رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه مشهد مطرح کرد:

نقش صادرکنندگان خشکبار در واردات گوشی آیفون

رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه گفت:صادرکنندگان خشکبار از محل ارز حاصل از صادرات خود، گوشی تلفن همراه برند آیفون را وارد می کنند.

احسان الدین تقی زاده رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد گفت: شرکت‌های واردکننده گوشی تلفن همراه نیز قرارداد‌هایی با صادرکنندگان خشکبار منعقد می‌کنند تا نیازشان به برند آیفون در بازار تامین شود، همچنین از مسئولان خواسته می شود با تدوین دستورالعمل، زمینه‌ای فراهم کنند تا واردات گوشی تلفن همراه برند آیفون را شرکت‌های واردکننده تخصصی، تحت نظارت بانک مرکزی انجام دهند، چون یکی از دلایل کمبود گوشی تلفن همراه برند آیفون در بازار، غیرتخصصی شدن واردات آن است.

او افزود: از آنجا که گوشی تلفن همراه با برند آیفون بیش از ۶۰۰ دلار قیمت دارد ارز نیمایی به آن تعلق نگرفته و شرکت‌های واردکننده گوشی‌های تلفن همراه نمی‌توانند با استفاده از ارز نیمایی، این برند را وارد کشور کنند ضمن این که ثبت سفارش کالا برای واردات این برند نیز بسیار دشوار است.

رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد ادامه داد: در حال حاضر، واردات انواع گوشی‌های تلفن همراه توسط شرکت‌های واردکننده با نظارت بانک مرکزی و با تخصیص ارز نیمایی به کشور انجام می‌گیرد، اما این ارز شامل برند آیفون نمی‌شود که علت قیمت زیاد این برند گوشی است.

تقی زاده بیان کرد: با توجه به سیاست دولت مبنی بر اختصاص ارز نیمایی به گوشی تلفن همراه، واردات قانونی شده است و نوسانات نرخ ارز چندان تاثیری در قیمت گوشی تلفن همراه ندارد، زیرا قیمت ارز نیمایی هفت هزار و ۴۰۰ دلار است و تاثیر نوسانات نرخ دلار تفاوت زیادی در این قیمت ایجاد نکرده است.

محل تامین کالا‌های وارداتی از محل ارز حاصل از کالا‌های صادراتی است

علیرضا ارزانی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد نیز در این باره گفت: اصل موضوع آن است که محل تامین کالا‌های وارداتی از محل ارز حاصل از کالا‌های صادراتی است و این طور نیست که صادرکنندگان خشکبار، کار واردات گوشی آیفون را انجام دهند.

او افزود: ما صادرکننده آجیل و خشکبار هستیم که صادرات آن بعد از صادرات نفت و مشتقات نفتی بیشترین ارزآوری را برای کشور دارد در واقع ما ارز حاصل از صادرات را در اختیار واردکننده قرار می‌دهیم و آن‌ها واردات کالا را انجام می‌دهند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد ادامه داد: در واقع صادرکنندگان خشکبار نه تخصصی در واردات گوشی تلفن همراه دارند و نه برایشان توجیه اقتصادی دارد که بخواهند واردات آیفون را انجام دهند.

علیرضا ارزانی بیان کرد: از سوی دیگر گوشی تلفن همراه برند آیفون در دنیا در برابر تقاضای زیاد آن کم است مثلا در دبی که اصلی‌ترین مرکز واردکننده این برند در خاورمیانه است باید حداقل ۱۴ روز در نوبت باشید تا بتوانید گوشی تلفن همراه آیفون را خریداری کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.