که فصل پاییز رو به اتمام است، اما کشاورزان همچنان مشغول برداشت محصولات شان هستند؛ راهی شهرستان نهبندان شدیم جایی که بیشتر مردم به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

کشاورزان در این شهرستان هرساله به شکرانه برداشت محصولات خود از پرداخت فرضیه زکات هم غافل نمی‌شوند.

یکی از کشاورزان که در حال برداشت خرما بود به ما می‌گوید: اینجا روستای دهسلم است و شغل اکثر مردم هم کشاورزی است و الان حدود یک ماهی می‌شود که مشغول برداشت خرما از نخلستان هایمان هستیم.

او می‌گوید: امسال خداروشکر محصولمان بسیار خوب و پربار بود و من خودم هر ساله موقع برداشت محصولم زکات می‌دهم و با این کارم با خدا معامله می‌کنم و به قول خدا هم اعتقاد دارم که هر چقدر از مالم را بدهم، ۱۰ برابر به من پس می‌دهد.

پرداخت زکات به شکرانه برداشت محصول

کشاورز دیگری گفت: با اینکه خودم درآمد آنچنانی ندارم، ولی هر ساله مقداری از خرما‌ها و جو و گندم را به کمیته امداد و مقداری را هم به نیازمندان در سایر روستا‌ها می‌دهیم و اعتقاد داریم خداوند نعمتی را که به ما داده ما باید آن را بین نیازمندان تقسیم کنیم.

آقای طالبی یکی از کشاورزان فعال روستای حسین آباد نهبندان هم که این روز‌ها مشغول برداشت انار است به ما می‌گوید: من حدود سی سال است که کشاورزم و در تمام این سال‌ها موقعی که زمان برداشت محصولاتم می‌رسد زکات آن را به کمیته امداد، مرزنشینان و زائران پاکستانی پرداخت می‌کنم.

او افزود: مال و اموال باید بیشتر در راه خدا انفاق شود که با این کار توشه‌ای برای آخرتمان میفرستیم.

یکی از کشاورزان روستای مهدی آباد هم گفت: من مقداری درخت پسته را در طرح شجره طیبه پلاک گذاری کردم و هرساله وقتی این در ختان به بار می‌نشیند، محصولش را برای زکات می‌دهم.

از بیمه محصول تا برکت به رزق و روزی

کشاورزان و دامداران معتقدند با پرداخت زکات، هم محصول خود را بیمه می‌کنند و هم به رزق و روزیشان برکت می‌دهند.

به سراغ یکی از دامداران دهک شهرستان نهبندان رفتیم تا از تأثیر زکات در زندگی اش بشنویم او عقیده داشت پرداخت زکات یکی از دستورات خداوند است که بر هر مسلمانی واجب است.

کشاورزان و دامداران معتقدند با پرداخت زکات، هم محصول خود را بیمه می‌کنند و هم به رزق و روزیشان برکت می‌دهند.

او گفت: زکاتی که امسال دادم ۱۰ گوسفند بوده که این تعداد هر ساله در گله من حق زکات هستند و با این کار به نوعی گله خود را بیمه می‌کنم.

این دامدار در ادامه گفت: چند سال پیش یک کلاهبرداری به من ضرر رساند، اما چون زکات می‌دادم هیچ تاثیری در کاهش تعداد گوسفندانم نداشت و آنچنان به مالم برکت داده شد که باورم نمی‌شد.


بیشتر بخوانید


کشاورز دیگری نیز می‌گوید: خیریت پرداخت زکات هزار برابر است و وقتی زکات می‌دهم انگار دنیا را به کسی بخشیدم و حس خوبی می‌گیرم حتی درختی که هرساله ده کیلو بار می‌دهد سال بعد محصولش تا پنجاه کیلو هم می‌رسد و هر سال بیشتر و بیشتر می‌شود.

۳۰۰ اصله درخت، مزین به طرح شجره طیبه

طرح شجره طیبه یک طرح کشوری است که در آن باغداران، درختان را برای زکات پلاک گذاری می‌کنند.

