فراهم شدن ظرفیت همکاری فارغ‌التحصیلان با مراکز دانشگاهی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت:توانمندسازی دانشجویان برای پژوهشگر شدن می‌تواند در بستر انجمن‌های علمی رخ دهد.

هادی امیری با اشاره به لزوم اختصاص بازار به شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: به نظر می‌رسد این اقدام نیازمند سیاست‌گذاری صحیح است، زیرا ممکن است در این زمینه مفاسدی شکل گیرد.

او با بیان اینکه درحال حاضر برخی از شرکت‌ها تلاش می‌کنند خود را دانش‌بنیان تلقی کنند تا از مزایای ایجاد شده، استفاده کنند، ادامه داد: در راستای برخی سخت‌گیری‌ها شرکت‌های کوچک و تازه تاسیس نمی‌توانند به بازار وارد شوند، بنابراین در این زمینه سیاست‌گذاری صحیح نیازمند مهارت است تا بازار‌های داخلی به گونه‌ای تقسیم شوند که شرکت‌های دانش‌بنیان از این بازار‌ها بهره‌مند شده، به تدریج توسعه یافته و بازار‌های بین‌المللی را فتح کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان تصریح کرد: نمونه‌های موفقی از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که توانستند به بازار‌های بین‌المللی ورود کنند، رمز موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان به افزایش مقیاس تولیدی آن‌ها بازمی‌گردد. درصورتی که مقیاس تولید منحصر به بازار‌های محدودی باشد در دراز مدت این مقیاس از بین می‌رود، بنابراین توسعه بازار برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند بسیار مفید باشد.

او خاطرنشان کرد: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار‌های بین‌المللی نیازمند این است که در گام نخست بازار‌های داخلی در اختیار آن‌ها قرار گیرد که بخشی از آن نیازمند حمایت‌های دولتی است.
گسترش پژوهش‌های دانشجویی در دوره کارشناسی
او افزود: توانمندسازی دانشجویان برای پژوهشگر شدن می‌تواند در بستر انجمن‌های علمی رخ دهد. سیاست مراکز علمی در این رابطه اختصاص فضا‌هایی به انجمن‌های علمی است تا دانشجویان با کمک این فضا ایده‌های خود را توسعه داده و در شرایطی به مراکز رشد ارجاع شود.

امیری با بیان اینکه تلاش می‌کنیم پژوهش‌های دانشجویی در دوره کارشناسی را گسترش دهیم، اضافه کرد: پیش‌تر پژوهش در دوره‌های عالی (ارشد و دکتری) نقش ویژه‌ای داشت، اما با سیاست جدید وزارت علوم تلاش می‌کنیم ارتباط فارغ‌التحصیلان را با دانشگاه قطع نکنیم. شخصی که مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری اخذ کرده و فرآیند پژوهش را فراگرفته نیروی آماده به خدمت است.

او اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت‌هایی ایجاد شده است تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بتوانند همکاری خود را در قالب پژوهش با دانشگاه حفظ کرده و به حل مسائل کشور و تولید دانش و فناوری کمک کنند.

منبع:ایمنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.