۳۰۰ اصله درخت، مزین به طرح شجره طیبه

حجت الاسلام درکی مسئول زکات کمیته امداد امام خمینی شهرستان نهبندان می‌گوید: شجره طیبه طرح بسیار خوبی است که مورد استقبال کشاورزان نهبندانی قرار گرفته که در آن پلاک شجره طیبه به درخت نصب می‌شود و عایدی این محصول در بین نیازمندان توزیع می‌شود.

او با اشاره به اینکه در این شهرستان ۳۰۰ اصله درخت پلاک گذاری شده اند گفت: زکات پردازان و کسانی که در این مسیر تلاش می‌کنند باید به خود ببالند چه خوب است که انسان سالیانه به نیت خود و خانواده خود و ائمه معصومین در طرح شجره طیبه شرکت کند و درختی بکارد.

سایه آبادانی منطقه با پرداخت زکات

پرداخت زکات جمع آوری شده در شهرستان نهبندان حالا برای آبادانی همان منطقه و رفع محرومیت آن هزینه می‌شود.

دهیار روستای مهدی آباد چاهداشی در این باره گفت: زکات جمع آوری شده این روستا علاوه بر اینکه بخشی از آن صرف نیازمندان روستا می‌شود در طرح‌های عمرانی این روستا از جمله ساخت مسجد امام حسین (ع) و حسینیه آن هم هزینه شده است.

سایه آبادانی منطقه با پرداخت زکات

او افزود: تعمیرات خود مسجد، هزینه گازکشی، ساخت درب ورودی مسجد و حصارکشی مسجد از همین مبالغ جمع آوری شده زکات بوده است که اگر این زکات نمی‌بود شاید ساخت مسجد که خود همین مردم از آن استفاده می‌کنند به این سرعت شکل نمی‌گرفت.

همچنین در روستای دهسلم هم بخشی از زکات برای ساخت خانه محرومین این روستا هزینه شده و این خود نشان دهنده اهمیت زکات در رفع فقر و محرومیت زدایی است.

نهبندان پیشتاز در پرداخت زکات

بیش از ۴۲۰ میلیون تومان زکات از ابتدای امسال در شهرستان مرزی نهبندان جمع آوری شده است.

مسئول زکات کمیته امداد امام خمینی شهرستان نهبندان می‌گوید: این میزان نسبت به پارسال ۸۸ درصد افزایش داشته که نشان دهنده پیشتازی این شهرستان در پرداخت زکات است.

حجت الاسلام درکی بیان کرد: گندم، خرما، گوسفند و انار ازجمله بیشترین موارد در بحث زکات جمع آوری شده هستند.

او علت این افزایش قابل توجه را فرهنگ سازی درست، اعتمادسازی در مورد نحوه هزینه کرد زکات، تبلیغ چهره به چهره، تبلیغات گفتاری و نوشتاری در مورد اهمیت زکات و پیامد‌های پرداخت آن اعلام کرد.

زکات، دستوری از جنس برکت

پرداخت زکات یکی از واجبات دینی است که ۳۲ مرتبه در قرآن کریم ذکر شده و از این میزان ۲۷ مرتبه همراه با نماز است.

بر اساس آیات قرآن، احادیث و روایات متعدد دینی، اگر در برابر نعمات الهی شکرگزار باشیم موجب افزایش چند برابری آن می‌شود.

زکات، دستوری از جنس برکت

خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که مردم آن همواره در امور خیر و پرداخت زکات پیشقدم بوده اند به طوری که ۹ میلیارد و ۲۲۱ میلیون تومان زکات در نیمه نخست امسال در این استان جمع آوری شده که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

گزارش از سمیرا گنجی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
والا خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
مسئولان دزدی و فساد میکننن مردم کشاورز ذکات میدن !!!
Romania
محمد
۱۳:۵۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
یعنی هر کی زکات نده رزق و روزیش برکت نداره ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۲:۲۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
یا فاطمه (س)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
پرچم نهنبدنان بالا